SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
Jacht Miranda, 1935 / Polska
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-09-05, 21:25   Jacht Miranda, 1935 / Polska

Jadąc autobusem do Chwaszczyna na terenie firmy VBW zobaczyłem jacht (trochę daleko od morza) MIRANDA, flagi polska i australijska, kpt. Puchalski... coś mi to mówi...



MIRANDA

Jacht żaglowy MIRANDA został zbudowany w 1935 roku w Gdyńskiej Stoczni Jachtowej na zamówienie Związku Wojskowych Klubów Morskich. Był on jednym z pierwszych jachtów zbudowanych wg planów Rasmussena z lat 30-tych. Jacht był używany przez bazę Marynarki Wojennej w Gdyni Oksywiu do celów szkoleniowo-rekreacyjnych na wodach Zatoki Gdańskiej. Tam też, na Oksywiu, przetrwał lata okupacji niemieckiej. Po wojnie został przekazany do Ośrodka Szkolenia Żeglarskiego Ligi Morskiej w Jastarni, który to ośrodek został włączony do organizacji paramilitarnej w roku 1953 o nazwie Liga Przyjaciół Żołnierza, następnie przekształconej w Ligę Obrony Kraju. Do organizacji LPŻ włączono najstarszy klub żeglarski "Gryf" (powstały w roku 1929 w Gdyni).
W latach 1953-1960 powstały nowe kluby żeglarskie, m.in. YK "Kotwica" w 1958 r. oraz Yacht Klub Stoczni im. Komuny Paryskiej "Stal" w roku 1956. YK "Stal" otrzymał "w spadku" z Ośrodka Szkolenia Żeglarskiego w Jastarni jacht żaglowy klasy zatokowej, który po generalnym remoncie otrzymał nazwę ORKAN.



W roku 1968, po ostatnim sezonie żeglarskim jacht ORKAN został przeznaczony do kasacji. W roku 1969 Zarząd YK "Stal" postanawia przychylić się do wniosku kpt. Zbigniewa Puchalskiego i odstąpił jacht nieodpłatnie, jako jednostkę złomowaną.

W roku 1970 kadłub złomowanego jachtu ORKAN zostaje odrestaurowany oraz otrzymuje nowy, zmodyfikowany plan ożaglowania i takielunku wg projektu kpt. Z.Puchalskiego, zmieniony zostaje również kształt i profil płetwy sterowej.



W roku 1970 jacht zostaje zarejestrowany w Urzędzie Morskim w Gdyni, Polskim Rejestrze Statków oraz w Polskim Związku Żeglarskim pod nową nazwą MIRANDA, otrzymując Świadectwa Pomiarowe oraz Kartę Bezpieczeństwa i Orzeczenie Zdolności Żeglugowej "BEZ OGRANICZEŃ".

Jacht "MIRANDA" dane techniczne:

Wymiary: wg świadectw pomiarowych PRS oraz Karty Bezpieczeństwa nr 3126 wydanej przez Urząd Morski w Gdyni 22.04.1976 r.
Kadłub:
rok budowy - 1935 /jacht został odrestaurowany w roku 1970/
budowniczy - Stocznia Jachtowa w Gdyni, wg planów Rasmussen'a
konstrukcja - drewniany /wręgi dębowe, poszycie planka świerkowa, pokryte warstwą laminatu epoksydowanego z włóknem szklanym
wymiary:
długość- całkowita 11.920 mm
długość- linii wodnej 9.100 mm
szerokość- 2.490 mm
wysokość- boczna 2.433 mm
zanurzenie 1.790 mm
wolna burta 643 mm
ciężar 6.500 kg (bez zaopatrzenia: żywność- , woda, paliwo...)
balast - ołowiany wagi 3000 kg plus płyta stalowa grubości 100 mm pomiędzy stępką i balastem
formuła IOR - 32,2 stopy
jacht nie posiadał silnika
Osprzęt:
    drzewca - maszt, bom i spinaker bomy, drewniane - świerkowe
    olinowanie - liny stalowe "strunowe" ze stali nierdzewnej
    windy - 3 windy falowe, 4 windy szotowe
    kotwice - Danfort 35 kg oraz Danfort 25 kg
    energia elektryczna - 4 baterie Ni-Cd 80 Amp/h, przenośny generator HONDA E-900, 2 baterie słoneczne 0.4 Amp/h, zainstalowane w Cape Town S.A.
    samoster - typu "ARIES"
    ożaglowanie - typ slup bermudzki o powierzchni żagli 47 mq
    żagle - materiał, DACRON, zestaw 8 żagli
    tratwa ratunkowa pneumatyczna
    koło ratunkowe
    kamizelka ratunkowa KR-7
Wyposażenie nawigacyjne i komunikacyjne:
    Kompasy: 3 - sterowy, namiarowy, kabinowy
    Chronometr
    Sekstant KH ze sztucznym horyzontem
    Barometr - barograf
    Anemometr, wskaźniki siły i kierunku wiatru firmy B&G
    Log elektroniczny B&G oraz zapasowy log EMI
    Echosonda
    Radionamiernik, alarm kursowy B&G
    Radiotelefon firmy Raytheon model RAY 1062A (uszkodzony w czasie instalowania w 1971 r.)
    Odbiornik radiowy firmy "Unitra" model OK 106
    Radiotelefon UKF/FM moc 10W
    Radioboja
kpt. Zbigniew Puchalski

Prawie przez dwa lata kpt. Zbigniew Puchalski, znany gdyński żeglarz, mozolnie odbudowywał stary, rozpadający się drewniany jacht "Orkan", przekazany mu przez Yacht Klub "Stal" w Gdyni. W roku 1970 był już gruntownie odnowiony, mając kadłub pokryty szczelnie warstwą laminatu. W latach 1971-1980 kpt. Puchalski przemierzył nim, w tym samotnie, wszystkie oceany świata, pozostawiając za rufą w sumie ponad 50 tys. mil morskich. Startuje w Transatlantyckich Regatach Samotników OSTAR'72, w których na 55 startujących jachtów Miranda zajęła 32 miejsce i OSTAR'76, traktując je jako pierwszy etap samotnego rejsu dookoła świata. Trasa wiodła z Plymouth do Newport, następnie przez Bermudy, Wyspy Morza Karaibskiego, Kanał Panamski, Australię, wokół Przylądka Dobrej Nadziei, Plymouth, Morze Północne, Kopenhagę, kończąc w Polsce, odbył się w latach 1976–1980.
W 1981 roku, kapitan zniechęcony sytuacją w kraju wyjechał do Australii.
W 2002 roku odrestaurowany i wyeksponowany na terenie VBW Engineering.
Tymczasowym portem zabytkowego już jachtu, który pieczołowicie odrestaurowano, jest dziś teren firmy VBW Engineering w Gdyni, znajdujący się przy ul. Chwaszczyńskiej. Tam też można go oglądać. Zaniedbany jacht, a raczej jego wrak, trafił do gdyńskiej firmy po szesnastoletnim postoju w gdyńskim jachtklubie "Gryf". Przed zagładą uratował go Bogusław Witkowski, prezes firmy, która przygarnęła zabytek.
W 2002 roku podpisano umowę między VBW Engineering a Muzeum Miasta Gdyni i miastem Gdynia, dotyczącą przechowania "Mirandy" do momentu oddania do użytku budowanej wtedy siedziby muzeum. Muzealny budynek jest gotowy od ubiegłego roku, a mimo to jacht pozostaje w gdyńskiej firmie.
- Opiekujemy się "Mirandą" od pięciu lat - zaznacza Grażyna Kamińska, kierownik Działu Marketingu VBW Engineering w Gdyni. - Na zimę zabezpieczamy ją plandeką. Konserwacją jachtu zajmują się wynajmowani przez nas szkutnicy, dzięki temu znajduje się w dobrym stanie. Utrzymujemy stały kontakt z kapitanem Puchalskim, mieszkającym na stałe w Australii, który wciąż jest właścicielem jachtu. Nie uznaje komputera, więc porozumiewamy się z nim za pośrednictwem faksu. Kapitana bardzo interesuje los jachtu, na którym spędził prawie dziesięć lat życia i przeżył wiele przygód, w tym niebezpiecznych. Dwa lata temu (2005) kapitan odwiedził nas i był wyraźnie wzruszony widokiem "Mirandy". Nawet chciał nocować w jej kabinie. Ostatnio przesłał nam informację, że jest gotowy przekazać przyrządy nawigacyjne i inne wyposażenie jachtu. Kłopot w tym, że należałoby opłacić przesyłkę z Australii i załatwić formalności celne. Uważamy, że najlepszym miejscem dla "Mirandy" byłoby muzeum.
Dagmara Płaza-Opacka, dyrektor Muzeum Miasta Gdyni, nie ukrywa, że muzeum nie dysponuje pomieszczeniem, w którym można by wyeksponować "Mirandę". Natomiast rozpatrywana jest możliwość wystawienia jej przed wejściem do budynku muzealnego w przejrzystej obudowie, chroniącej zabytek przed wpływami atmosferycznymi.
Gdyby natomiast pojawiła się możliwość na zrealizowanie idei Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku utworzenia Muzeum Żeglarstwa Polskiego, nic nie stoi na przeszkodzie, aby scalić kolekcję zabytkowych jachtów morskich. Na razie jachty "Dal", "Opty" i "Kumka IV" ze zbiorów CMM zalegają w muzealnym magazynie w Tczewie. Razem z "Mirandą" mogłyby być trzonem ekspozycji w muzeum żeglarstwa. Również władze Gdyni są przychylne pomysłowi stworzenia placówki muzealnej związanej w historią portowego miasta, z którego niegdyś polskie jachty wyruszały w pierwsze bliskie i dalekie rejsy.
Jacht "Miranda" - nazwa na cześć samosteru Sir Francisa Chichestera, który ten zamontował własnego pomysłu na Gipsy Moth III przed regatami OSTAR 1960.
Typ osprzętu żaglowego - słup bermudzki (jeden maszt i dwa podstawowe żagle trójkątne - fokżagiel i grotżagiel). Powierzchnia ożaglowania liczy 50 m kw. Wyposażeniem dodatkowym był samoster wiatrowy, umożliwiający ustawianie jachtu na stałym kursie, a to pozwalało na samotną żeglugę.
2014 wrzesień - jacht jest nadal na terenie firmy VBW jednak w innym miejscu (po drugiej stronie ulicy).

Zobacz też:
» Zbigniew Puchalski
http://pl.wikipedia.org/w...%C5%BCeglarz%29

http://vbw.pl/index.php?o...atid=52&lang=PL
http://www.portalmorski.p...o/31608-miranda
http://gdansk.naszemiasto...31b0427239abec1
http://www.ostarfordydek....d=37:aktualnoci
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu