SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
Łodzie okrętowe ST - dyskusje
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5607
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2010-10-15, 14:04   Szalupa

Zaintrygowało mnie, że liny podwiązujące kotwicę przechodziły przez dno łodzi (rys.2 z postu wyżej).

W relacji z budowy szalupy na forum DeA
http://forum.model-space....x?g=posts&t=940


pokazane jest rozwiązanie


<<klik

i żurawik

<<klik

I relacja z przebudowy szalupki z kolekcji DeA HMS Victory
http://forum.model-space....?g=posts&t=1031
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
REKLAMA

Posty: 5607
Wysłany: 2010-11-03, 12:34   Łodzie na ST

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5607
Skąd: Gdynia
  Wysłany: 2010-11-03, 12:34   Łodzie na ST

Z łodziami na Santisima Trinidad mam problem, nad którym zastanawiam się od momentu przystąpienia do budowy szalupy.
Mianowicie ile łodzi i jakie typy były na ST???.

Plan na stronie http://santisima-trinidad.astillero.net/ przedstawia tylko dwie łodzie:

LANCHA (11,4 ½ pies de burgos)



i BOTE (8 pies de burgos)



po ok. 10 ławek (20 wioślarzy).

W zestawach OcCre i kolekcji DeA zostało to zredukowane do 6 ławek (12 wioślarzy) i dwóch wioseł na łódź (o żurawiku i kołowrocie nie wspomnę ;-) ).

W tych rekonstrukcjach w ASTILLERO Nr 21 i 22 łodzie okrętowe są w ogóle pominięte :-( .

Jak wiemy na HMS Victory było 6 łodzi:
LAUNCH (34ft - 10.36m),
BARGE (32ft - 9.75m),
PINNACE (28ft - 8.54m),
2x CUTTER (25ft - 7.62m)
CUTTER (18ft - 5.48m)
i wszystkie wyspecjalizowane do obsługi Victory, to i na Santisima Trinidad zapewne musiało być ich więcej.
W większości modeli ST spotkałem się tylko z dwoma łodziami na śródokręciu, ale są też wyjątki z 5 łodziami.
Dwie na śródokręciu, trzy na rufie poza burtą (zapewne wg Victory).

http://www.modelismonaval...tintrinidad.htm
http://www.modelismonaval...no/01230006.jpg

Jak widać na zdjęciach dodatkowe łodzie zasłonięte są płótnem, więc nawet nie wiem jaki to był typ łodzi :-/ .

PS
W dalszych planach chcę zrobić szalupkę z żaglami, dlatego robiłem kopyto :-)
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5607
Skąd: Gdynia
  Wysłany: 2010-11-04, 11:58   Łodzie na ST

Nie mam wielu materiałów dotyczących floty hiszpańskiej, ale znalazłem reprodukcję obrazu
Rescate del navío de línea Santisima Trinidad por el navío Pelayo en el combate del cabo de San Vicente en 1797 mal.: Antonio de Brugada Vila 1804-1863,
przedstawiający odsiecz Pelayo, Santisimie Trinidad.



Na obrazie widać rozmieszczenie łodzi okrętowych: na rufie - galeria rufowa, na burcie i na śródokręciu.



To by znaczyło, że musi być co najmniej 4 - 5 łodzi.
Ze względu na słabą jakość reprodukcji znakiem zapytania oznaczyłem coś, co też czytam jako łódź (nawet dokładnie widzę pawęż z czerwonym paskiem, ale to może być złudzenie). Jeżeli to też łódź, to ilość wzrasta 6 - 7 łodzi. Tutaj trzeba kogoś ze znajomością walki w tamtym okresie. Jak już wiem abordaż, to nie tylko walka burta w burtę, ale właśnie do abordażu były wykorzystywane łodzie okrętowe.
Dwoma łodziami, "admiralską" i "kapitańską" niewiele można wskórać ;-) .
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5607
Skąd: Gdynia
  Wysłany: 2010-11-05, 14:05   Łodzie na ST

To co czytam jako łódź (strzałka ze znakiem zapytania), może faktycznie być łodzią:
<<klik
TEMERAIRE tu lepiej widać dwie łodzie na burcie /okręt znany z obrazu Williama Turnera/
zaczerpnąłem ze stronki:
http://www.batalladetrafalgar.com/navios.htm

W dopełnieniu tematu dot. szalupy (lancha, launch), rycina ilustrująca transport kotwicy:



W książce dostępnej w necie
El Santísima Trinidad. Un gigante de los mares. Regresa a la Habana
The Santisima Trinidad. A Giant of the Seas. Returns to Havana.
na stronie 52 jest mowa chyba o 3 łodziach (ogólnie też niewiele na temat łodzi):

Cytat:
Botes y anclas

Contaba con tres embarcaciones menores: una lancha y dos botes
que se estivaban en el combés. La lancha, de más de 11 m de eslora,
se utilizaba para barquear personal, suspender anclas, ayudar en
las maniobras del barco, hacer víveres y aguada, y también para
montarle un cañón de a 24. Los dos botes, de unos 10 m de eslora,
más ligeros que la lancha, eran utilizados como sus auxiliares o
sustitutos según los casos.
Un navío del tipo del Trinidad tenía reglamentado que llevara 5
anclas de 5.8 m de caña y 3.5 toneladas, y 3 anclotes de 1 tonelada.
Se faenaban con 3 cabrestantes: uno en el castillo, otro en el combés
y el tercero bajo el alcázar. Para levar con tiempos duros eran
necesarios unos 250 hombres.


Cytat:
Boats and Anchors

The Santísima Trinidad carried three minor boats aboard: a middle-size boat and two more boats that were carried in the waist.
The middle-size boat was more than 11 m long and it was used to trans- port personnel, to set anchors,
to help with the ship’s maneuvers, to supply the ship with food and water, and it was also used to carry a 24 pound gun.
The other two boats were about 10 m long and they were lighter than the middle-size boat.
They were used as support craft or replacements according to the circumstances.

A ship like the Santísima Trinidad was by rule to carry, 5 an- chors of 5.8 m length and 3.5 tons of weight each
and 3 minor anchors of 1 ton each. They were manipulated with 3 winches or capstans: one located on the forecastle,
another one on the waist and the third one under the quarter-deck. Up to 250 crew were required on the capstans in order to lift a well set anchor.


Miałbym prośbę o tłumaczenie.
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5607
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2010-11-07, 10:59   ST łodzie

Na kodze Piotr napisał:
Cytat:
...
W wolnym tłumaczeniu z angielskiego na nasze i na szybko to będzie coś takiego:

Santísima Trinidad przewoziła na pokładzie trzy mniejsze łodzie: średniej wielkości łódź i jeszcze dwie które były przewożone na "waist" (śródokręciu).
Średniej wielkości była ponad 11m długa i służyła do transportu personelu, do ustawiania kotwicy, do pomocy przy manewrowaniu statkiem,do zaopatrzenia w jedzenie i wodę , była również używana do transportu 24 funtowych dział.
Pozostałe dwie łodzie miały około 10 m długości i były lżejsze niż średniej wielkości łódź.
Były one wykorzystywane jako jednostki wsparcia lub wymiany w zależności od okoliczności.

Okręt taki jak Santísima Trinidad z reguły przewoził 5 kotwic 5,8 m długości i 3,5 t wagi każda, oraz 3 mniejsze kotwice 1 tona każda.
Były one sterowane za pomocą 3 wind lub kabestanów: jedna znajduje się na "forecastle" (forkasztel), inna na "waist" (śródokręciu) i trzecia pod "quarter-deck" (ćwierćpokładzie).
Do 250 załogi były wymagane kabestany do podnoszenia i opuszczania kotwicy.
...

W ostatnim zdaniu zapewne chodzi, że przy kabestanie pracowało 250 członków załogi.
Na Victory z czasów Trafalgaru główny kabestan miał 14 handszpaków w górnej głowicy i 12 w dolnej, co dawało możliwość równoczesnej pracy 260 marynarzy.

Bardzo wyczerpujące informacje o łodziach na ST ;-) . Jeżeli reszta publikacji jest w tym stylu, to po co w ogóle coś takiego publikować.
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5607
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2010-11-09, 17:13   Wiosła - dulki

Wiosła wykonałem znów inaczej jak w zestawie, więc malowanie tam zaproponowane też musi być inne.
Zrobiłem wizualizację malowania wioseł.




Dulki
Kolejnym zagadnieniem, są dulki na łodziach. W zestawach dostaje się drut mosiężny Ø= 0,5 mm (w ST pozyskany z oczek), który imituje kołek.
W zestawach o większych skalach są dodawane nagle. W necie spotkałem się z jeszcze innymi rozwiązaniami (zamieszczam na fotce poniżej).



Nie dysponując dokładnym planem łodzi, uznałem, że wybiorę sobie jedno z powyższych rozwiązań (inne niż w zestawie ;-) ).

Znalazłem interesujące rozwiązanie dulek z zaślepkami (jak w szalupie z Daru Młodzieży), które przy skali ST, byłoby nie lada wyzwaniem ;-) .
Do zapamiętania na większą skalę.


_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5607
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2010-12-04, 18:11   Wiązanie na naglach

Nagle w szalupie są dość małe Ø=0,7 mm, 3 mm nad ławką, 2,5 mm pod ławką.
Do wiązania na tak małych naglach zrobiłem (podpatrzone w necie) narządka
z pręcików od parasolek.



Zapewne będę je jeszcze modyfikował przy "pracach bosmańskich" ;-) .
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5607
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-01-30, 00:46   Szalupy

Szalupę1 robiłem na wzór z kolekcji DeA (6 ławek) z modyfikacjami.
Szalupę2 będę robił na wzór planu ze strony http://santisima-trinidad.astillero.net/ , czyli 10 ławek.
W ciągu dnia to rozrysuję i zobaczę jak to wygląda. Nie będzie studzienek, ale postaram się zrobić inne modyfikacje ;-) .
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu