SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
Malahat, 1916-1944 / Stany Zjednoczone
Autor Wiadomość
Andi
Admirał


Posty: 732
Skąd: Wołów
Wysłany: 2014-09-23, 18:27   Malahat, 1916-1944 / Stany Zjednoczone

Malahat



Malahat to pięciomasztowy szkuner zwodowany w 1916 roku w stoczni Cameron Genoa Mills Shipbuilders Ltd., Victoria, w Kolumbii Brytyjskiej w Kanadzie. W owym czasie stal stała się cennym surowcem wykorzystywanym na wojnie, stąd jej ciągłe braki w cywilnych stoczniach. Produkcja zakładów drzewnych w Kanadzie musiała być jednak transportowana, stąd powstawały statki  drewniane i betonowe. Mimo, że powszechne były parowce zdecydowano się na budowę żaglowca, jako tańszego w eksploatacji. Z jodłowego drewna powstało 10 bliźniaczych szkunerów (w tym Malahat), każdy z pięcioma masztami i silnikiem pomocniczym (jako dodatkowe źródło napędu) i dwiema śrubami.
Długość kadłuba to 74 metry, a wyporność 1550 ton. Do roku 1920 statek transportował bale drewna co było zgodne z jego przeznaczeniem. Po wojnie do służby powróciło wiele parowców, a stal stała się łatwo dostępna, stąd drewniane żaglowce z trudem zarabiały na swoje utrzymanie.
W 1920 roku Malahata zakupił  Stuart Stone i przez następnych 13 lat był to największy przemytniczy szkuner, odbywający w złotych latach po 3 rejsy rocznie z Vancouveer do Kalifornii. Na swoim pokładzie przewoził miliony butelek alkoholu, nawet 175 gatunków, przypominał więc bardziej luksusowy sklep niż statek z nielegalnym towarem. Po zniesieniu prohibicji skończyły się dla szkunera złote lata i wrócił dalej do przewozu drewnianych bali.
W roku 1944 podczas sztormu przewożone bale poważnie uszkodziły kadłub. Statek nie nadawał się do naprawy (lub nie była ona ekonomiczna) i po rozebraniu części poszycia został odholowany i zatopiony w pobliżu zakładów przemysłu drzewnego w miejscowości Powell River, kilkadziesiąt kilometrów od Vancouver w Kolumbii Brytyjskiej (Kanada).
W ostatnich latach ostatecznie potwierdzono, że spoczywający tam na głębokości 25 metrów drewniany kadłub (znacznie uszkodzony przez świdraki okrętowe), to właśnie resztki legendarnego szkunera.

Dane:

Nazwa: Malahat
Właściciel: Archibald McGillis, Vancouver (1923) ; General Navigation Co., Vancouver, (1929) ; Gordon Gibson, Sr. (1934); Canada West Coast Navigation Company
Klasa i typ: Szkuner
Tonaż: 1544 t brutto , 1199 t netto
Długość: 74 m
Szerokość: 15 m
Zanurzenie: 7 m
Napęd: silniki Twin Bolinder , diesle, 320 KM; węglowy kocioł parowy
Plan żagli: Pięciomasztowy szkuner
Załoga: Minimum 15 członków załogi
Uwagi: Kadłub z daglezji . Prędkość maksymalna 5 węzłów. Niesławny przemytnik , który skutecznie wymykał US Coast Guard.

źródło:
http://www.chiefskugaid.o...um-running.html

Pozdrawiam.
_________________
Andi


Ostatnio zmieniony przez PanDora 2014-09-23, 21:59, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu