SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
Zygmunt Choreń / Polska
Autor Wiadomość
Andi
Admirał


Posty: 732
Skąd: Wołów
Wysłany: 2014-09-11, 21:07   Zygmunt Choreń / Polska

Zygmunt Choreń



ZYGMUNT CHOREŃ (ur. 24 V 1941 Brzozowy Kąt, województwo lubelskie), projektant statków i wielkich żaglowców, żeglarz. Absolwent Wydziału Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej (PG) w 1965, kontynuował studia (przez 2 lata) w Instytucie Budowy Okrętów w Leningradzie (obecnie Sankt Petersburg).
W latach 1967–1968 asystent w Katedrze Teorii Okrętów PG, następnie w Biurze Projektowo-Konstrukcyjnym Stoczni Gdańskiej im. Lenina.
W latach 1973–1974 członek załogi s/y „Otago, dowodzonego przez Zdzisława Pieńkawę podczas pierwszych okołoziemskich regat Whitebread.
Od roku 1978 główny konstruktor żaglowców w Stoczni Gdańskiej – stanowisko utworzone po pojawieniu się szansy na zamówienie przez ZSRR serii prototypowych żaglowców.
W roku 1980 zwodowano zbudowaną na zlecenie Telewizji Polskiej Pogorię (trzymasztowa barkentyna), następnie bliźniacze: ORP „Iskra II” dla Marynarki Wojennej (1982).
W roku 1982 powstał Dar Młodzieży (trzymasztowa fregata), którego udana konstrukcja zaowocowała zamówieniem 5 identycznych jednostek przez ZSRR: Mir, Nadiezhda i Pallada pływają do dziś pod rosyjską banderą; Chersones pod banderą ukraińską i Kaliakra dla Wyższej Szkoły Morskiej w Warnie (1984).
W roku 1983 powstał naukowo-badawczy żaglowiec dla Polskiej Akademii Nauk Oceania (z 3 prostokątnymi żaglopłatami). W sumie Choreń zaprojektował (i nadzorował budowę) 17 wielkich żaglowców pływających pod banderami Polski, Bułgarii, Rosji, Ukrainy, Niemiec, Finlandii, Japonii i Panamy. Wśród nich Royal Clipper (eks- Gwarek), pięciomasztową fregatę, największy obecnie pływający żaglowiec. W roku 1992 założył Biuro Projektowania Statków Choreń Design & Consulting.
W roku 1998 odznaczony Medalem św. Wojciecha.

Lista żaglowców zaprojektowanych lub przeprojektowanych przez inż. Zygmunta Chorenia:

1980 – Pogoria - barkentyna
1982 – Dar Młodzieży - fregata Akademii Morskiej w Gdyni
1982 – Iskra II - barkentyna pod banderą Marynarki Wojennej
1984 – Kaliakra - barkentyna
1985 – Oceania - statek badawczy; eksperymentalny typ ożaglowania rejowego z automatyką obsługi żagli.
1987 – Drużba - fregata
1987 – Mir - fregata
1988 – Alexander von Humboldt - przebudowa z istniejącego kadłuba latarniowca.
1989 – Chersonez - fregata
1989 – Pałłada - fregata
1991 – Nadezhda - fregata
1991 – Fryderyk Chopin - bryg
1991 – Kaisei
1995 – Estelle - barkentyna wybudowana jako statek handlowy dla fińskiego armatora używana przez stowarzyszenie "Uusi Tuuli" do pomocy humanitarnej i różnego rodzaju akcji społecznych.
2000 – Royal Clipper - ex "Gwarek" - pięciomasztowa fregata, największy obecnie pływający żaglowiec.
2002 – Mephisto - szkuner gaflowy należący do firmy Moran Yacht & Ship, Inc., która go czarteruje na rejsy komercyjne.
2010 – Running On Waves w pełni zautomatyzowana barkentyna wybudowana dla rosyjskiego armatora komercyjnego "Компания 88 Parsec”

żródło:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Zygmunt_Chore%C5%84
http://creativewaterfeatu...zygmunt-choren/

Pozdrawiam.
_________________
Andi


 
 
REKLAMA

Posty: 733
Wysłany: 2014-09-12, 01:56   

 
 
Hydronik
Admirał


Posty: 733
Skąd: Bieruń
Wysłany: 2014-09-12, 01:56   

Panie i Panowie czapki z głów
Andrzej :roll:
_________________
Damy Rade!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2017-09-02, 16:25   Inż. Choreń w Gdyni / 29.08.2017

Mimo, że "Polska w ruinie" to Biuro Projektowania Statków P N Choreń Design & Consulting w Gdańsku, działa i to z sukcesami, a stocznia gdańska buduje.

Lista zrealizowanych projektów inż. Zygmunta Chorenia powiększyła się o dwie kolejne jednostki.

2015 - Le Quy Don (Lê Quý Đôn) bark szkolny dla Marynarki Wojennej Wietnamu, zwodowany 2 czerwca 2015 roku.
2017 - El-Mellah fregata szkolna dla Marynarki Wojennej Algierii.
W budowie jeszcze jeden:
2018 - Flying Clipper największy żaglowiec na świecie, budowany w chorwackiej stoczni Brodosplit w Splicie; kadłub zwodowany 10 czerwca 2017 r.; ma być oddany do eksploatacji w maju 2018 r.

I z tego co słyszałem to w stoczni gdańskiej ma być budowana dla Wietnamczyków jeszcze jedna jednostka.


El-Mellah

Przy bytności El-Mellah w Gdyni 29 sierpnia miałem okazję spotkać naszego słynnego konstruktora:

_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Andi
Admirał


Posty: 732
Skąd: Wołów
Wysłany: 2017-09-02, 21:13   

Jako ciekawostkę podam, iż aktualnie realizowana jest budowa największego żaglowca świata: budowany w chorwackiej stoczni, ma być repliką legendarnego żaglowca „France II", który został zatopiony przez lotnictwo amerykańskie w 1944 roku. Pięciomasztowy bark ma różnić się od oryginału elementami wpływającymi na bezpieczeństwo rejsu i komfort pasażerów. Powstający gigant będzie miał 146 metrów długości i pomieści 300 pasażerów. Zaprojektowało go biuro projektowe Zygmunta Chorenia. Kadłub został zwodowany w tym roku. Wygląda na to, że pan Zygmunt Choreń pobije swòj własny rekord.

Pozdrawiam.
_________________
Andi


 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2018-02-16, 23:33   

27 lutego 2018 r. Muzeum Narodowe w Gdańsku zaprasza na wykład Zygmunta Chorenia.

http://www.gospodarkamors...a-chorenia.html



Kiedy projektuje, zwraca przede wszystkim uwagę na to, by statek był bezpieczny, potem wygodny, a dopiero później szybki. Towarzystwo Przyjaciół Statku – Muzeum "Sołdek" oraz Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku zapraszają 27 lutego 2018 r. na wykład Zygmunta Chorenia – projektanta najpiękniejszych żaglowców.

Nie ma na świecie człowieka, który zaprojektował więcej żaglowców niż Zygmunt Choreń. "Pogoria", "Dar Młodzieży", "Mir", "Fryderyk Chopin", "Alexander von Humboldt", "Royal Clipper", czy wietnamski "Le Quy Don" to tylko niektóre jego realizacje. Z dumą opowiada, że wszystkie zaprojektowane przez niego jednostki mogą wykonać zwrot przez sztag.

Podczas spotkania w Ośrodku Kultury Morskiej Zygmunt Choreń opowie o statkach żaglowych z polskich stoczni, o swojej pracy i o tym, jak młody chłopak z Podlasia został "ojcem" żaglowców.

Wykład odbędzie się 27 lutego 2018 r. o godzinie 17.00 w Ośrodku Kultury Morskiej.
Serdecznie zapraszamy!
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2018-07-15, 10:11   

http://www.nmm.pl/dar-pom...a-darze-pomorza

Najpiękniejsze żaglowce Zygmunta Chorenia na "Darze Pomorza"




Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku, we współpracy z konstruktorem statków Panem Zygmuntem Choreniem, przygotowało na statku-muzeum "Dar Pomorza" w Gdyni wystawę czasową pt. "Żaglowce Zygmunta Chorenia". Wystawa prezentuje statki żaglowe i statki innych typów zaprojektowane i współprojektowane przez Zygmunta Chorenia. Wystawę można zwiedzać całe lato: od 14 lipca do 19 sierpnia 2018 roku.


Pierwsze żaglowce zbudowane w Stoczni Gdańskiej wg projektów Zygmunta Chorenia to barkentyna "Pogoria" w 1980 r. i fregata "Dar Młodzieży" w 1982 r. Jego następnymi żaglowcami są: barkentyna ORP "Iskra" dla Polskiej Marynarki Wojennej w 1982 r.; barkentyna "Kaliakra" dla Bułgarii w 1984 r. oraz statek badawczy "Oceania" zbudowany w 1985 r. dla Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk. W Stoczni Gdańskiej w latach 1987-1991 zbudowano dla ZSRR pięć trzymasztowych fregat typu B-810 (wzorowanych na "Darze Młodzieży"). Były to statki "Drużba", "Mir", "Chersonez", "Pałłada", "Nadieżda". Pod koniec lat 80-tych XX wieku w Stoczni Gdańskiej rozpoczęto budowę żaglowca "Gwarek", który miał służyć wycieczkowym rejsom pracowników zakładów przemysłowych w Polsce. Na początku lat 90-tych XX wieku przerwano budowę tej jednostki. Budowa statków żaglowych stała się w tym okresie jedną ze specjalności Stoczni Gdańskiej - w ciągu kilkunastu lat powstało w niej 11 żaglowców, co było osiągnięciem w skali światowej.

W innych stoczniach krajowych i zagranicznych, w ciągu ostatnich 30 lat na podstawie projektów Zygmunta Chorenia zbudowano następujące żaglowce (albo przebudowano statki innych typów na żaglowe): bark "Aleksander von Humboldt", bryg "Fryderyk Chopin", barkentyna "Estelle", fregata "Royal Clipper", szkuner gaflowy "Mephisto", barkentyna "Running On Waves", bark "Le Quy Don", fregata "El – Mellah", bark "Flying Clipper". W firmie "Choreń Design and Consulting" w ostatnich latach powstały projekty kilkunastu nowoczesnych statków różnych typów (głównie wielozadaniowych) dla armatorów z Holandii, Niemiec, Malty, Cypru, Liberii, Kuwejtu i innych krajów.


pan Zygmunt z współpracownikami pod fregatą El-Mellah w Gdyni

Zygmunt Choreń urodził się w 1941 r. w Brzozowym Kącie na Podlasiu. W 1958 r. przyjechał na pierwszy pobyt nad polskim morzem dzięki wygranej w konkursie zorganizowanym przez miesięcznik "Morze" i wziął udział w rejsie po Bałtyku na szkunerze "Janek Krasicki". W 1965 r. ukończył studia na Wydziale Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej, studiował także w Instytucie Okrętowym w Leningradzie w ZSRR (obecnie Sankt Petersburg w Rosji). Przez kilka lat pracował w Katedrze Teorii Okrętów Politechniki Gdańskiej. W 1968 r. rozpoczął pracę w Biurze Projektowo-Konstrukcyjnym Stoczni Gdańskiej, w którym od 1978 r. był Głównym Projektantem – przede wszystkim statków żaglowych. W 1992 r. Zygmunt Choreń założył w Gdańsku własne biuro projektowe "Choreń Design and Consulting", którym kieruje do dzisiaj. Zygmunt Choreń od 1958 r. uprawia żeglarstwo, najbardziej aktywnie w latach 60-tych i 70-tych XX wieku. W czasie studiów należał do Akademickiego Klubu Morskiego, a po rozpoczęciu pracy w Stoczni Gdańskiej był członkiem Jachtklubu Stoczni Gdańskiej. Uzyskał patent jachtowego kapitana żeglugi bałtyckiej. W latach 1973 – 1974 na jachcie "Otago", dowodzonym przez kpt. Zdzisława Pieńkawę, opłynął kulę ziemską podczas pierwszych regat jachtów załogowych Whitbread. Swoje doświadczenia żeglarskie wykorzystał później przy projektowaniu żaglowców.



____________________________________


https://trojmiasto.onet.pl/pomorze-wystawa-na-darze-pomorza-o-zygmuncie-choreniu/8hmrrp5

Wystawa na "Darze Pomorza". Tematem dokonania słynnego konstruktora

Wystawa poświęcona Zygmuntowi Choreniowi, konstruktorowi żaglowców, została otwarta na "Darze Pomorza". Choreń zaprojektował m.in. bark „Aleksander von Humboldt”, bryg „Fryderyk Chopin” i fregatę „Flying Clipper”, największy żaglowiec świata.


- Wystawa ma przede wszystkim przybliżyć sylwetkę Zygmunta Chorenia - słynnego konstruktora żaglowców, jednego z najbardziej znanych na świecie – powiedział PAP Robert Domżał kierownik Działu Historii Budownictwa Okrętowego w Narodowym Muzeum Morskim, które sprawuje pieczę nad „Darem Pomorza”.

Poza planszami, na których przedstawiono biografię konstruktora, na wystawę składa się też zestaw modeli zaprojektowanych przez Chorenia jednostek. Jak wyjaśnił Domżał, cześć modeli pochodzi z kolekcji prywatnej konstruktora, pozostałe to głównie eksponaty z zasobów Narodowego Muzeum Morskiego.

Kilka modeli prezentowanych na wystawie, to tzw. modele armatorskie. - Powstały one na potrzeby prezentacji jednostek ich przyszłym armatorom. Niektóre służyły celom reklamowym – wyjaśnił w Domżał.

Wśród modeli znalazł się m.in. model kadłuba jednego ze statków żaglowych, wykorzystany do prób. - Używano go do badań modelowych wykonywanych w specjalnym basenie, by sprawdzić zachowanie jednostki w różnych warunkach na wodzie – powiedział.

Ekspozycję uzupełnia też zbiór plakietek, medali okolicznościowych itp. prezentujących sylwetki żaglowców zaprojektowanych przez Chorenia lub upamiętniających ważne międzynarodowe regaty i inne wydarzenia, w których jednostki te brały udział.

Wystawę pt. „Żaglowce Zygmunta Chorenia” będzie można oglądać na „Darze Pomorza” w Gdyni do 19 sierpnia.

Jak przypomniało NMM, pierwszymi żaglowcami, jakie powstały w Stoczni Gdańskiej według projektu Chorenia była barkentyna „Pogoria” (powstała w 1980 r.) i fregata „Dar Młodzieży” (1982 r.). „Pogoria” posłużyła jako wzór do budowy kilku żaglowców - ORP „Iskra” zbudowanego dla polskiej Marynarki Wojennej, jednostki „Kaliakra” dla Bułgarii oraz statku badawczego „Oceania” dla Instytucji Oceanologii Polskiej Akademii Nauk. W latach 1987-1991 w Stoczni Gdańskiej zbudowano z kolei pięć trzymasztowych fregat wzorowanych na „Darze Młodzieży”: wszystkie trafiły do ZSRR.

Choreń urodził się w 1941 r. na Podlasiu. W 1965 r. ukończył studia na Wydziale Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej, studiował także w Instytucie Okrętowym w Leningradzie w ZSRR (dziś Sankt Petersburg w Rosji). Po ukończeniu studiów przez dwa lata pracował na Politechnice Gdańskiej, w Katedrze Teorii Okrętów. W 1968 r. rozpoczął pracę w Biurze Projektowo-Konstrukcyjnym Stoczni Gdańskiej, w którym od 1978 r. był głównym projektantem – przede wszystkim statków żaglowych.
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2018-07-15, 17:18   Wystawa na Darze

Wreszcie w Gdyni piękna, słoneczna pogoda.



Rodzinny spacer i obowiązkowa wizyta na Darze Pomorza, i ... rozczarowanie.
Po szumnym tytule "Żaglowce Zygmunta Chorenia", tym co napisano w artykułach:
    Poza planszami, na których przedstawiono biografię konstruktora, na wystawę składa się też zestaw modeli zaprojektowanych przez Chorenia jednostek. Jak wyjaśnił Domżał, cześć modeli pochodzi z kolekcji prywatnej konstruktora, pozostałe to głównie eksponaty z zasobów Narodowego Muzeum Morskiego.

    Kilka modeli prezentowanych na wystawie, to tzw. modele armatorskie. - Powstały one na potrzeby prezentacji jednostek ich przyszłym armatorom. Niektóre służyły celom reklamowym – wyjaśnił w Domżał.

    Wśród modeli znalazł się m.in. model kadłuba jednego ze statków żaglowych, wykorzystany do prób. - Używano go do badań modelowych wykonywanych w specjalnym basenie, by sprawdzić zachowanie jednostki w różnych warunkach na wodzie – powiedział.

i tym, co pisałem w tym wątku, powyżej:
Lista żaglowców zaprojektowanych lub przeprojektowanych przez inż. Zygmunta Chorenia:
    1980 – Pogoria - barkentyna
    1982 – Dar Młodzieży - fregata Akademii Morskiej w Gdyni
    1982 – Iskra II - barkentyna pod banderą Marynarki Wojennej
    1984 – Kaliakra - barkentyna
    1985 – Oceania - statek badawczy; eksperymentalny typ ożaglowania rejowego z automatyką obsługi żagli.
    1987 – Drużba - fregata
    1987 – Mir - fregata
    1988 – Alexander von Humboldt - przebudowa z istniejącego kadłuba latarniowca.
    1989 – Chersonez - fregata
    1989 – Pałłada - fregata
    1991 – Nadezhda - fregata
    1991 – Fryderyk Chopin - bryg
    1991 – Kaisei
    1995 – Estelle - barkentyna wybudowana jako statek handlowy dla fińskiego armatora używana przez stowarzyszenie "Uusi Tuuli" do pomocy humanitarnej i różnego rodzaju akcji społecznych.
    2000 – Royal Clipper - ex "Gwarek" - pięciomasztowa fregata, największy obecnie pływający żaglowiec.
    2002 – Mephisto - szkuner gaflowy należący do firmy Moran Yacht & Ship, Inc., która go czarteruje na rejsy komercyjne.
    2010 – Running On Waves w pełni zautomatyzowana barkentyna wybudowana dla rosyjskiego armatora komercyjnego "Компания 88 Parsec”
    2015 - Le Quy Don (Lê Quý Đôn) bark szkolny dla Marynarki Wojennej Wietnamu, zwodowany 2 czerwca 2015 roku.
    2017 - El-Mellah fregata szkolna dla Marynarki Wojennej Algierii.
    W budowie jeszcze jeden:
    2018 - Flying Clipper największy żaglowiec na świecie, budowany w chorwackiej stoczni Brodosplit w Splicie; kadłub zwodowany 10 czerwca 2017 r.; ma być oddany do eksploatacji w maju 2018 r.

chyba spodziewałem się za dużo i czegoś zupełnie innego (lista 20 żaglowców :!: ). Natomiast wystawa baaardzo skromna (dosłownie kilka eksponatów - na prawie 40 lat pracy) i głównie oparta na kilkunastu planszach.



Żaglowce zamiast obiecywanymi modelami, przedstawione są głównie na planszach.



Te szumne w zapowiedziach modele to słownie TRZY sztuki w gablotach i jeden model kadłuba do testów wodnych/basenowych :shock: Być może nagrodę miesięcznika Morze na rok 1986 (model podwójnego koła sterowego z gretingami, w gablotce), autor artykułu wziął za kolejny model, jak również medale (medal; model).


Flying Clipper

Z tych trzech modeli to TYLKO JEDEN żaglowiec Flying Clipper, dalej Petit Prince coś "dziwnego" z pięcioma masztami i z żaglami - podstawka na proporczyki? ;-)
http://www.astroman.com.p...e&a=read&id=268






Jeżeli ktoś (jak ja) odwiedzi wystawę dla modeli to się srodze rozczaruje, trochę rekompensuje krótki pobyt na Darze :-P

Dla rozczarowanych jak ja, plan i model armatorski fregaty El-Mellah z algierskiego portalu









GALERIA z algierskiego portalu
https://www.forcesdz.com/...art=210#p192980
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2018-07-16, 20:31   

Na stronie Choren Design & Consulting zdjęcia z otwarcia wystawy




red. Bohdan Sienkiewicz, współtwórca programu Latający Holender i Dookoła Świata

i wizualizacja Flying Clipper (armatora Star Clippers) w barwach reprezentacji (przed finałem).

_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu