SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
Zrębnica / Greting
Autor Wiadomość
Tryton
Kontradmirał
Moderator


Posty: 536
Skąd: 3city
Wysłany: 2011-11-23, 12:03   Zrębnica / Greting

Zrębnica
- pionowa ochrona, przed zalewaniem przez fale wchodzące na pokład, wokół luku lub włazu na pokładzie statku/okrętu.

Luk
– szczelnie zamykany otwór w pokładzie statku wodnego, nazywany także włazem. Przeznaczony jest głównie do transportu ładunku, ale może służyć również jako dodatkowy otwór komunikacyjny (zapasowy, awaryjny), oraz może być wykorzystywany jako otwór wentylacyjny. Luki zamykane są klapami lub pokrywami, a jeśli te są zaopatrzone w okna, to luki spełniają także funkcję doświetlającą wnętrze jednostki.

Na jachtach i innych małych jednostkach pływających luki mogą znajdować się nie tylko na powierzchni samego pokładu, ale także na dachu pokładówki, lub niskiej nadbudówki. Również na takich małych jednostkach, jeśli luki znajdują się wyraźnie w przedniej lub tylnej części pokładu, to mają swoje dodatkowe nazwy: forluk (właz dziobowy), oraz achterluk (właz rufowy).

Z kolei na statkach towarowych nazwy luków pochodzą od numerów znajdujących się pod nimi ładowni.

Na żaglowcach luki były zakrywane kratownicami (gretingami), deskami (w czasie deszczu smołowanymi brezentami).


Greting (ang. grating)

• Trap klamrowy, rodzaj drabinki na statku z klamer stalowych umocowanych do pionowych ścian nadbudówek, ładownic, we włazach itp.
• Kratownica, położona na dnie łodzi lub jachtu, zbudowana z połączonych na krzyż drewnianych listew zabezpieczająca przed chlapaniem wody zbierającej się na dnie.
• Kratownica na dawnym żaglowcu przykrywająca luki na górnym pokładzie.

Kiedyś na żaglowcach pokłady nie były szczelnie przykryte deskami. W większości górny pokład na środku miał luki prowadzące do niższych pokładów. Owe luki, aby marynarze nie pospadali oraz aby zapewnić trochę przestrzeni, przykrywano kratownicami zwanymi gretingami. Gretingi były lekkie i można je było szybko zdjąć, aczkolwiek oczywiście nie chroniły przed wodą spływającą w głąb statku - często marynarze śpiący na pierwszym pokładzie armatnim mieli po prostu mokro.
Jedną z kar we flotach wojennych była kara chłosty na marynarzu przywiązanym do pionowo postawionego na pokładzie gretingu.

Istnieje również spolszczone słowo grating czyli krata pomostowa - podłogowy element wypełniający ażurowe pomosty, podesty itp.

info z zasobów Wikipedii
_________________
Tryton




 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu