SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
[HMS Victory] Rozpórka podwantek (futtock stave)
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2012-09-19, 22:45   [HMS Victory] Rozpórka podwantek (futtock stave)

Karol napisał/a:
Jarcio napisał/a:
...
Do want, od ich wewnętrznej strony*, równolegle do osi okrętu, za pomocą przewiązów jest zamocowana rozpórka (belka) podwantkowa
...

*) - Jest możliwe, że były też wiązane na zewnętrznej stronie want (info do zweryfikowania)
...

No i należy się małe sprostowanie. Tak jak opisał to kol. Jarek jest podane w sztandarowej pozycji The Anatomy of Nelson's Ships - C. Nepean Longridge'a, na obecnym okręcie Victory ta rozpórka jest na wantach (nie pod).



Natomiast tak jak napisał Jarek jest np. na replice statku Amsterdam:



Dlaczego jest rozbieżność między Longridgem, a obecnym okrętem Victory, nie wiem i jak mi wiadomo nie jest to pierwsza, ani zapewne ostatnia rozbieżność.

Patrzyłem też na Bounty, ale tam podwantki idą do masztu, nie do want.

Wyblinki na podwantkach



Zasugerowałem Jarkowi, aby napisał o wyblinkach na podwantkach na poszczególnych masztach, jak widać na rys. na grotmaszcie było ich 10, ale czy aby na pewno to widać ;-) .
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
REKLAMA

Posty: 5606
Wysłany: 2012-09-25, 22:50   

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2012-09-25, 22:50   

O prawidłowe umieszczenie tej rozpórki (belki) podwantkowej i prawidłowość tłumaczenia katarpiny zapytałem pana Krzysztofa.
Krzysztof Gerlach napisał:
    ...Ze względu na istniejące niedostatki polskiego nazewnictwa nie jestem pewny, czy pisząc o „belce podwantowej” miał Pan na myśli rozpórkę podwantek (ang. futtock stave). Jeśli tak, to proszę zwrócić uwagę, że u Longridge’a biegnie ona po stronie zewnętrznej want na str.230, ale po wewnętrznej na str.229. Z całą pewnością zakładano je w obu wersjach. WYDAJE SIĘ, że preferowano położenie wewnątrz want przy rozpórce linowej, a na zewnątrz, gdy była to dębowa listwa, ale to może być wrażenie mylne, wynikające z małej próbki branej do rozważań.

    Niewątpliwie linki ściągające (napinające) wanty na wysokości rozpórek podwantek Anglicy nazywali „catharpings”, czy – w oryginale - „cat-harpings” albo „cat-harping legs”. Dlaczego jednak my mielibyśmy używać ohydnie brzmiącej kalki „katarpiny”, zupełnie nie rozumiem. Po niemiecku te linki to „Schwichtungen” i „Verdrillen”, a po francusku „trélingage”, więc może „szwichtungi”, „ferdrilki” albo „trelingażki” ?!!

    Stefan Hebda w planach modelarskich „Victory” nazwał je kiedyś stropami łączącymi wanty na wysokości zamocowania podwantek, ale zupełnie nie pojmował ich roli (wydawało mu się, że „spełniają podobne zadania jak perty na rei”, co jest absurdem). Tym niemniej nazwa nie jest zła, a już zaproponowana. Jak bym już koniecznie musiał pisać po polsku o takielunku, dodałbym do owych „stropów” określenie „napinające wanty”, zgodnie z sensem ich istnienia. Oczywiście o „prawidłowości” wymyślania nazw nie istniejących w naszym języku nie zamierzam wyrokować – nie jestem językoznawcą. To tylko odczucia.

    Krzysztof Gerlach

Zgodnie z sugestiami pana Krzysztofa zmieniłem nazwy Jarka (autora opracowania oczywiście powiadomiłem, tak jak prosił)
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu