SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
Pen Duick, 1898 / Francja
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-09-14, 17:18   Pen Duick, 1898 / Francja

Pen Duick



Przyszły Pen Duick został zaprojektowany przez 41 letniego Williama Fife'a III dla Adolphusa Fowler'a, członka Królewskiego Yacht Club w Cork. Zbudowany w 1898 roku w stoczni Gridiron and Workers w Carrigaloe w pobliżu Crosshaven w Irlandii jako Yum drewniany, 15-metrowy, o wysmukłej linii, długim bukszprycie i gaflowym ożaglowaniu.
Przez następne 37 lat był eksploatowany pod nazwami: Griselidis (1902), Magda (1908), Cora V (1919), Astarté (1922), Panurge (1931), Butterfly (1933), Pen Duick (1935).

W roku 1899 uczestniczył w regatach Royal Corinthian Club, które ukończył, zdobywając czwarte miejsce wśród czternastu innych jednostek biorących udział w wyścigu. Wygrał Handicap Match w zawodach Ramsgate Week zorganizowanych przez Royal Temple Yacht Club.
W roku 1900 przypłynął jako drugi w wyścigu Port Victoria-Harwich, a wkrótce potem wygrał zawody zorganizowane na trasie Harwich-Buihram.
W roku 1902 zajął punktowane miejsce w czasie regat w Trouville. Rok później wygrał w Duclair, po czym był drugi w regatach w Trouville, Saint-Malo i Meulan.
W latach 1911 i 1912 zdobywał tam drugie nagrody, a tradycje kończenia wyścigów z czołowymi lokatami podtrzymywał w latach 1919-1921 w Morgat i Douarnenez...

Nazwa Pen Duick po bretońsku znaczy "sikorka czarnogłowa", wg Wiki w dosłownym tłumaczeniu chodzi o czarną główkę (pen = t?te = głowa; du = noir = czarny; ick = diminutif, petit = zdrobnienie, mały), czyli o sikoreczkę.
Guy Tabarly - ojciec Eryka Tabarly kupił go w 1938 roku jako dwunasty właściciel. W pierwszy rejs na "Pen Duicku" popłynęli w wakacje 1939 r. To na jego pokładzie uczył syna podstaw żeglarstwa, a kilkadziesiąt lat później parę razy bywał jego załogantem. Po wojnie rodzina kiepsko przędła, więc Guy Tabarly zdecydował sprzedać niszczejącego "Pen Duicka", ale syn - jak tylko potrafił - zniechęcał potencjalnych klientów, wmawiając im, że remont będzie droższy niż kupno nowej łodzi. W 1952 Guy Tabarly podarował synowi przegniły i zżarty przez robaki wrak. Éric miał 21 lat. W 1958 jacht został wyremontowany w stoczni przyjaciół Érica, braci Constantini, po trosze za pieniądze z żołdu, a przede wszystkim z kredytu, który spłacił po paru latach - wymiana przegniłego drewnianego kadłuba na poliestrowy (włókno szklane), pozbawia jacht klasyfikacji jako "zabytku", ale przedłuża żywotność aż do dziś.
W 1983 wymaga ponownego remontu. Powraca na morze w 1989. Odmalowany na obchody stulecia w maju 1998.
Obecnie Pen Duick jest własnością Marii i Jacqueline Tabarly, które powierzyły utrzymanie i zarządzanie Stowarzyszeniu Tabarly. Bierze udział w regatach klasycznych jachtów na Atlantyku, regaty Cannes i Saint-Tropez, czasami rejsy po Morzu Śródziemnym.

Typ jednokadłubowiec
Długość całkowita: 15,10 m
Długość linii wodnej: 10,05 m
Waga: 11 ton
Szerokość: 2, 93 m
Zanurzenie: 2,20 m
Powierzchnia żagli: 160 m²
Ożaglowanie gaflowe
Rok produkcji: 1898
Rekonstrukcja: 1958
Odnowiony: 1989
Materiały: kadłub poliester, wykończenie pokładu i wnętrza z drewna.

http://www.asso-eric-tabarly.org/?mode=pen_duick
http://fr.wikipedia.org/wiki/Pen_Duick



''Pen Duick'' na zdjęciu zrobionym we wrześniu 1995 r. Na tym właśnie starym jachcie, który był pierwszą z sześciu "czarnogłowych sikorek", Éric Tabarly uczył się od swego ojca żeglarstwa i również na nim wypłynął w swój ostatni rejs (Fot. VALERY HACHE/AFP/EAST NEWS)

http://wyborcza.pl/alehis...ch_sikorek.html
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
REKLAMA

Posty: 5606
Wysłany: 2014-09-16, 20:21   Pen Duick II, 1964;1996 / Francja

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-09-16, 20:21   Pen Duick II, 1964;1996 / Francja

Pen Duick II



"Pen Duick II" powstał w 1964 r. w stoczni braci Constantini wg projektu Gilles'a specjalnie na regaty samotników - stary "Pen Duick" do tego się nie nadawał. Przy okazji budowy nowego jachtu okazało się, że Tabarly nie tylko potrafi żeglować, ale też ma wielką szkutniczą wyobraźnię i uczestniczył w projektowaniu krzywizn kadłuba. Gdy sklejkowy, dwumasztowy "Pen Duick II" (z numerem 14) pojawił się w porcie w Plymouth, rywale uznali, że jak na Atlantyk jest zbyt lekki i delikatny.

Wystartowali 23 maja 1964 r., a faworytem był Francis Chichester, wielki brytyjski żeglarz, który zwyciężył w pierwszych OSTAR'60. Zapowiadał, że pokona Atlantyk poniżej 30 dni, co w tamtych czasach wydawało się mrzonką. Oprócz Chichestera płynęło kilkunastu innych znanych żeglarzy, na jachtach sprawdzonych i szybszych od "Pen Duicka II". O Éricu i stoczni rodziny Constantini poza Bretanią nikt nie słyszał.
Tabarly jeszcze nie minął półmetka, gdy zepsuł się samoster i zardzewiał budzik. To drugie niby drobnostka, ale znakomicie utrudnia żeglugę. Wykonał kilka - jak wspominał - bezsensownych manewrów. Wyławiał żagle porwane przez wiatr i wodę. Czytał "Samotne regaty" Chichestera i po każdym swym błędzie wyobrażał sobie, jak słynny Anglik pisze kolejną książkę pt. "Moje drugie samotne zwycięstwo" ( ;-) ).

Gdy 18 czerwca mijał latarniowiec "Nantucket", do "Pen Duicka II" podpłynęła motorówka z informacją: "You are the first". Jesteś pierwszy. Przebył trasę w czasie 27 dni i 23 godziny.
Chichester wpłynął do Newport trzy dni później. Dotrzymał słowa, 30 dni mijało za niespełna cztery godziny. Pogratulował Éricowi: - To wielki zaszczyt przegrać z takim żeglarzem jak pan.

Jacht przeszedł wiele zmian, w tym przekształcenia z kecza w szkuner w 1965, a w 1966 whisbone (?) na regaty Bermuda Race z przebudową rufy.
W 1966 roku, Tabarly sprzedaje Pen Duick II Ministerstwu Sportu i jacht zostaje przekazany Ecole Nationale de Voile w Quiberon. Po krótkim użytkowaniu Pen Duick II "ląduje" na dziedzińcu szkoły.

W 1993 zapada decyzja, że zostanie naprawiony i całkowicie odrestaurowany przez stocznię Pichavant Pont Labbe. W tym czasie w szkole w Quiberon - Krajowa Szkoła Żeglarstwa i Sportów Wodnych (ENVSN) - powołano fundację » Restaurons le Pen Duick II « pod patronatem Eryka Tabarly, która postawiła sobie za cel odrestaurowanie stojącego od kilkunastu lat i niszczejącego jachtu.
Trzydzieści lat po zwycięstwie, w 1994 roku, fundacja przy udziale wielu sponsorów pomogła odbudować słynny kecz i przywrócić do pierwotnego stanu. W 1996 Pen Duick II został odbudowany i ponownie zwodowany.

W lipcu 1997 roku Eryk Tabarly wraz z żoną i przyjaciółmi z fundacji przypłynął na nim do Polski (Gdynia, Gdańsk) na obchody 1000-lecia miasta Gdańska.



Uczestniczy w licznych regatach jachtów klasycznych (kapitan David Alexander) i rejsach.

11-14 listopada 1999 w Lorient zlot Pen Duick'ów aby uczcić przyszłą Academię Eryka Tabarly z Pen Duick, Pen Duick II i Pen Duick VI.
2000 r. uczestniczy w imprezie Best 2000 (Pen Duick i Pen Duick III).
W 2003 Pen Duick II popłynął z Pen Duick V w jedenastodniowy rejs do Irlandii.
14-17 lipiec 2005 regaty Tall Ship Races w Cherbourg.
30 września 2006 uczestniczy z innymi Pen Duick'ami w 25. rocznicy Nioulargue Saint Tropez i Regatach Królewskich w Cannes.

Dziś nadal na jego pokładzie szkolą się stażyści ENVSN, do której należy.

Projekt: Gilles Costantini (i Éric Tabarly)
Zbudowany w 1964 roku w stoczni Costantini w miejscowości La Trinité.
Długość całkowita: 13.6 m
Długość linii wodnej: 10 m
Waga: 6,5 tony
Szerokość: 3.4 m
Zanurzenie: 2.2 m
Typ: Kecz na regaty Transat (Ostar)
Powierzchnia żagli pod wiatr: 60 m²
Rok produkcji: 1964
Ponowne wodowanie: 1996
Materiał: sklejka.

http://www.asso-eric-taba...de=pen_duick_II
http://fr.wikipedia.org/wiki/Pen_Duick_II
http://www.jachtfilm.pl/a...cu-tabarly.html
http://wyborcza.pl/alehis...ch_sikorek.html
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-09-23, 22:45   Pen Duick III, 1967 / Francja

Pen Duick III



"Pen Duick III" był jachtem załogowym, ponad 17 metrów długości, zbudowany z aluminium i zaprojektowany od A do Z przez Tabarly'ego jako dwumasztowy szkuner.

W sezonie żeglarskim 1967 "Pen Duick III" wygrał właściwie wszystko, co było do wygrania. Zwyciężył np. w najtrudniejszych i najbardziej prestiżowych w Europie regatach Fastnet Race organizowanych przez Królewski Oceaniczny Klub Regatowy (niekiedy startuje w nich ponad 300 jachtów).

Zimą załoga przenosi się do Australii, a Tabarly staje na starcie wyścigu Sydney - Hobart, czyli zawodach równie ciężkich i niebezpiecznych jak Fastnet, a pewnie i sławniejszych. Wygrał, choć na 30 mil przed metą stanął na kotwicy, bo ustał wiatr, a silny prąd cofał jacht.

Gdy stali przy kei w Hobart, spełnił toast szampanem za "najlepszą załogę na świecie". Miał rację: wielu jej członków rychło wejdzie na szczyt żeglarskiej elity świata, choćby Olivier de Kersauson. Po regatach dołączy do nich jeszcze Alain Colas. Popłyną w kierunku Nowej Kaledonii i pokonają cyklon, podczas którego prędkość wiatru przekroczyła 130 kilometrów na godzinę.

W 1967 r. nie ma lepszego jachtu niż "Pen Duick III" i lepszego kapitana niż Éric Tabarly.

Kiedy Tabarly po raz pierwszy wygrał samotne regaty transatlantyckie, został zaproszony na obiad do Pałacu Elizejskiego. I odmówił, bo w wyznaczony dzień spotkania z prezydentem de Gaulle'em układ pływów był tak korzystny, że wolał zająć się wodowaniem "Pen Duicka III". We francuskiej armii zawrzało - jakiś byle porucznik odmawia generałowi.

Po wygraniu wszystkiego, co było do wygrania, generał de Gaulle pisze do Tabarly'ego odręczny list: "Szanowny panie, mam nadzieję, że tym razem pływy pozwolą panu uczestniczyć w obiedzie" :lol: .



Po tych sukcesach, wskaźnik rozliczenia RORC w następnym sezonie nałożył duże kary na typ szkuner! Z tego powodu Tabarly zmienia "Pen Duick III" na kecz (1968) i slup z jednym masztem (1971), ale nie osiągnął już takiego triumfu pierwszego roku.

Do 1977 "Pen Duick III" aktywnie uczestniczy w różnych regatach, by kontynuować swoją karierę pod różnymi nazwami i z innymi kapitanami: Philippe Poupon ("Saint-Malo-Pointe-a-Pitre"), Eric Loizeau ("Gauloises II") i Jean -François Coste ("Cacharel").

Marzec-kwiecień 1977 kolejna transformacja Pen Duick III - nowe wzmocnienia, nowy trymer steru z aluminium, nowy zestaw żagli, modyfikacje obiektów (modifications des aménagements, installation d’un moulin à café) i zmienia nazwę na Gauloises II (wtedy jeszcze można było reklamować papierosy, stąd sponsoring galijskich ;-) ).
9 lipca 1977 - zwodowanie Gauloises II - ex. Pen Duick III - kpt. Eric Loizeau - regaty dookoła świata Whitbread.

1978 Philippe Poupon i nazwa "Saint-Malo-Pointe-a-Pitre".

26 maja 1979 - OSTAR (podwójne) Lorient - Bermudy - Lorient z Philippem Poupon i Patrickiem Tabarly.

Następne pięć lat Benedykt Sangnier wykorzystuje żaglowiec na szkołę żeglarstwa, a w latach 1984 do 88 prowadzi ją Arnaud Dhalenne.

Listopad 1989 kolejna zmiana nazwy na Cacharel i samotny rejs dookoła świata non-stop kpt. Jean-François Coste w Vendée Globe Race Challenge.

W 1989 właścicielem zostaje Patrick Tabarly.

18-21 kwietnia 1996 uczestniczy z innymi Pen Duickami w zlocie - Święto Morza w Saint-Malo

1997-1998 zimowy rejs na Antarktydę - Patrick Tabarly.

Od 2000 roku Arnaud Dhalenne ponownie wykorzystuje jacht na staże w ramach « Club Croisière Pen Duick « ("Klubu Rejsów Pen Duickiem").

2000 r. uczestniczy w imprezie Best 2000 (Pen Duick i Pen Duick II).

30 września 2006 uczestniczy z innymi Pen Duick'ami w 25. rocznicy Nioulargue Saint Tropez i Regatach Królewskich w Cannes.
Pływa do tej pory.

Typ Jednokadłubowy
Załoga 7
Olinowanie Szkuner Marconi
Rok budowy 1967
Długość całkowita 17.45 m
Długość kadłuba 13 m (linii wodnej)
Szerokość 4.21m
Zanurzenie 2.75m
Żagle 152 m²
Wyporność 13,5 t
Projektant Eryk Tabarly
Stocznia Chantiers et ateliers de la Perrière
Armator Association Eric Tabarly
Port macierzysty Lorient

http://www.asso-eric-taba...e=pen_duick_III
http://fr.wikipedia.org/wiki/Pen_Duick_III
http://france3-regions.fr...res-247553.html
http://wyborcza.pl/alehis...ch_sikorek.html
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-11-10, 23:45   Pen Duick IV, 1968 / Francja

Pen Duick IV



Dwumasztowy trimaran Pen Duick IV (późniejszy Manureva) został zbudowany dla Erica Tabarly w stoczni La Perrière w Lorient. Miał być łodzią, która nie pływa, lecz lata.

Podczas treningów prowadzony tylko przez Érica zataczał kółka wokół płynącego obok, bardzo szybkiego poprzednika, obsługiwanego przez kompletną załogę. Tabarly był pewien, że jego marzenia o latającym jachcie wreszcie się spełniły.

Nocą, w drodze na start OSTAR '68 do Plymouth Tabarly zauważył statek, który lekko zboczył z kursu, by uniknąć zderzenia. Eric zszedł pod pokład wypić kubek kawy. Nagle usłyszał straszny trzask. Wybiegł z kokpitu i nad głową zobaczył dziób innego statku - jeden z pływaków "Pen Duick IV" został rozdarty i była naruszona konstrukcja łączących je belek.

Po remontach Tabarly wystartował w regatach Crystal Trophy i złamał bezanmaszt.

To nie był szczęśliwy jacht i zdaje się, że Tabarly stracił do niego serce, choć wspominał go dobrze. Niejako na pocieszenie wygrywa wyścig z Los Angeles do Honolulu, a potem włóczy się po morzach południowych.
W końcu "Pen Duicka IV" kupił dawny załogant Alain Colas, zmienił nazwę trimarana na "Manureva" i wygrał transatlantyckie regaty samotników OSTAR w 1972 r. Colas dokonał kilku zmian, które podniosły pływalność i osiągi jachtu.

W 1978 r. w wieku 35 lat Colas wystartował na "Manurevie" w Regatach Rumowych z Saint Malo we Francji na Gwadelupę w archipelagu Małych Antyli. Nigdy go więcej nie widziano.

Projekt: André Allègre
Zbudowany w 1968.
Długość całkowita: 20,80 m
Długość linii wodnej: 19,50 m
Szerokość: 10,70 m
Waga: 8 t
Maître-bau 10,70 m
Ketch marconi
Zanurzenie: 2,40 m
Typ: dwumasztowy trimaran
Powierzchnia żagli: 107 m²
Stocznia: La Perrière w Lorient
Materiał: Duralinox.

http://www.asso-eric-taba...de=pen_duick_IV
http://fr.wikipedia.org/wiki/Pen_Duick_IV
http://en.wikipedia.org/wiki/Manureva
http://wyborcza.pl/alehis...ch_sikorek.html
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu