SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
Werniks
Autor Wiadomość
Bratek
Midszypmen

Posty: 78
Skąd: Szczecin
  Wysłany: 2009-03-11, 12:52   Werniks

WERNIKS

krzysiek napisał/a:
...Bardziej chodziło mi o chemię :-) np. jaki werniks do malowania pokładu (a może coś innego).
...


Jeśli chodzi o pokład to ja stosowałem taki werniks:

<<klik

Kupiłem to w sklepie dla artystów, a cenę widać na fotce :-) . Jest to rozwiązanie dla ludzi którym nie zależy na szczególnym połysku i idealnej powierzchni a jedynie na impregnacji drewna i wydobyciu głębi koloru. Schnie długo i nie ryzykowałbym więcej niż trzy warstwy.

_______________________
 
 
REKLAMA

Posty: 5606
  Wysłany: 2009-03-13, 00:38   Werniksy

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2009-03-13, 00:38   Werniksy

WERNIKS

Werniks zaprezentowany powyżej (retuszerski damarowy, spotykany też pod nazwą damarowy końcowy) jest błyszczący tzn. po położeniu pierwszej warstwy (drewno wpije werniks) efekt będzie matowy (gdzie były zabrudzenia klejem, będzie się błyszczeć). Po trzech warstwach efekt na pewno będzie błyszczący. Jeżeli będziesz decydował się na werniks to radziłbym kupić mat lub półmat (satin)

W pierwszym wprowadzającym poście o werniksach pisałem zdawkowo:
    ...
    Werniksy, są to wysokiej klasy i jakości, lakiery artystyczne robione z żywic lub syntetyczne i służą raczej do zabezpieczania obrazów, polichromii (nieopłacalne w modelarstwie)
    ...

- ze względu na cenę do ilości, werniksy są dość drogie.

Ja za 0,5 L Caponu płaciłem ostatnio 7,80, Darek za 150 ml werniksu 8,60 (x3 i widać nieopłacalność werniksu, a markowe werniksy np. Talens są niestety jeszcze droższe). Mimo, iż posiadam w/w werniksy (z racji zawodu) to stosuje Capon


jeszcze jedna zaleta, że szybko schnie, wada - nitro (nie da się ukryć przed rodziną, śmierdzi :-( ).

Nie chcę zrażać do werniksowania, ale jak którąś warstwę położysz za wcześnie tzn. poprzednia jeszcze nie wyschła całkowicie, czas wysychania diabelnie się wydłuża - potrafi lepić się nawet po kilku miesiącach. Werniksy też mają zapach, taki terpentynowy w przybliżeniu (lub jak pasta do podłóg), też może nie spodobać się "współmieszkańcom".

Lakiery akrylowe są w większości bezzapachowe i w miarę szybko schną.

Zobacz:
» Lakiery, lakierowanie
http://santisimatrinidad....c.php?p=466#466
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
  Wysłany: 2011-09-22, 23:42   Werniks

TALENS - werniksy

gruby9999 napisał/a:
...
Ktoś na pewno używa werniksu, dziś zakupiłem sobie 400 ml w sprayu. Tylko, że w sklepie nie mieli firmy renesans tylko jakiejś Talens, może już ktoś używał tego werniksu i może mi coś o nim powiedzieć ??
...



Hmm... przeszło 30 lat temu :shock: zakupiłem pierwszy werniks i nie zgadniesz, był to dokładnie ten sam werniks matowy w sprayu, holenderskiej firmy Talensa co Twój (już wtedy produkty Talensa miały u nas renomę). Przez te 30 lat używałem i używam wielu produktów tej firmy (głównie farb, medium, werniksu retuszerskiego i werniksu błyszczącego do obrazów olejnych, fixatyw do pasteli 064 i ołówków nawet maskolu ;-) ).

Ze strony producenta szeroka gama werniksów

• Werniks retuszerski 004
• Werniks końcowy z połyskiem 002
• Werniks końcowy matowy 003
• Werniks końcowy akrylowy z połyskiem 114
• Werniks końcowy akrylowy matowy 115
• Werniks damarowy z połyskiem 081
• Werniks damarowy matowy 082

WERNIKS KOŃCOWY MATOWY 003


werniks w sprayu i płynie

PRZEZNACZENIE: Werniks końcowy, nadaje obrazowi równomierny półmatowy połysk (efekt skorupki jajka) i warstwę ochronną.

SKŁAD: żywica cykloheksanowa, terpentyna, środki matujące (woski). W sprayach: żywica cykloheksanowa, biały spirytus i krzemiany

WŁAŚCIWOŚCI:

* Werniks końcowy. Wysycha w ciągu kilku godzin. Nakładać w jedną stronę.
* Wytrzymały i nie żółknie. Nadaje powierzchni półmatowy połysk
* Spowalnia proces starzenia się farb olejnych
* Łatwo usuwalny przy pomocy delikatnych rozpuszczalników
* Może być rozrzedzany terpentyną lub białym spirytusem
* Nakładać kiedy warstwa farby całkowicie wyschła (od 6 do 12 miesięcy w zależności od grubości warstwy farby)
* Natężenie połysku może być zmieniane poprzez mieszanie z werniksem z połyskiem nr 002.

Jeżeli werniks stanie się mętny można przywrócić mu przejrzystość poprzez umieszczenie na jakiś czas butelki w pojemniku z ciepła wodą (to powoduje całkowite rozpuszczenie zawartych w nim wosków).

Od siebie dodam, że niestety ostatnia puszka werniksu do olejów w sprayu mi się rozszczelniła w spojeniu dna - w konsekwencji wyciek werniksu :-( , więc nie radzę długo przechowywać.

Zobacz też:
http://santisimatrinidad....c.php?p=452#452
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
gruby9999
Szyper


Posty: 216
Skąd: Polska
Wysłany: 2011-11-19, 17:38   

A ten werniks powoduje, że drewno staje się ciemniejsze czy nie?? bo Leon na kodze napisał mi właśnie, że po pomalowaniu bardzo ciemnieje drewno....
_________________
Pozdrawiam Michał

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-11-20, 12:40   Werniks

Na przyciemnianie drewna większy wpływ ma bejca :lol: , a tak poważnie to werniks nie powoduje jakiegoś specjalnego ściemnienia drewna. Należy rozróżnić dwa rodzaje ciemnienia, pierwsze po impregnowaniu, lakierowaniu, drugie rozłożone w czasie, pod wpływem światła. Drewno werniksowane zachowuje się dokładnie tak samo jak po nałożeniu jakiegokolwiek bezbarwnego lakieru, oleju (czy zamoczeniu w wodzie). Różnie ten stopień ściemnienia wygląda na różnych gatunkach drewna.


Ja podkładowo używam Caponu (jego zadaniem jest zabezpieczenie przed ciemnieniem - tym w czasie) i wydaje mi się, że różnica między malowanym, a niemalowanym jest niewielka (mniejsza jak po lakierowaniu, ale też jest).

Drewno pod wpływem światła (i upływu czasu) naturalnie ciemnieje. Jedne gatunki drewna szybciej inne wolniej. Zwykłe lakiery i werniksy nie zabezpieczają przed ciemnieniem. Jeżeli chce się drewno zabezpieczyć przed ciemnieniem należy zastosować jako podkład CAPON lub używać lakiery odporne na światło słoneczne (tu trzeba sobie wygooglować, i informacji zasięgnąć od producentów lub dealerów farb i lakierów).

Z mojego doświadczenia wynika, że pokost ma największy wpływ na ciemnienie drewna.
Jakieś 20 lat temu część desek sosnowych zabezpieczałem pokostem, a część Caponem i lakierem olejnym. Ta część pokostowanych desek jest dużo ciemniejsza.
Capon też nie zabezpiecza w 100% (widać to np. pod obrazkami czy plakatami na boazerii i na zdjęciu poniżej, gdzie drewno jest jaśniejsze :shock: ).


Zmiany na drewnie (regulowanej nogi "kobyłki") pod wpływem światła (caponowany i lakierowany jakieś 15 lat temu)

Być może jedna warstwa Caponu to za mało :oops: , ale tyle zaleca producent.
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu