SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
Olinowanie stałe
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-04-17, 20:16   Olinowanie stałe

Nazwy elementów olinowania tworzone są od nazw poszczególnych masztów np. grotmaszt, grotreja, grotbramstenga, grotstenpadun, grotmars, grotwanty. Wyjątkiem jest fokmaszt, w przypadku którego przedrostek fok- zastępuje się przedrostkiem for- np. formars, forbramstenga, forbramgording. Nieco odmienne reguły nazewnictwa stosuje się przy bukszprycie, którego przedłużenie zwane jest bomstengą, a następny człon to bramstenga.

Sztag

Sztagi – liny olinowania stałego stabilizujące omasztowanie w płaszczyźnie symetrii żaglowca. Biegną od salingów masztów do pokładu lub do innych drzewc. Na dawnych żaglowcach sztagi były najgrubszymi linami roślinnymi, dziś są to liny stalowe. Na sztagach mogą być rozpięte również żagle, które nazywa się sztakslami.

Forsztag
, ang. forestay, czasami zwany stay - lina olinowania stałego, biegnąca od topu masztu do dziobu (lub bukszprytu). Stabilizuje maszt przeciwdziałając siłom pochylającym go do tyłu. Forsztag biegnie w płaszczyźnie symetrii żaglowca.

Baksztag
– lina stabilizująca na żaglowcu maszt, biegnąca od jego górnej części do krawędzi burty w jej części skierowanej ku rufie w stosunku do masztu. Na dużych jednostkach baksztagi biegną w linii want, ale dalej, z tyłu za nimi.

Baksztagi są linami stosowanymi symetrycznie po obu burtach, w jednej lub dwu parach i należą do olinowania stałego (dawniej półstałego) - w każdej parze wybierana (napinana) jest lina od strony nawietrznej, a przeciwległa jest luzowana aby nie przeszkadzała żaglowi.

Od nazwy tej liny utworzono również nazwę wiatru wiejącego z jej kierunku, baksztag to wiatr wiejący z ukosa, w sektorze pomiędzy trawersem i rufą.

Achtersztag
- lina olinowania stałego, biegnąca od topu lub górnej części masztu w kierunku rufy, a tam zamocowana na pokładzie. Stabilizuje maszt przeciwdziałając siłom pochylającym go do przodu. Achtersztag biegnie w płaszczyźnie symetrii żaglowca, jeśli jednak do masztu zamocowany jest gafel, to zamiast achtersztagu stosowana jest jedna lub więcej par baksztagów aby gaflem można było manewrować. Na dawnych żaglowcach achtersztagiem nazywano linę łączącą topy masztów.


1. Grot (grotżagiel)
2. Fok
3. Spinaker
4. Kadłub (burta)
5. Miecz
6. Płetwa sterowa (ster, jarzmo, rumpel)
7. Kil (ostroga, skeg)
8. Maszt
9. Jumpsaling
10. Jumpsztag
11. Szot grota
12. Bom
13. Wanta
14. Spinakerbom
15. Achtersztag
16. Sztag
17. Obciągacz bomu

Wanty

Wanta (z niem. want) to lina należąca do olinowania stałego, stabilizująca maszt w pionie w płaszczyźnie zbliżonej do płaszczyzny poprzecznej względem płaszczyzny symetrii statku. Spina górną część masztu z burtą.
Wanty występują symetrycznie parami na obu burtach, a na większych jachtach i żaglowcach jest ich zwykle kilka par w niedalekiej odległości od siebie na burcie. Ponadto z jednego miejsca na burcie wychodzi zwykle kilka want dochodzących do masztu na różnych wysokościach (np. do miejsc łączenia elementów masztu wieloczłonowego, lub do rozpórek want biegnących wyżej). Jeśli want jest kilka, to mogą być połączone poprzecznymi linami (wyblinkami) tworzącymi szczeble drabinki umożliwiającej wspinanie się na maszty.


1. maszt, 2. stenga, 3. bramstenga, 4.wanty, 5. stenwanty, 6. bramwanty

Poszczególne wanty noszą nazwy pochodzące od masztu, który stabilizują, oraz od części masztu, do której dana wanta jest przytwierdzona górnym końcem.

Każda wanta musi mieć możliwość regulacji jej napięcia. Wykonuje się to poprzez zmianę jej długości. Na większości jednostek stosuje się w tym celu ściągacze różnych konstrukcji, a tylko na najmniejszych jednostkach mogą być zamiast ściągaczy użyte wantowniki. Z kolei dolny koniec ściągacza lub wantownika przymocowany jest do podwięzi wantowej przymocowanej bezpośrednio do kadłuba jednostki, której zadaniem jest rozłożenie sił napinających na elementy konstrukcyjne jednostki.

Na starych żaglowcach takie ściągacze to tarlepy, tarlep tworzyły dwa jufersy.
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
REKLAMA

Posty: 44
Wysłany: 2012-04-04, 19:36   Jumpsztag

 
 
Ziółek
bosmat

Posty: 44
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2012-04-04, 19:36   Jumpsztag

Jumpsztag - lina olinowania stałego usztywniająca górną część masztu od przodu. Stosowany w takielunku ułamkowym układ jumpsztag - jumpsaling przeciwdziała wyginaniu masztu do tyłu, pomiędzy mocowaniem sztagu, a mocowaniem achtersztagu (lub baksztagów). Jumpsztagi często występują parami, ponieważ ułatwia to bezkonfliktowe poprowadzenie między nimi sztagu.

żródło : Wikipedia
_________________
" ... Lepiej umrzeć stojąc niż żyć na kolanach ... "
 
 
PanDora
Żaglomistrz



Posty: 214
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2012-09-26, 21:38   Paduny, padun, paduna

Paduny, padun (rzadziej: paduna; przestarz.: pardun, parduna; hol. pardven)
- jedna z lin olinowania stałego stosowanych na dużych żaglowcach do usztywniania masztu. Spełnia podobną rolę jak wanta biegnąc jednak do wyższych części masztu niż wanta, a przy burcie kończąc się tuż za wantami. Spełnia również podobną rolę jak baksztag, jednak w odróżnieniu od baksztagu nie jest luzowana przy manewrach. Paduny, podobnie jak wanty i baksztagi, występują parami - symetrycznie po obu burtach i są mocowane do podwięzi burtowych. Przy maszcie paduny są mocowane do szczytów kolejnych steng, czyli końcowych części kolejnych fragmentów masztu dzielonego. Jeśli jest to maszt jednolity, paduny kończą się u góry na kolejnych piętrach żagli.
Na jachtach rolę padunów spełniają pojedyncze wanty.
_________________
Pozdrawiam
PanDora



 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu