SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
12-FUNTÓWKA
Autor Wiadomość
Tryton
Kontradmirał
Moderator


Posty: 536
Skąd: 3city
Wysłany: 2012-02-24, 14:14   12-FUNTÓWKA

12-FUNTÓWKA

Działa w kolekcji ze względu na skalę zostały uproszczone. Do numerów 48 i 49 zostały dodane linki na "otaklowanie" (talie, liny hamujące), bloczki, oczka i pierścienie.

Działa możemy waloryzować. Bloczki w kolekcji mają 4 czy 5 mm (są przeskalowane, patrz instrukcja w zeszycie 50), możemy pokusić się o wykonanie bloczków 2 lub 3 mm (ale to są maleństwa). Wydawnictwo Shipyard w swoich modelach ma całą gamę bloczków od 2 mm.


Trochę przydatnych informacji, do porównania z kolekcją i do waloryzacji (przy okazji walor edukacyjny ;-) :lol: )

Schemat działa



Na boku lawety (policzek, burta) widać pierścień, przez który przechodziła lina hamująca.
W tylnej części lawety pod działem jest klin (do regulowania ustawienia kąta lufy). Jeżeli trzeba było nieco opuścić lufę klin dobijano, a żeby unieść do góry, klin cofano. Manewry z klinem (wycofywanie), były możliwe dzięki podnoszeniu tylnej części lufy za pomocą handszpaków (od kabestanów). Właśnie dla tej czynności pomocne były charakterystyczne stopnie (coraz niższe kolejne poziomy) na każdej burcie (policzku) lawety okrętowej, czyli na jej płaszczyznach bocznych. To były umieszczone na odpowiednich wysokościach punkty podparcia handszpaków, zmieniające je w dźwignie dwuramienne. Handszpaki były długie, więc krzepcy marynarze bez trudu unosili na chwilę tył najcięższych nawet armat, pozwalając na dowolne ustawienie klina.

Schemat jak przebiegały talie



1 - lina hamująca, przebiegała od burty okrętu, poprzez pierścienie (oczko) na burtach lawety, dalej przez oczko na gronie działa.
2 - talia dociągająca.
3 - talia odciągająca

Na marginesie dodam, że lina hamująca na okrętach kontynentalnych przechodziła przez otwory w burtach lawet i były dwie talie odciągające.

Na zdjęciu widać, jak możemy sklarować (słoneczko) nadmiar lin talii, jeżeli chcemy mieć porządek (klar) na pokładzie :lol:


Przykłady "otaklowania" dział na Victory




Przebieg liny hamującej.

W trakcie rejsu działa były unieruchamiane, podwiązywane:


brytyjskie XVII-XIX w.

I "pętanie" kontynentalne

Na rysunku widać łączenia lin z oczkami

Trzpień działa powinien ściśle dolegać do okucia i burty. W kolekcji jest ze zbyt cienkiego drutu i jest luźny w okuciu (takie luzy po oddaniu strzału doprowadzałyby do wyrwania działa z okucia ;-) .

_________________
Tryton




 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu