SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
Galion / Aflaston
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-04-06, 11:41   Galion / Aflaston

GALION

Aby zasygnalizować temat posłużę się regułkami i przykładami z internetu.

Galion, aflaston – ozdoba dziobowa stosowana na starych, dużych żaglowcach, galeonach, liniowcach (współcześnie również) w postaci okazałej rzeźby umieszczonej u szczytu wydłużonego o pokład galionu dziobu. Była to rzeźba drewniana, często polichromowana. Zwykle przedstawiała postać ludzką, całą, półpostać lub popiersie, zwierzęcą lub inne fikcyjne, fantazyjne stworzenie, sceny figuralne i nawiązywała często do nazwy jednostki.

Aflaston - <gr. aphlaston = górna zakrzywiona część rufy> rzeźbiona w drewnie i malowana figura umieszczana na wydłużonym dziobie dawnych żaglowców.

Przykłady figur galionowych

Całe postacie


HMS Bounty


Ocean, 1790 - Model Musem Paris

Bark “CUAUHTEMOC” z Meksyku – figura dziobowa przedstawia popiersie wodza Indian z nakryciem głowy w kształcie stylizowanego orła.



W języku Indian zamieszkujących obszary Meksyku cuauhtemoc to spadający orzeł.
Takie imię nosił ostatni władca Azteków, który wsławił się w walkach z hiszpańską konkwistą.
To jego przedstawia piękny galion na dziobie.


Półpostacie



HMS Warrior

Popiersia



Sceny figuralne

Najlepszym przykładem, jest „Sovereign of the Seas” (1637). Galion przedstawiał króla Edgara Spokojnego na koniu, depczącego siedmiu wrogich władców.


Model nosi podobieństwo do "Royal William" i "Royal George"

Zwierzęce






Eagle

Fantazyjne mitologiczne


Syrena - mityczna kobieta z rybim ogonem; swym śpiewem syreny wabiły żeglarzy na skały lub mielizny i zabijały ich


Hippokamp - „koń morski”; z gr. hippos ‘koń’ – w mitologii greckiej i rzymskiej pół koń, pół ryba, z parą końskich nóg i rybim ogonie skręconym spiralnie


Jednorożec - mityczny koń z rogiem - z herbu Wielkiej Brytanii

» Figury galionowe / Linkownia
http://santisimatrinidad....topic.php?t=213
» FIGURY GALIONOWE SŁUŻYŁY DAWNIEJ JAKO NAZWA JEDNOSTKI
http://santisimatrinidad....opic.php?t=1110
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
REKLAMA

Posty: 5606
Wysłany: 2018-12-23, 23:23   Galion, symbol okrętu

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2018-12-23, 23:23   Galion, symbol okrętu

Galion, symbol okrętu

Rzeźba znajdująca się na samym szczycie dziobu kadłuba była jednym z najbardziej charakterystycznych elementów
wielkich żaglowców. Często miała niezwykłe kształty i wymiary, jak też stosowne znaczenie symboliczne.


Galion to nazwa rzeźby mocowanej na przednim końcu dziobu statku. W XVII wieku był to znak rozpoznawczy jednostki pływającej.


złocone ozdoby dziobu - najczęściej były malowane żółcią lub żółtą ochrą - imitacje złota

Znaczenie i ewolucja galionu

Zwyczaj ozdabiania dziobu statku rzeźbami lub malowidłami jest bardzo stary. Początkowo był to przede wszystkim znak mający oddalić złe moce, których obawiali się dawni ludzie morza. Często był to wyraz czci dla bóstwa, żeby zapewnić sobie jego ochronę podczas żeglugi. Z tych powodów na dziobach statków egipskich, greckich i rzymskich często znajdowało się runo zwierzęcia złożonego bogom w ofierze przed wyruszeniem w podróż, ale też ozdoby w postaci przedmiotów antropomorficznych lub zoomorficznych. Na przykład były to wielkie apotropaiczne* oczy, które miały oddalić od statku złe moce i czary.


____________________
*) apotropaiczny (gr. apotropaion = magiczny przedmiot chroniący przed złem)

Podobne zwyczaje można spotkać w cywilizacjach spoza basenu Morza Śródziemnego. Dobrym przykładem są zwinne okręty Wikingów, na dziobie których umieszczano głowy smoków lub inne przerażające rzeźby.



W średniowieczu statki były pozbawione ozdób i nie montowano rzeźb na ich dziobach. Nie było to raczej związane z brakiem przesądów, których przecież wówczas nie brakowało. Kwestia w tym, że figury wotywne nie znajdowały się na zewnątrz, na kadłubie, ale w środku. W tym okresie zwyczajowo w kasztelu umieszczano niewielki ołtarzyk ze świętą figurką.

Galiony pojawiły się na dziobach statków pod koniec XV wieku i rozwinęły się w wieku XVI. Rzeźby i ozdoby wielkich statków zaczęły być uznawane za świadectwo potęgi i bogactwa kraju właściciela.



Hiszpanie, Anglicy, Francuzi, Holendrzy i Wenecjanie prześcigali się w wodowaniu statków z pełnymi przepychu ozdobami i z coraz bardziej wyrafinowanymi, kosztownymi galionami. Na dużych statkach galiony przedstawiały kilka postaci, a nawet złożone sceny.
Najlepszym przykładem, bez mała wzorcem, jest „Sovereign of the Seas” (1637), największy okręt tamtych czasów, dzieło Phineasa Petta. Galion przedstawiał króla Edgara Spokojnego na koniu, depczącego siedmiu wrogich władców.
W XVIII wieku rzeźba dziobowa uległa zmniejszeniu i uproszczeniu. Jednocześnie nastąpiła zmiana tematyczna.



Autorzy ornamentów sięgali po zwierzęta prawdziwe (lwy, konie, byki, słonie, pławikoniki, delfiny, etc.) lub fantazyjne (syreny, gryfony, hippokampy, jednorożce etc.).


hippokamp „koń morski”; z gr. hippos ‘koń’ – w mitologii greckiej i rzymskiej pół koń, pół ryba, z parą końskich nóg i rybim ogonie skręconym spiralnie



Hippokampy w scenie „Porwania Amphitryty przez Posejdona” (mitologia grecka) lub porwanie Amphitryty przez Neptuna (mitologia rzymska)

Galiony często przedstawiały mitologicznych herosów lub bogów pogańskiego Olimpu, postaci historyczne i literackie, świętych i kobiety.
Jednak niezależnie od tematyki, galion był zawsze wyróżnikiem statku. Nie było szablonów. Każdy statek miał swój galion, jedyny i niepowtarzalny, który w zamierzeniu miał być odzwierciedleniem jego duszy. Warto dodać, że często statek chrzczono, nadając mu nazwę postaci z galionu.

» Figury galionowe
http://santisimatrinidad....php?p=1454#1454
» FIGURY GALIONOWE SŁUŻYŁY DAWNIEJ JAKO NAZWA JEDNOSTKI
http://santisimatrinidad....opic.php?t=1110


Cechy konstrukcyjne

Galiony były wykonane z drewna przez rzeźbiarzy oraz innych artystów.



Szkutnicy i cieśle nie zajmowali się nimi, nawet jeśli mieli odpowiednie kwalifikacje techniczne. Galionów nigdy nie zostawiano w stanie naturalnym, były zawsze polichromowane. Malowano je żywymi, jaskrawymi barwami. Polichromia dodatkowo chroniła rzeźbę przed działaniem czynników atmosferycznych i słonej wody. Najdroższe galiony były złocone. Tytułem ciekawostki warto dodać, że ozdobienie statku w okresie renesansu było nie tylko kosztowne, ale zwiększało obciążenie kadłuba.
Z tego powodu w sytuacji zagrożenia kapitanowie nie wahając się, wyrzucali ozdoby za burtę. Ale z galionu nigdy nie rezygnowali, co świadczy o znaczeniu tego elementu dla załogi.
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu