SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
HMS Victory - Planka na wrędze
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-05-22, 23:20   HMS Victory - Planka na wrędze

Psyduck napisał/a:
...
Mam pytanie i sporo wątpliwości co do jednego tematu. Mianowicie plany grodzi w HMS Victory.
[...]
Mianowicie wszystkie plany które do tej pory zgromadziłem, włącznie z książka McGowana hms victory career and construcion (która jest znakomita), przedstawiają dokładne rysunki, lecz tak jakby z pominięciem pewnych wręg.

I tu mam pytanie [...] jeżeli w rzeczywistości było dużo więcej wręg dlaczego nie są one przestawiane na niby dokładnych planach, i w jaki sposób można je wyrysować, jeśli ktoś miałby takie życzenie.

Na innym forum zaciekle śledzę relację pana gurausa, który właśnie buduję metodą planka na grodzi.




...



Tomek Aleksiński napisał:
Na podanych przez Ciebie zalacznikach widac wyraznie model w budowie, gdzie kadlub jest budowany metoda planka-na-wredze, i nie widac tam zadnych grodzi.
Mylisz pojecia grodzi i wreg. Grodzie sa lite w srodku; w modelach sa wyciete typowo ze sklejki i osadzone na kilu (stepce), tymczasem wregi sa posklejanie z pojedynczych krzywulcow i zbudowane z dwoch warstw, niczym kanapka, albo tez zbudowane metoda tzw. single foothook, gdzie konce poszczegolnych krzywulcow nie stykaja sie z koncami nastepnych krzywulcow a raczej zamocowane "na zakladke" i miedzy nimi jest przerwa w ciaglosci pojedynczej warstwy (jest to raczej konwencja modelarska niz autentyczna metoda szkutnicza). Nawiasem mowiac, wiele modeli muzealnych w kategorii Admiralicji brytyjskiej jest zbudowanych ta wlasnie metoda single foothook.

Wracajac do oryginalnego pytania, dlaczego na planach, czy to historycznych, czy tez modelarskich konkretnych jednostek, nie sa wyrysowane wszystkie poszczegolne wregi?
Typowo, pokazane sa tam tylko tzw. station frames, czyli wregi glowne - te ktore nadaja ksztalt kadlubowi. W wiekszych okretach sa to wregi co trzecia czy co czwarta. Miedzy nimi znajduja sie te tzw. filling frames - wregi wypelniajace, nie ukazane na rzutach kadluba. Dlaczego? Otoz, szkutnik projektant nie trudzil sie w wyrysowywanie ich wszystkich dlatego, ze zaciemnialyby one calosc obrazu na owych planach, zbyt gesto wykreslone krzywe jedna wzgledem drugiej. Wowczas ksztalt wreg glownych ginalby w gaszczu tamtych pozostalych i calosc nie bylaby przejrzysta dla czytajacego takie plany. A szkutnicy-ciesle okretowi i tak bez trudnosci moga sobie wykreslic ksztalt tych wreg wypelniajacych wg. planu wodnic i podluznic na rysunkach anatomicznych kadluba, podobnie do metody ktora ja kiedys probowalem opisac (nigdy nie dokonczywszy artykulu - wrodzone lenistwo :oops: ) na stronie kol. Mareckiego, tutaj http://www.marecki.user.icpnet.pl/ w artykule "Wykreslanie wreg".

Z tego tez powodu zdecydowana wiekszosc planow szkutniczych nie ukazuje owych wregow wypelniajacych, a tylko na niektorych planach przystosowanych dla celow modelarskich sa one specjalnie wyrysowane aby ulatwic prace modelarzowi.
 
 
REKLAMA

Posty: 5606
Wysłany: 2011-05-23, 08:52   

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-05-23, 08:52   

korasonek napisał/a:
...
Większość planów modelarskich to rzut boczny kadłuba, rzut górny kadłuba i rzuty poprzeczne kadłuba, mając to bez problemu można wyrysować wszystkie grodzie i zbudować okręt.
Jak sprawa wygląda przy budowie takiej jak na zdjęciach w pierwszym poście czyli metoda planka-na-wrędze?
Czy w ogóle da się wyrysować całą wręg tzn obrys zewnętrzny, wewnętrzny i podział krzywulców tylko z tych trzech rzutów? Czy potrzeba do tego jakiś specjalnych planów czy opracowań?
...


Tomek Aleksiński napisał:
Jak najbardziej, pod warunkiem, ze owe rzuty pokazuja linie teoretyczne kadluba i rozstaw wreg od dziobu do rufy.
Co do dlugosci poszczegolnych krzywulcow, a co za tym idzie miejsc stykow ich koncow z sasiadujacymi, to musisz miec osobny rysunek - rzut boczny kadluba, gdzie to jest zaznaczone i wg. niego postepowac.

Na internecie w Polsce krazy (co do tego nie mam watpliwosci) seria zdjec ode mnie pewnego modelarza japonskiego, ktory krok po kroku budowal i fotografowal poszczegolne etapy konstrukcji swego modelu Le Fleuron, gdzie widac tam wyraznie, jak postepowal. Radze sobie dokladnie przestudiowac te zdjecia i zapoznac sie z technika - sa one nieslychanie pomocne przy prawidlowej konstrukcji kadluba metoda planka-na-wredze. Zdjecia te, razem z tamtym moim 'artykulem' ze strony kol. Mareckiego, pozwola latwiej zrozumiec te tajniki konstrukcyjne modelarzom mniej doswiadczonym.
 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-05-23, 10:05   Linki do Le Fleuron

Poszukując zdjęć Tomka w necie (jeszcze ich nie znalazłem), natknąłem się na kilka interesujących stron i relacji.

Linki z Le Fleuron:
http://modelshipworld.com...ic.php?p=109133
http://gerard.delacroix.p...leuron/jac1.htm
http://www.amarsenal.be/05_MM_18_MMF10.htm
http://forum.deagostinied...026&whichpage=1
http://picasaweb.google.com/humbletmichel6
http://www.modellismo.net...le-fleuron.html
http://modelisme.arsenal....chefleuron.html
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu