SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
[DeAgostini] Szalupa / Waloryzacja
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-04-27, 21:25   [DeAgostini] Szalupa / Waloryzacja

Szalupa (launch)

Łódź (łodzie) można wykonać dokładnie wg instrukcji, a bardziej doświadczeni modelarze przy budowie łodzi mogą pokusić się o waloryzację. Najpierw trzeba porównać dane z kolekcji z danymi łodzi na Victory, przejrzeć zdjęcia replik łodzi na Victory - porównać budowę w kolekcji i zdecydować co jesteśmy w stanie poprawić ;-) . Dodam, że waloryzację możemy przeprowadzić na każdym etapie budowy, ale najlepiej od początku.

Zatem...

Wymiary szalupy (dane od kolegi z forum):
długość: ... 113 mm
szerokość: .. 34 mm
wysokość: .. 17 mm.

w instrukcji wydawca napisał/a:
...
łódź mierzy 114–115 mm
...


Ciekawi mnie z czego wynika skrócenie łodzi o 8-9 mm,
skoro długość szalupy wynosi 10,36 m (10360 mm),
co w skali 1:84 daje ok. 123,33 mm.
Długość 115 mm wskazuje, że szalupa (tzw. długa łódź) jest w skali 1:90

Skrócenie szalupy może wynikać ze zmniejszenia (w kolekcji) luku na śródokręciu, więc trzeba będzie jeszcze sprawdzić w trakcie budowy (i ewentualnie skorygować) wymiary luku.

Przejdźmy do budowy wg instrukcji.
Wręgi w zestawie są zbyt toporne (za szerokie, za grube* ) w dziale dydaktycznym widać wnętrza łodzi HMS Victory, można zobaczyć jak to wygląda od środka.

Na forum angielskim po zrobieniu kadłuba wg instrukcji, modelarz usuwał wręgi Dremelem i wkleił większą ilość węższych i cieńszych listew (wręgów).
http://forum.model-space....?g=posts&t=1031



przy usuwaniu wręgów można uszkodzić skorupę, więc zaproponuję inne wykonanie, mianowicie na podstawie wręgów z zestawu zrobić kopyto.

Jak zrobić łódź na kopycie pokazywał na Kodze Zbyszek:
http://www.koga.net.pl/mo...wy-szalupy.html

Do wykonania kopyta i skorupy możemy też wykorzystać deskę montażową z wręgami z kolekcji.
Jednak ze względu na kształt wręgi (w zestawie) trzeba będzie zrobić modyfikację.


czerwona strzałka - miejsce klejenia nowej wręgi do kopyta

Ja zrobiłbym** to w ten sposób, pozostawić trzy wręgi z zestawu (to po to, żeby mieć krawędź burty - czerwona kreska dolna fotka), w reszcie wręgów ściąć boki (górna fotka, przedłużając wręgę do samej deski) - to po to, aby mieć gdzie przykleić końce listwy nowej wręgi (kolor zielony), a żeby zachować szerokość łodzi (tę z zestawu), można też ścienić wręgi kopyta o grubość nowej wręgi.

Cytat:
Można też poodcinać ze wszystkich wręgów, tylko trzeba narysować na wręgach linię górnej krawędzi burt, a po odcięciu tych boków, narysować tę linię na krawędzi każdej wręgi
- przyklejając pierwszą listwę będziemy trzymać się tych linii

Po sklejeniu kopyta (wręgi + deska) i zeskosowaniu wręgów, okleję taśmą klejącą (izolacja przed klejem). Uformowane do kształtu nowe wręgi przykleję końcówkami do wręgów (kopyta). Potem okleję listwami poszycie. Po wyschnięciu odetnę wręgi na krawędzi burty, następnie wkleję w skorupę kolejne wręgi.

Dokładny sposób wykonania tą metodą opisałem w relacji z budowy szalupy (szalup :-) ) do Santisima Trinidad
Szalupa1
http://santisimatrinidad....topic.php?t=227
Szalupa2
http://santisimatrinidad....php?p=1374#1374

Kopyto jak widać, można wykorzystać do kilku łodzi (np. druga jako osobny model z ożaglowaniem lub z wiosłami + figurki wioślarzy).
______________
*) prosta matematyka 3 mm x 84 = 252 mm; 2 mm x 84 = 168; wyobrażacie sobie wręgę w szalupie o grubości 25 lub 17 cm.
**) czas przyszły nieokreślony; trzy jednostki na warsztacie - cztery, to byłaby lekka przesada ;-)
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
REKLAMA

Posty: 5606
Wysłany: 2011-08-06, 22:06   [HMS Victory] Szalupa

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-08-06, 22:06   [HMS Victory] Szalupa

Przystąpiłem do wykonania szalupy wcześniej niż sądziłem :lol: , a i metodę lekko zmodyfikowałem tzn. zrobiłem kopytko z litego drewna, a nie z wręg z zestawu.




Całą budowę można zobaczyć w RELACJI
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-04-15, 21:55   22

Rumpel steru



W instrukcji trochę przesadzili z grubością rumpla (strasznie przeskalowany, bardziej przypomina dyszel wozu niż rumpel z epoki ;-) ).
Oczywiście, komu to nie przeszkadza to nie ma sprawy.

___________________________
zdjęcia zaczerpnięte ze stron DeA

Ja jednak zaproponowałbym inne rozwiązania.
Rumpel można zrobić z drutu mosiężnego np. ø = 0,6 mm (lub coś koło tego)
i wygląda to tak


(szczegóły TUTAJ)

Rumpel z drewna lub forniru.

Szczegóły wykonania TUTAJ
Może kogoś zainspiruje do własnej metody wykonania i ją przedstawi. Zapraszam
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu