Gwoździowanie występuje również na poszyciu dennoburtowym. Możemy je wykonać za pomocą drewnianych kołków lub wykałaczek.
Opis wykonania kołków w temacie » Pokłady » Wykonywanie treenails http://santisimatrinidad....php?p=2432#2432.
I tak samo jak przy pokładach do gwoździowania może być użyty drut mosiężny czy miedziany (nikt nam głowy nie urwie )
Z literatury wynika, że np. na Vasie (1628 r.) było mieszane gwoździowanie planek burtowych (obok gwoździ drewniane kołki).
ilustracja z książki The Royal Warship VASA
Również Francuzi to stosowali (XVII w. ? - tu już dokładnie nie pamiętam )
Przykład treenails zrekonstruowany z wraku La Belle
Na pokładach rozrysowanie układu otworków nie jest zbyt trudne, bardziej skomplikowane jest to na plankach dennoburtowych.
Uproszczony opis:
Na kadłubie wyznaczamy punkty przez które będą narysowane linie (pokrywające się z wręgami) po których będzie przebiegać gwoździowanie.
Kadłub w stoczni ustawiamy w pionie i przyrządem z ołówkiem (przydatny do wyrysowania linii wodnej) rysujemy linie od wyznaczonego punktu do kilu.
Imitacje kołkowania można (jak już wspomniał Emil) wykonać naostrzonym ołówkiem (HB, B) lub kredką (np. czarna lub sepia).
Lub za pomocą naostrzonej od wewnątrz igły do strzykawki.
Technika "igły" polega na nacięciu listwy (w kształcie okręgu) i pozostawieniu środka jako kołka przy pomocy igły lekarskiej o odpowiedniej średnicy (dobranej do skali modelu). Jednak żeby taki efekt uzyskać, igłę trzeba odpowiednio przysposobić, zeszlifowując ostrze na płasko (mam pusty pojemnik po farbie calidad solo do drukarki z taką właśnie nieostrą igłą) i dodatkowo trzeba naostrzyć igłę wewnątrz (frez czy wiertło musi wejść w środek igły), aby nie wyrywało imitacji kołka:
I tak przygotowaną igłą odciskamy imitację kołków, bardzo delikatnie bo przy źle przygotowanej igle środek kołka potrafi wylecieć, zostawiając dziurkę (tu żadnego kołka się nie wciśnie, musisz dać szpachlę lub nawiercić głębiej, żeby zakołkować - tak się ratowali koledzy, którzy niewłaściwie robili imitację igłą). Po lakierowaniu czy olejeniu to nacięcie bardziej się uwidacznia.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum