SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
Dyskusje
Autor Wiadomość
gruby9999
Szyper


Posty: 216
Skąd: Polska
Wysłany: 2011-08-04, 17:22   

Witam

Mam pytanie odnośnie jednej kołkownicy. Przeglądając rożne relacje z budów ST natrafiłem na relacje pewnego Włocha. Umieścił on jedną kołkownicę na gretingu kosza dziobowego ( zdjęcie poniżej ) i tutaj moje pytanie czy ten Pan zrobił sobie to tylko od tak, czy też ona do czegoś konkretnego służy / służyła ?? może dysponuje ktoś jakimś zdjęciem, schematem jakie liny były do niej mocowane itp. byłbym wdzięczny

_________________
Pozdrawiam Michał

 
 
REKLAMA

Posty: 5606
Wysłany: 2011-08-05, 09:22   Kołkownica

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-08-05, 09:22   Kołkownica

Uzasadnienie bytności tej kołkownicy na koszu dziobowym pewno i by się znalazło (obsługa lin żagli bukszprytu - patrz np. SJB),

ja mam jednak obiekcję czy tę kołkownicę można ustawić na tak "delikatnej" konstrukcji jak kosz dziobowy. Kołkownica nie jest kobyłką, którą można postawić gdzie się chce, lecz powinna być "solidnie zakotwiczona". Do knagowania "lin bukszprytowych" wykorzystywano knagi np. na jarzmie bukszprytu czy burtach kosza czyli detalach dość mocno osadzonych w konstrukcji kadłuba. Na kołkownice wykorzystywano poręcze, montowano (odpowiednio wzmocnione) na pokładach czy na burtach.

Przejrzyj linki w Figury galionowe, może tam coś znajdziesz.

Jeżeli chcesz dokładnie rozwikłać "ten problem", przekieruj to pytanie do pana Krzysztofa Gerlacha.
http://www.timberships.fora.pl/
Możesz zadać je w moim wątku:
Trójpokładowce, liniowce [HMS Victory, Santisima Trinidad]
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
gruby9999
Szyper


Posty: 216
Skąd: Polska
Wysłany: 2011-08-14, 10:03   

Witam mam kolejne wątpliwości

Mianowicie chodzi mi tu o działa i olinowanie dział.
W instrukcji od DeA wiązanie liny (Breeching) hamującej działo po wystrzale jest wiązane na armacie - zdjęcie poniżej



A przeglądając dyskusje i inne relacje napotkałem też, że ta sama lina przebiega przez lawetę (zdjęcie poniżej)



I tu moje pytanie czy obie te formy wiązań są poprawne czy też nie?
_________________
Pozdrawiam Michał

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-08-14, 20:41   Talia

Michał napisał/a:
I tu moje pytanie czy obie te formy wiązań są poprawne czy też nie?

Wg mojej wiedzy obie są poprawne, ale... dotyczą różnych flot.
Te przykłady z liną przechodzącą przez otwór w burcie to są rozwiązania kontynentalne (zdjęcia z francuskich forów i dotyczą francuskich jednostek - patrz też laweta z L'Hermione, współczesna francuska jednostka ST).


W Historic Ship Models - Wolfram zu Mondfeld to kontynentalne rozwiązanie utrzymywało się od XVII do XIX wieku, to drugie rozwiązanie było stosowane na wyspach też w tym samym okresie.

Jak być może zauważyłeś, na forach modelarskich bardzo często na pytanie o jakiś detal we flocie hiszpańskiej dostaje się odpowiedź z floty np. Royal Navy lub holenderskiej (bo są w miarę dobrze udokumentowane lub ilustrowane przez współczesnych malarzy).
Ta wiedza modelarska, którą można liznąć to zbieranina z 3 - 4 wieków, jak również przemieszanie różnych flot.

Jakie było rozwiązanie na ST, nie wiadomo (proponują brytyjskie, gdyż przemawia za tym irlandzki projektant, ale jak ktoś zrobi kontynentalne, to raczej trudno będzie udowodnić, że zrobił źle).

Wiarygodność współczesnych modeli ST jest żadna, oparta na zestawie OcCre i planach ze strony http://santisima-trinidad.astillero.net/
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
gruby9999
Szyper


Posty: 216
Skąd: Polska
Wysłany: 2011-08-18, 19:47   

Mam mały dylemat odnośnie lin przy działach. Na zdjęciu poniżej dwie grubości liny, jak sądzicie która bardziej by się nadawała?? Osobiście chcę dać tą po lewo ( grubszą), ale nie wiem czy nie jest za gruba .... Bloczki będą 4 mm, do ich przewiązania zastosuje nić do szycia dżinsów

_________________
Pozdrawiam Michał

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-08-20, 11:30   

Według mojej subiektywnej opinii ta grubsza linka jest za gruba.
Zmierz grubość obu linek, pomnóż przez 90 i Ci wyjdzie wymiar jaki byłby w rzeczywistości
(taka lina hamująca mogła mieć ok. 3-4 cm grubości, do większych kalibrów być może więcej).
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
gruby9999
Szyper


Posty: 216
Skąd: Polska
Wysłany: 2011-09-28, 09:42   

Witam

Panowie macie jakieś schematy want na masztach??? Takie w miarę dokładne, a zarazem mogące dobrze pokazać jak to się robi krok po kroku .

Z góry dziękuję .
_________________
Pozdrawiam Michał

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-09-28, 12:50   

Jedyna pozycja, która tak na szybko przychodzi mi do głowy to
The Rigging of Period Ship Models



zajawka
http://www.all-model.com/...p%20models.html

No i oczywiście:
Historic Ship Models Wolfram zu Mondfeld od str 278.
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu