Wysłany: 2014-09-23, 18:27 Malahat, 1916-1944 / Stany Zjednoczone
Malahat
Malahat to pięciomasztowy szkuner zwodowany w 1916 roku w stoczni Cameron Genoa Mills Shipbuilders Ltd., Victoria, w Kolumbii Brytyjskiej w Kanadzie. W owym czasie stal stała się cennym surowcem wykorzystywanym na wojnie, stąd jej ciągłe braki w cywilnych stoczniach. Produkcja zakładów drzewnych w Kanadzie musiała być jednak transportowana, stąd powstawały statki drewniane i betonowe. Mimo, że powszechne były parowce zdecydowano się na budowę żaglowca, jako tańszego w eksploatacji. Z jodłowego drewna powstało 10 bliźniaczych szkunerów (w tym Malahat), każdy z pięcioma masztami i silnikiem pomocniczym (jako dodatkowe źródło napędu) i dwiema śrubami.
Długość kadłuba to 74 metry, a wyporność 1550 ton. Do roku 1920 statek transportował bale drewna co było zgodne z jego przeznaczeniem. Po wojnie do służby powróciło wiele parowców, a stal stała się łatwo dostępna, stąd drewniane żaglowce z trudem zarabiały na swoje utrzymanie.
W 1920 roku Malahata zakupił Stuart Stone i przez następnych 13 lat był to największy przemytniczy szkuner, odbywający w złotych latach po 3 rejsy rocznie z Vancouveer do Kalifornii. Na swoim pokładzie przewoził miliony butelek alkoholu, nawet 175 gatunków, przypominał więc bardziej luksusowy sklep niż statek z nielegalnym towarem. Po zniesieniu prohibicji skończyły się dla szkunera złote lata i wrócił dalej do przewozu drewnianych bali.
W roku 1944 podczas sztormu przewożone bale poważnie uszkodziły kadłub. Statek nie nadawał się do naprawy (lub nie była ona ekonomiczna) i po rozebraniu części poszycia został odholowany i zatopiony w pobliżu zakładów przemysłu drzewnego w miejscowości Powell River, kilkadziesiąt kilometrów od Vancouver w Kolumbii Brytyjskiej (Kanada).
W ostatnich latach ostatecznie potwierdzono, że spoczywający tam na głębokości 25 metrów drewniany kadłub (znacznie uszkodzony przez świdraki okrętowe), to właśnie resztki legendarnego szkunera.
Dane:
Nazwa: Malahat
Właściciel: Archibald McGillis, Vancouver (1923) ; General Navigation Co., Vancouver, (1929) ; Gordon Gibson, Sr. (1934); Canada West Coast Navigation Company
Klasa i typ: Szkuner
Tonaż: 1544 t brutto , 1199 t netto
Długość: 74 m
Szerokość: 15 m
Zanurzenie: 7 m
Napęd: silniki Twin Bolinder , diesle, 320 KM; węglowy kocioł parowy
Plan żagli: Pięciomasztowy szkuner
Załoga: Minimum 15 członków załogi
Uwagi: Kadłub z daglezji . Prędkość maksymalna 5 węzłów. Niesławny przemytnik , który skutecznie wymykał US Coast Guard.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum