SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
Bloki / Budowa bloków
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5607
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-03-20, 22:40   Bloki / Budowa bloków

[EDIT 2018.12.12]

BLOCZKI



W kolekcjach zeszytowych, zestawach czy sklepach modelarskich są bloczki uproszczone (o dość niskiej jakości), ale wystarczające dla początkującego modelarza,



byleby je właściwie użyć.


Przykładowe stropy pojedynczych zestawowych bloczków.

Znając budowę bloków widać, że błędnie zostały zawiązane - otwór imitujący szczelinę powinien być bliżej szpilki oczkowej (lina musi przechodzić przez krążek), sam strop też pozostawia wiele do życzenia. Takie wiązanie jak na przykładzie świadczy o nieznajomości użycia bloczków.


strzałką oznaczone miejsca przechodzenia liny - bliżej ucha

Dla porównania stropy wykonane przez naszego kolegę forumowego Piotra (dali)



O więcej informacji na temat stropów zapraszam do tematu
» Stropy bloków
http://santisimatrinidad....p?p=17070#17070


Zanim pokusimy się o waloryzację takich bloczków (lub wykonanie od podstaw) powinniśmy wiedzieć jak taki bloczek wygląda, z jakich elementów jest zrobiony. W tym wątku możemy zbierać wszystko na temat bloczków i wielokrążków tworzących zblocza i talie (z neta, z książek czy z własnych archiwów fotograficznych).


Budowa bloków

Wielkie żaglowce w złotym wieku żeglarstwa były wyposażone w setki bloków umożliwiających
obsługę żagli, jak również przemieszczanie dużych ciężarów tylko dzięki sile mięśni.




Blok czyli krążek, to proste urządzenie służące do zmniejszenia siły niezbędnej do podniesienia ciężaru. Blok składa się z jednego lub więcej krążków obracających się wokół sworznia przymocowanego do uchwytu; każdy z krążków ma rowek, przez który biegnie lina. Blok może być stały (nieruchomy), jeżeli uchwyt jest przymocowany do elementu nieruchomego (jak w przypadku ramienia dźwigu).
W bloku przesuwnym (ruchomym) ciężar jest przymocowany do uchwytu i w związku z tym blok w trakcie przesuwana się liny również się porusza. Stosowano również talie (wielokrążki) złożone z dwóch lub więcej krążków nieruchomych lub ruchomych.




Na rysunkach powyżej są pokazane najważniejsze typy bloków używanych na żaglowcach z minionych wieków. W tym poście zostaną opisane ich części składowe.

Części składowe bloku


Od czasów starożytnych bloki były używane przede wszystkim do zwiększenia siły przykładanej do lin służących do podnoszenia ładunków, aby łatwiej było je przesuwać i zmieniać ich kierunek. Bloki składały się z kilku części. Korpus bloku, w którym znajdował się krążek, mógł być jednoczęściowy, jak na pierwszym rysunku, lub wieloczęściowy, jak na rysunku drugim.




W XVII wieku korpusy bloków były wykonywane z wytrzymałego drewna (najczęściej z wiązu). Nadawano im kształt spłaszczonej kuli, aby ostre krawędzie nie uszkadzały żagli.
Korpus wieloczęściowy składał się z dwóch owalnych części zewnętrznych i dwóch mniejszych elementów – klinów – umieszczonych pomiędzy nimi. Wszystkie te części były przymocowane do siebie gwoździami lub sworzniami. Gdy blok składał się z co najmniej dwóch krążków, między krążkami znajdowały się jeszcze rozpórki.
W korpusie znajdowała się komora na krążek lub krążki – kółka z rowkiem, w którym znajdowała się lina. Krążki były przymocowane do korpusu sworzniem, wokół którego mogły swobodnie się obracać.



Blok z dwoma (lub trzema) krążkami zwany był podwójnym (lub potrójnym). Jeszcze do niedawna bloki wykonywano często z wyjątkowo twardego drewna gwajakowca. Sworznie robiono jednak zwykle z drewna dębu ostrolistnego lub z brązu. Stosowano również sworznie żelazne – w tym przypadku pośrodku bloku mocowano element z brązu pełniący funkcję łożyska.
Rozmiary bloków i ich elementów składowych zależały od średnic lin, które przez nie przechodziły – ich wymiary podane są w tabeli pod rysunkiem.




Odstępy między zewnętrznymi ściankami korpusu i krążkiem nie przekraczały zwykle jednej trzeciej średnicy liny, co miało zapobiec jej plątaniu się.
Na zewnętrznych powierzchniach wykonywano wyżłobienia, w których znajdowała się pętla z liny lub metalowy uchwyt (strop). Strop otaczał blok i kończył się zwykle uchem służącym do mocowania bloku do nieruchomego elementu lub do zawieszania na nim ładunku (na haku). W uchu dla wzmocnienia mogła znajdować się kausza.

 
 
REKLAMA

Posty: 5607
Wysłany: 2018-12-12, 23:50   

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5607
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2018-12-12, 23:50   

kontynuacja

Jak już jesteście po lekturze postu powyżej to jeszcze kilka schematów i zdjęć bloków z mojego archiwum... przykłady z neta.

Schemat budowy bloczka


http://www.shipmodeling.ca/images/100931.jpg


Przykładów starych lub tradycyjnych bloków w internecie jest sporo, ale trudno je namierzyć, więc wstawiam zdjęcia z archiwum m.in. Muzeum Morskiego w Greenwich (National Maritime Museum)

Bloczek z krążkiem


http://collections.rmg.co...47872/large.jpg
89 x 210 x 159 mm
http://collections.rmg.co...jects/2246.html

Modele maszyn do produkcji bloczków



http://collections.rmg.co...ects/37320.html




talia z dwóch bloków - potrójnego i podwójnego

___________________________________________







XII Apostołów

Bloki, jufersy, haki:
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu