SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
Łodzie okrętowe ST - dyskusje
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5607
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-02-08, 12:34   Szalupa2

Znów popełniłem błąd. Za późno zdecydowałem się na 10 ławek. Po rozrysowaniu okazało się,
że niektóre ławki wychodzą na wręgach, inne pomiędzy (tak jak w zestawie).



Przystępując do robienia drugiej szalupy powinienem wypełnić kopyto (nie wręgi, a monolit)
i odległości między wręgami szalupy powinny być mniejsze (z ok. 5 mm na 4,3 mm).
Kompromisem, w chwili obecnej, będzie zrobienie 9 lub 8 ławek.
Chyba zrobię symulację na modelu :-)
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
REKLAMA

Posty: 5607
Wysłany: 2011-02-16, 14:19   Szalupa2 - symulacja ławek

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5607
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-02-16, 14:19   Szalupa2 - symulacja ławek

Zrobiłem kartonową symulację usytuowania ławek.
Bez kołowrotu można zrobić 10, ale nie chcę pozbawiać mojej szalupy tego elementu, więc zrobię 9 ławek.




W pierwszej szalupie ławki miały ok. 5 mm szerokości, w tej mają ok. 4 mm
(piszę ok. gdyż jasny fornir ścieniałem na "oko" i nie ma idealnej grubości na wszystkich ławkach - no cóż, ręczna robota :-) )
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5607
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-02-21, 18:40   Gretingi - Kilson (nadstępka)

Niestety nie znalazłem wzorca hiszpańskich gretingów. W sumie zrobiłem uproszczenie, ale możliwe (tzn. tak mogło być). W moich gretingach nie robiłem wyraźnie widocznego kilsona (nadstępki), ale można przyjąć, że kilson jest ( :lol: ), tylko tej samej szerokości co listwy gretingów, więc się nie wyróżnia.
Gdyby to była mniejsza łódź zrobiłbym jak w l'Hermione



(uprościłem sobie też zakończenie gretingów na dziobie, raczej powinno być jak na fotce lub podniesione jak na rufie).
Ta moja lancha jest dwukrotnie wyższa (wysokość ok. 1,8 - 1,9m), coś jak ta na fotce poniżej



więc gretingi (podłoga) mogą być uniesione powyżej kilsona.
Na następnym zdjęciu (cutter z Warrior'a) szerokość kilsona jest taka sama jak desek gretingów (i gdyby nie przesunięcia kilku gretingów byłoby tak jak u mnie ;-) ).



Kolejne zdjęcie przedstawia barge z Victory, podłoga (nie wiem czy to jeszcze gretingi) jest bez wyraźnego kilsona.



W reprezentacyjnych łodziach, typu barge, pinnace, (welboty, gigi) wyglądało to inaczej i zależało od zamożności admirała (na modelu barge, który już zamieszczałem widać, że podłoga miała szachownicę).
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5607
Skąd: Gdynia
  Wysłany: 2011-03-07, 22:16   Dulki

Mam znów dylemat dotyczący dulek. Będę robił 1 kołek, ale niestety nie mam jednoznacznego wyglądu - są 3 rozwiązania.
Na parapecie jest wzmocnienie, w nim kołek pośrodku (hiszpańska łódź rybacka),



w 1/3 z przodu (hiszpańska łódź rybacka)




lub w 1/3 z tyłu (łódź z Rivoli - taki układ wybrałem).

_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5607
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-04-29, 15:19   Spuszczanie łodzi

Spuszczanie łodzi XVI - XVII w.


8, 11. ilustracja wiązania wiosła z dulką (1 kołek).
12. wykorzystanie noku rei do spuszczania (i podnoszenia) łodzi.

Miałem opis opuszczania łodzi (nazwy talii, gdzie mocowane), jak znajdę to uzupełnię.
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5607
Skąd: Gdynia
  Wysłany: 2011-06-07, 14:30   Dulki

Myślę, że "wyjaśniłem sobie" ;-) ostateczny wygląd dulek na łodziach ST.

Wczoraj natrafiłem na stronę ze zdjęciami modelu Nuestra Senora de la Concepción y de las Ánimas z Museo Naval de Madrit, co prawda "nieco starszego" od Santisima Trinidad i do tego "galeonu", ale najbliższego jako wzór.
Dulki typu kołkowego, z kołkami przesuniętymi na swoich podstawkach wyraźnie ku rufie.




Na tych łodziach, będę się wzorował wykonując kolejną - barkę admiralską (nazwa hiszpańska faluas - feluka)
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5607
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-08-30, 18:18   Maszty

W necie znalazłem plan łodzi i osprzętu (niestety po włosku)



Nie ma wiarygodnych planów otaklowania łodzi ST, więc na razie przeliczę długości masztów, opierając się na tym planie.

Przy długości szalupy 160 mm
grotmaszt ma ok. 120 mm,
fokmaszt - 109 mm,
bukszpryt - 84 mm,
antenna di maestra - 154 mm.


albero di maestra - maszt
bompresso - bukszpryt
timone - ster
barilotto - beczka

alighiero - zapewne bosak
sassola - wygląda mi na czerpak
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
gruby9999
Szyper


Posty: 216
Skąd: Polska
Wysłany: 2011-11-03, 09:07   

Witaj Karolu.

Piszę w twoim dziale, bo już poruszałeś temat szalup. Mianowicie mam pytanie odnośnie tej większej bodajże "Kapitańskiej ". Chodzi mi tu o dorobienie masztu. Jakie on miał zazwyczaj wymiary? I czy był on zamocowany na stałe czy też nie?? W czasie wypraw gdy okręt pływał a szalupy były na swoich miejscach tzn. na śródokręciu, to co się z nim działo (z masztem)?
Czy podany schemat w instrukcji DeA jest przekłamany z zamocowaniem szalup jednej na drugiej, czy jak już będzie maszt to z małej trzeba zrezygnować?

Bo chyba nie mógł być na stałe zamocowany, bo w czasie wyprawy chyba by kolidował z żaglami??
_________________
Pozdrawiam Michał

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu