Wczoraj był odcinek poświęcony karace Mary Rose, która zatonęła pod Portsmouth w 1545 r. Prezenter Rob Bell ujawnia tajemnicę zatonięcia Mary Rose, okrętu wojennego króla Henryka VIII. Katastrofa sprzed niemal 500 lat pochłonęła życie 400 ludzi.
Był to pierwszy okręt wojenny Henryka VIII (nazwany po siostrze króla), zbudowany w 1509 r. w technice karawelowej, miał być wyposażony w 60 dział (44 działa ciężkie, reszta relingowe) o wyporności 500 ton. Efektywność uzbrojenia zademonstrował już w 1512 r. w bitwie pod Brestem i w wojnie ze Szkocją (1514). Znany był też ze swej szybkości. Przebudowany w 1536 r. osiągnął ostatecznie wyporność 700 ton, długość 65 metrów, wyposażony w cztery maszty i uzbrojony w 91 dział, przez współczesnych uważany był za okręt niezwyciężony.
Feralnego 19 lipca 1545 r. był częścią angielskiej floty w bitwie z Francuzami pod Portsmouth. W jej trakcie, Mary Rose wykonała ostry zwrot mając otwarte furty działowe, przez które do wewnątrz dostały się duże ilości wody. W efekcie okręt szybko zatonął z większością 400-osobowej załogi.
Pozostałości wraku zostały wydobyte w 1982 r. - kadłub okazał się niezwykłym zabytkiem techniki. Umieszczono go w suchym doku w Muzeum Morskim w Portsmouth, gdzie zajmują się nim konserwatorzy i gdzie można go oglądać. Wewnątrz kadłuba Mary Rose zewidencjonowano łącznie ok. 20 tys. przedmiotów, m.in. urządzenia nawigacyjne, przyrządy medyczne, broń, żywność, odzież, przedmioty codziennego użytku, instrumenty i gry.
Kliper Cutty Sark służył do transportowania herbaty z Szanghaju do Londynu. Prezenter Rob Bell zaciąga się na pokład i podziwia doskonałą konstrukcję tego pięknego żaglowca z XIX wieku.
________________________
Galeon Złota Łania to flagowy okręt Francisa Dake'a podczas podróży dookoła świata w 1577 roku. Ładownie statku były pełne skarbów zrabowanych Hiszpanom. Jako jedyny z całej ekspedycji powrócił do macierzystego portu.
Prezenter Rob Bell ujawnia tajemnicę zatonięcia Mary Rose, okrętu wojennego króla Henryka VIII. Katastrofa sprzed niemal 500 lat pochłonęła życie 400 ludzi.
_________________________
CZWARTEK, 11 czerwca
SOBOTA, 13 czerwca
odc.5 H.M.S. VICTORY
Fascynująca historia żaglowego okrętu marynarki wojennej HMS Victory i zwycięstwa admirała Nelsona w Bitwie pod Trafalgarem.
Mam przykład, że TV po raz kolejny mija się z prawdą
Zawziąłem się i dziś po północy (00:50) doczekałem do kolejnego odcinka Najwspanialszych okrętów świata, i zamiast zapowiadanego klipra Cutty Sark znów był odcinek o Mary Rose.
No cóż nie ma tego złego. Ile dałem radę, tyle obejrzałem.
Do poprzedniego opisu mogę zatem wprowadzić kilka uzupełnień, mianowicie z 400 członków załogi uratowało się niespełna 30. Dlaczego tak mało? W marynarkach wojennych w XV i XVI w. było praktykowane rozpinanie na pokładach sieci antyabordażowych - były one plecione z dość grubych lin i przecięcie ich nie było prostą sprawą, gdy okręt zaczął szybko nabierać wody i tonąć, załoga była w potrzasku. Uratowali się jedynie ci, którzy byli na masztach.
Znalazłem tylko taki przykład tej sieci antyabordażowej z czasów znacznie późniejszych (scenka z 1797 r. malowana w 1827)
obraz Samuela Drummondsa
Natomiast w książeczce Osprey Okręty wojenne Tudorów autor Angus Konstam podaje "że na dno wraz karaką poszła większość z 700-osobowej załogi".
Prowadzący wyjaśnia również zakłamania - oficjalną wersję angielską o "niezdyscyplinowanej załodze, która nie zamknęła furt działowych" i wersję francuską jakoby to oni zatopili Mary Rose celnym ostrzałem - konserwatorzy nie znaleźli żadnych śladów na potwierdzenie tej wersji. Wg prowadzącego winę za zatonięcie ponosi sam król Henryk VIII, mianując dowódcą okrętu arystokratę z wojsk lądowych w dodatku, który chcąc wykazać się przed obserwującym bitwę królem, wykonał jakiś "bezmyślny manewr", którego konsekwencją było zatopienie okrętu.
W tamtych czasach (jak i obecnie ) faworyzowanie "znajomków" było na porządku dziennym.
Nie wiem czy dam radę jeszcze "złapać" jakiś odcinek, jeżeli komuś się uda, to proszę o jego streszczenie.
Odcinek przybliża historię węglowca HMS "Endevour", którym w XVIII wieku słynny brytyjski żeglarz i odkrywca, James Cook, przepłynął dookoła świat oraz dotarł do wybrzeży Australii. Podróż prowadzącego zaczyna w Whitby, gdzie znajduje się rzeczywistych rozmiarów replika okrętu.
SOBOTA, 7 listopada godz. 14.00
NIEDZIELA, 8 listopada, godz. 4.55; 10.00 i 18.00
PONIEDZIAŁEK, 9 listopada, godz. 1.10
odc.3 MAYFLOWER
W 1620 roku na pokładzie żaglowca Mayflower pierwsi brytyjscy purytanie przybyli z Plymouth do Nowego Świata. Pielgrzymi i załoga statku pokonali wiele przeciwności losu, aby założyć kolonię, która ostatecznie dała początek Stanom Zjednoczonym Ameryki. 3/6
________________________________
CZWARTEK, 12 listopada godz. 22.30
SOBOTA, 14 listopada godz. 14.00
NIEDZIELA, 15 listopada, godz. 10.05 i 18.00
PONIEDZIAŁEK, 16 listopada, godz. 1.05
Odc.4 RRS Discovery
Rob Bell wchodzi na statek, od którego rozpoczęła się era eksploracji polarnej. Poznaje historię RRS Discovery, pierwszego na świecie statku naukowego zbudowanego w celu badania Antarktyki. 4/6
________________________________
CZWARTEK, 19 listopada godz. 22.30
Odc.5 Queen Mary
Rob Bell wchodzi na pokład okrętu Queen Mary. Ten najpopularniejszy brytyjski liniowiec pasażerski został zbudowany w 1934 roku i ma za sobą burzliwą historię. 5/6
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum