SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
Cutty Sark, 1869 / Wielka Brytania
Autor Wiadomość
Andi
Admirał


Posty: 732
Skąd: Wołów
Wysłany: 2014-09-20, 08:17   Cutty Sark, 1869 / Wielka Brytania

Cutty Sark



Cutty Sark to XIX-wieczny kliper herbaciany, który pobił wiele rekordów prędkości. Był to w ówczesnych czasach najszybszy kliper, mogący w ciągu dnia przepłynąć 350 mil (ok. 650 km, średnia dobowa prędkość 15 w). Jest to obecnie jedyny zachowany kliper herbaciany na świecie, stoi teraz w suchym doku przy nabrzeżu w dzielnicy Londynu, Greenwich jako Statek-Muzeum.


Cutty Sark w suchym doku w Greenwich

Cutty Sark – słynny kliper wybudowany i zwodowany w 1869 roku w Dumbardon w zachodniej Szkocji.
Długość całkowita to ponad 85 metrów, szerokość prawie 11 metrów, a zanurzenie 6 metrów. Powierzchnia żagli wynosi 2970 metrów kwadratowych, a wyporność 2100 ton.
Jak uważają niektórzy, był to też najpiękniejszy ze wszystkich żaglowców świata, ze swoim mocno wydłużonym bukszprytem i sześcioma piętrami żagli na grotmaszcie. Była to trzymasztowa smukła, drewniana fregata, która nazwę zawdzięczała Robertowi Burnsowi brytyjskiemu poecie.
Otóż Burns w jednym z poematów opisał historię wieśniaka, który nocą na cmentarzu dostrzegł pląsające upiory i czarownice, a wśród nich swoją sąsiadkę Nannie. Wiedźmy pląsały w bardzo kusych koszulkach lub sukienkach po szkocku zwanych Cutty Sark, które odsłaniały wszystkie kobiece kształty. Zachwycony Tam O’Shantera, bohater poematu wykrzyknął „Pięknie Koszulinko !” i ledwo zdążył uciec przed upiorami, zwłaszcza że był pod wpływem alkoholu. Właśnie imię owej sąsiadki ubranej w zwiewną sukienkę nadano smukłemu Kliprowi. Galion pod bukszprytem klipra przedstawia właśnie Nannie.


Galion Cutty Sark

Już w lipcu 1872 roku statek stanął do herbacianego wyścigu na trasie Szanghaj – Londyn.
Co prawda nie dotarł do mety jako pierwszy, lecz dzięki wspanialej żeglarskiej postawie i wyszkoleniu załogi uznany został za moralnego zwycięzcę regat a także symbol walki i umiejętnej współpracy. W późniejszych latach żaglowiec często wygrywał i jako pierwszy przewoził czy to herbatę z Chin czy wełnę z Australii.. W roku 1896 Cutty Sark sprzedano kompanii portugalskiej i przemianowano na Farreira, a wkrótce potem na Marija Di Amparo.
W roku 1916 po utracie masztów statek przebudowano na barkentynę, lecz w 1922 odkupił go kapitan Wilfred Dowman, który przywrócił żaglowcowi historyczny wygląd i nazwę. Nazwa klipra była wtedy na ustach wszystkich i był to dogodny moment do nadania takiej samej nazwy nowemu gatunkowi whisky wchodzącemu właśnie na rynek. Do dziś logo tej whisky przedstawia ilustrację Cutty Sark na żółtym tle. Whisky ta stała się jedną z najlepiej sprzedających się na świecie, a jej producent wspierał jedną z najbardziej znanych imprez żeglarskich świata - Cutty Sark Tall Ships' Races (Operacja Żagiel).
Po śmierci właściciela Cutty Sark ofiarowano Szkole Nawigatorów Tamizy gdzie służył jako stacjonarny żaglowiec szkolny.
Od roku 1957 znajduje się w suchym doku w Greenwich pod Londynem. Jest statkiem muzealnym i stanowi wielką atrakcję turystyczną jako jedyny kliper istniejący do tej pory. Dzielny statek dał swoją nazwę zarówno markowej, wyśmienitej szkockiej whisky jak i największym współczesnym regatom żaglowców [„Żagle”].

Był remontowany w stoczni, gdy wczesnym rankiem 21 maja 2007 na żaglowcu wybuchł pożar. Statek uległ uszkodzeniu, ocalały jednak rufa i dziób. Część wyposażenia została na czas przeprowadzanego remontu zdemontowana (fragmenty poszycia, omasztowanie, wyposażenie ruchome) i podobnie jak galeria galionów eksponowana na pokładzie – ocalała z pożaru. Pożar został spowodowany przez przemysłowy odkurzacz, zostawiony włączony we wnętrzu historycznego okrętu.


Cutty Sark wieczorem

Remont przedłużył się o 14 miesięcy, ale kliper został odbudowany i otwarty dla publiczności w dniu 25 kwietnia 2012 roku.
Jest eksponowany w suchym doku, zadaszonym na linii wodnej, wsparty na stalowych belkach 3 metry nad podłożem.
Ponad 15 milionów osób odwiedziło pokład Cutty Sark od 1954 roku. Muzeum zatrudnia zespół ludzi do utrzymania jedenastu mil takielunku (ponad 20 km).

Dane:

Bandera: Wielka Brytania
Port macierzysty: Greenwich
Nazwa: Cutty Sark, ex Maria Di Amparo, ex Ferreira, ex Cutty Sark
Data budowy: 1869
Stocznia: Scott and Linton,Dumbardon, Wielka Brytania
Armator: Tamiska Szkoła Nawigatorów
Materiał: drewno
Typ ożaglowania: fregata
Powierzchnia ożaglowania: 2970 m²
Liczba masztów: 3
Długość całkowita: 85,1 m
Szerokość: 10,9 m
Zanurzenie: 6 m
Wyporność : 2100 t
Prędkość maks: 17,15 w
Załoga: 28-35

żródło:
http://www.history.co.uk/shows/cutty-sark
http://www.history.co.uk/...-the-cutty-sark

Polecam:
http://www.rmg.co.uk/abou...y-of-cutty-sark

Polecam również lekturę o Cutty Sark:
Clipper ships & the Cutty Sark - David Johnson
The Cutty Sark : The Ship and a Model - C. Nepean Longridge / Publikacja 1984
The "Cutty Sark" : the ship and the model - C. Nepean Longridge
The Cutty Sark, her designer and builder: Hercules Linton, 1836-1900; a biographical memoir Robert Edward Brettle
Running Her Easting Down; A Documentary of the Development and History of the British Tea Clippers, Culminating With the Building of the Cutty Sark, William F. Baker / Publikacja 1974
Tall Ships Are Sailing : the Cutty Sark Tall Ships Races - Holly Hollins / Publikacja 1981

Pozdrawiam.
_________________
Andi


 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu