SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
GRETING / WALORYZACJA
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5607
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2018-04-01, 18:18   GRETING / WALORYZACJA

WALORYZACJA

[Porady w moich wątkach i tematach dotyczą waloryzacji - poprawy wyglądu modelu - dla amatorów, modelarze chcący waloryzować modele na wystawy, konkursy muszą poszukać i trzymać się przepisów, zasad obowiązujących na wystawach.]

Podejmując się waloryzacji, musimy podjąć decyzję czy będzie to w wersji stoczniowej [idealnie wykonane gretingi wg zasad budowy, planów i rysunków - scratch (z planów i materiałów własnych)] lub w uproszczonej wersji grzebykowej, czy trzymamy się tego co widać na oryginałach, replikach czy modelach - np. postarzane, zniszczone, nierówne.


Zazwyczaj w zestawach czy kolekcjach zeszytowych dostajemy kratownice/gretingi grzebykowe, niewłaściwe dla skali modelu (przeskalowane otwory). Czy model jest w skali 1:50 czy 1:90 kratownice zazwyczaj są takie same. Również łączenie ze zrębnicami pozostawia wiele do życzenia.
Przykładowe kratownice z kolekcji

VASA

» [Vasa] Zeszyt 61 / GRETINGI
http://santisimatrinidad....p?p=15498#15498





Nieprawidłowość kratownic z kolekcji polega głównie na tym, że są grzebykowe i że mają przeskalowane otwory względem listew. W "światku" modelarskim przyjęło się, że bok kwadratowego otworu (oczka) w gretingu jest równy szerokości listewki, dlatego te zestawowe gretingi są nie do przyjęcia. Listwy "grzebykowe" - modelarsko jak najbardziej są poprawne (sam z takich korzystam), ale błędne ze sztuką szkutniczą.



W rzeczywistych gretingach listwy wzdłużne (grating batten) są węższe (na wysokości) od poprzecznych (grating ledge) - taka konstrukcja "wpuszcza" więcej światła do wnętrza - bo głównie po to były kratownice (ale to jest info dla dbających o szczegóły ;-) ). Listwy wzdłużne (wierzchnie grating batten) gretingów biegną wzdłuż pokładów (zgodnie z deskowaniem).

Co widać w opisie i na przykładowych zdjęciach w temacie:

GRETINGI / KRATOWNICE
http://santisimatrinidad....topic.php?t=593

Drugi problem to nieprawidłowy układ listew gretingu. Trzeba zwracać uwagę aby górne listwy (battens - kolor niebieski) były prostopadłe do desek pokładu (układ wzdłużny) i układ listewek był taki sam we wszystkich gretingach,


układ wzdłużny

listwy mogą iść także poprzecznie (czyli listwa górna w poprzek pokładu, co widać na replice Sztandart), ale również tak jak porzednio konsekwentnie we wszystkich gretingach.


Kolejna sprawa, zapewne trudniejsza do wykonania ze względu na określone wymiary otworów luków i ramek zrębnic do wymiarów kratownic, to że kratownica powinna kończyć się pełną ramką (przykłady niżej), a nie ciętą listwą w połowie (jak na przykładzie Vasy powyżej).



Greting był elementem ruchomym (zdejmowanym np. do załadunku/wyładunku czy chłosty ;-) ) i miał na krawędziach też listwy (a nie otwarte końcówki listew, które by się wyłamywały w czasie zdejmowania/zakładania czy składowania). U wielu modelarzy taką krawędzią jest zrębnica - co jest oczywistym błedem.

Ostatnią kwestią jest wierzch gretingów. Na starych żaglowcach (XVI/XVII w.) były płaskie i przykrywane drewnianymi pokrywami, późniejsze były półokrągłe, wypukłe (np. HMS Victory). Na zrębnice z kratownicami były w czasie złej pogody (deszcz, sztorm) zakładane brezenty i ta wypukłość była po to, aby woda swobodnie spływała.

Waloryzacja w praktyce

Waloryzacja zależy od umiejętności modelarza i ew. wzorów, z których korzysta. Na włoskim forum próba waloryzacji gretingów Vasy wzorowana na zniszczonych gretingach wygląda tak:





http://modellistinavali.f...ng-projet#93354

No cóż można i tak - ja wolę czystszą i równiejszą robotę :-D - aż takim ortodoksem nie jestem i do budowy gretingów stosuje listewki grzebykowe (i kupne, i robione własnoręcznie).
http://santisimatrinidad....php?p=2263#2263


greting 2x2 z rbmodel.com

Jak widać na zdjęciach nie są idealne, zdarzają się głębsze wcięcia, węższe listewki i otwór ma 2 na 2 mm przy 1 z kawałkiem mm grubości listwy,



na dolnych gretingach imitacja gwoździowania rysowana ołówkiem

ale i tak wyglądają lepiej niż te 4 - 5 mm otwory w kratownicach z kolekcji.

Zobacz:
» Techniki - tematyka » Pokład » Gretingi z forniru
http://santisimatrinidad....c.php?p=150#150


GRETINGI o PROPORCJACH 1 do 1
czyli powstały kwadratowy otwór ma boki o szerokości listew

Dla zilustrowania tematu profesjonalne gretingi naszego kolegi Andrzeja (a właściwie Mirka, Zbyszka???) do modelu Prins Willem.





W relacji: http://santisimatrinidad....p?p=14787#14787

Mirkowe gretingi cd. 1,5 x 1,5 mm, do modelu Papegojan w skali 1:48 kol. Mateusza (Mati)

http://www.koga.net.pl/fo...?p=42851#p42851




z pojedynczym gwoździowaniem drutem mosiężnym



Polecam temat Zbyszka na Kodze
» Budowa gretingu
http://www.koga.net.pl/mo...a-gretnigu.html

» Stavba modelu historické lodi - gratings (palubní rošty)
http://www.mo-na-ko.net/p...anku=2010010005

z czeskiego portalu.


Z tematu z linkowni przykład gretingów w dioramce z podwójnym gwoździowaniem.



PS
Jak pamiętam nasz kol. RomekS pomylił się w budowie gretingu i zrobił cztery otwory



zamiast sześciu otworów w gretingu z zestawu OcCre "B", a wg krążącego po necie planu "A" powinno być osiem



Takie rozwiązanie nadawało się tylko jako krata dla Żubra ;-)

_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu