Bardzo skąpo zaprezentowałeś swój model, więc odniosę się do tego co widzę.
Szprosy okienek na pawęży powinny być delikatniejsze (cieńsze). Piszesz, że mają 1 mm to daje w rzeczywistości 8,4 cm. Te szprosy mają 4 do 5 cm góra.
Jak znajdę fotkę z Victory to wstawię, na razie z Bounty.
Czy ta bukowa płetwa sterowa to jest "produkt" finalny, czy zamierzasz coś jeszcze z nią robić?
Płetwa to nie był monolit, tylko składała się z kilku elementów.
W instrukcji polecają narysować te elementy (bale) ołówkiem (dla bardziej zaawansowanych naciąć nożykiem ).
Wydawca napisał/a:
...
Ster liniowca Victory składa się z pionowych bali. Imitacje linii spoin między balami wyrysuj ołówkiem, jeśli zdecydujesz się pozostawić ster w naturalnym kolorze i nie pokrywać go miedzianymi płytkami. „Schodkowy” kształt tylnej krawędzi płetwy sterowej ułatwi wyrysowanie linii podziału. Muszą one z sobą licować po obu stronach. Aby nadać płetwie bardziej realistyczny wygląd, możesz ewentualnie przeciągnąć ostrym nożykiem po wyrysowanych długich liniach podziału.
...
Ja na ster do ST naklejałem paski forniru imitujące te bale.
Daj więcej zdjęć do relacji, to jeszcze się do czegoś przyczepię
...
te wcięcia na sterze pod zawiasy też oklejałeś fornirem czy może bejcą malowałeś?
...
Płetwę wycinałem z merbau (fajny czerwono-brązowy kolor, wada bardzo twarde drewno), więc nie bejcowałem - nie było takiej potrzeby, ale faktycznie oprócz boków oklejałem też tylną część (tych wycięć nie oklejałem - nie będą w ogóle widoczne).
http://santisimatrinidad....c.php?p=503#503
Płetwę można wykonać z każdego gatunku drewna (nawet kartonu) i okleić fornirem (takim jakim wykańczamy nasz model) z widocznych stron (boki i tył), a od strony zawiasów (styku ze stewą) można zabejcować lub również okleić (tylko dla hardcorów ).
Oklejanie zaczynamy od tyłu (wąskich boków, jeżeli oklejamy całość), a następnie boki płetwy. Jeżeli zrobimy odwrotnie będziemy mieć widoczną "obwódkę":
fragment płetwy i stewy modelu Santa Maria kol. RomkaS
Po wyschnięciu krawędzie lekko załamujemy i zabezpieczamy lakierem lub werniksem.
Przy okazji chciałbym zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt, mianowicie profilowanie steru.
Płetwa powinna być szersza u góry a węższa na dole, tak samo stewa rufowa.
Stewa dziobowa ma to profilowanie odwrotnie tzn. zwęża się przy galionie (Anatomy of the ship. HMS Victory).
Karrex, już dużo czasu nad tym spędziłem i dużo zrobiłem, więc pozostawię tak jak jest
W następnym modelu już zrobię lepiej
Ale tak patrzę to jest dobrze, będę robił umeblowanie w swoim Vitku i będzie wszystko widać dobrze Z upływem czasu, biegiem lat coraz to piękniejsze modele będę wykonywał, początki są najgorsze, dopiero człowiek się uczy. Chyba to było w 6 klasie podstawówki co pierwszy model zrobiłem z kartonu, pomalowane farbami plakatowymi heh maszty, wszystko było szkoda, ale już go nie ma myślę, że moim następnym modelem będzie La Soleil Royal lub San Felipe, chyba dobrze napisałem
Wielkie dzięki za wszelaką pomoc, w przyszłości mi to się w 100% przyda.
A co do płetwy (steru). Płetwę robiłem sam, właśnie wiem, że dzieli się ona i ma mieć te linie. Więc wymyśliłem tak, że okleję płetwę fornirem (parę elementów z forniru) i tam gdzie ma być ta linia (wgłębienie) to wezmę i przesunę troszkę następny wycięty element z forniru i tak dalej no i powinno być to wgłębienie, a wcześniej całą pletwę pomaluje bejcą
Zrobię parę fotek, nie wiem kiedy, nie mam takiego aparatu, żeby wyszły super.
Do niedzieli coś wstawię
POzdro
_________________ HMS Victory& flight dutchman& sovereign of the seas
...
mam kil i stewę rufową tak oklejoną jak napisałeś żeby nie robić
...
Jeżeli chodzi o kil to nie jest taka tragedia, na Victory był jeszcze falszkil Na stewie trochę przysłonią zawiasy (RomekS usprawiedliwia to rozwiązanie, że jest wykonalne dla początkujących, więc nie masz sobie nic do zarzucenia i przestań bić głową w ścianę, bo krzywdę sobie zrobisz ).
marek11610 napisał/a:
...
będę robił umeblowanie w swoim Vitku i będzie wszystko widać dobrze
[...]
moim następnym modelem będzie La Soleil Royal lub San Felipe
[...]
tam gdzie ma być ta linia (wgłębienie) to wezmę i przesunę troszkę następny wycięty element z forniru i tak dalej no i powinno być to wgłębienie, a wcześniej całą pletwę pomaluje bejcą
...
Marek, jeżeli robisz meblowanie w kabinach admiralskiej i kapitańskiej to pomyśl o możliwości zdejmowania pawęży (jakiś patent, mam ten sam dylemat i też to będę starał się jakoś rozwiązać), bo przez te okienka to się niewiele zobaczy.
Co do następnego modelu, to wybieraj taki, który ma dobre plany, jest dobrze udokumentowany i ma dobre relacje z budowy, na których można się wzorować. San Felipe raczej odradzam, jako "wymysł" modelarski. Takimi modelami są też Galeon - San Juan Bautista i Santisima Trinidad i wiem ile wymaga wysiłku, żeby cokolwiek poprawnie zrobić, a nie ma żadnego wzoru.
Imitacja bali steru. Bejcowanie bukowego monolitu, zdecydowanie tak. Naklejanie forniru również tak, ale przesunięcie to już niekoniecznie, wystarczy krawędzie listew forniru lekko szlifnąć pod kątem. Po złożeniu dadzą odpowiednią faskę. Z przesunięciem, może wyjść Ci nierówny lub za szeroki dystans i nie będzie to dobrze wyglądało.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum