słowo pochodzenia niem., to cienkie płaty drewna uzyskiwane przez skrawanie płaskie (styczne – w kierunku prostopadłym do włókien) lub obwodowe (łuszczenie).
Płaty te mają grubość od 0,1 do 1,0 mm, powyżej 1 mm to obłóg.
• lipa - miękka, jasna (drewno dobre do rzeźbienia)
• brzoza - miękka, jaśniejsza od lipy i olchy, po szlifowaniu pozostaje lekko "mechata" powierzchnia,
• olcha - miękka, jasna;
• ramin - jasny, cętkowany (w zestawach DeA stosowany na pokłady).
wawa / samba - bardzo miękkie i lekkie drewno, biel i twardziel jasne (biało żółte), tekstura średnio widoczna.
• doussie / Lingue - bardzo twarde drewno (schody, podłogi);
biel: wyraźnie oddzielony, jasno żółty, szerokość 2 do 5 cm,
twardziel: kolor rudawo - brązowy
włókna: proste, czasem lekko splecione
tekstura: średnio widoczna
Zamieszczam posty Romka na temat fornirów z Kogi.
RomekS napisał:
Znalazłem trochę fornirów, i pomyślałem, że dobrze by było je ponaklejać i zobaczyć jak się prezentują.
Kartoniki mają 5cm x 10 cm i będą pocięte po ofornirowaniu na 5 x 5 cm.
Jeden z takich kawałków będzie pokryty V33 a drugi nie.
Po wykonaniu całości chcę to umieścić w jakiejś gablotce.
Przyda się to pewnie przy wyborze forniru do modeli fornirowo-kartonowych.
Po wykonaniu porobię fotki makro aby można było dokładnie obejrzeć strukturę drewna.
Na odwrotach kartoników robię notatki odnośnie "wrażeń" z cięcia na listewek.
Listewki są pocięte na szerokość 5 mm co w skali 1:50 daje 25 cm.
Myślę, że to dobra szerokość.
Fornir pocięty i przyklejony w postaci listewek ma
zupełnie inną strukturę niż płat forniru niepociętego.
Gdyby były jakieś sugestie co jeszcze można by dodać ...
Na razie 12 fornirów jakie znalazłem .... no i rozpoznałem....
Już w tej chwili muszę powiedzieć, że "królową w łatwości cięcia" jest brzoza...
PS. bardzo fajne porównanie próbek, proszę koniecznie jednak uwzględnić zły balans bieli fotografii w żółtym odcieniu co może być nieco mylące. (edit Emilius)
RomekS napisał:
Odpowiadając na PW, bo są pytania gdzie kupić fornir...
Mahoń, brzozę, dąb i olchę kupiłem w Toruniu,
natomiast próbki fornirów egzotycznych mam od Mirka.
Może by tak sprowadzić do sklepiku......
Na fotkach poniżej parę próbek z dnia dzisiejszego po naklejeniu na kartoniki i lekkim przeszlifowaniu.
Nie podaję co to za fornir, bo przecież widać. Jak skończę postaram się skrobnąć jakiś ilustrowany artykulik o przyklejaniu pasków fornirowych.
- biel: wyraźnie oddzielony, białawy, szerokość 10 do 20 cm
- twardziel: kolor czerwony, czasem z ciemnymi żyłkami
- włókna: proste, czasem lekko splecione
- tekstura: gruba
Co do padouk'u - tutaj byłaby z nim wyśmienita sprawa, gdyby nie jeden feler tego drewna, mianowicie nie tyle płowieje co ciemnieje do koloru czekolady. Też byłem ucieszony perspektywą jego wykorzystania, i zakupiłem jeden płat, niestety ostrzeżono mnie wcześniej abym nie pokrywał padoukiem, z powodu tej wady. Sprawdziłem, wystawiłem kawałek na działanie światła, i dokładnie tak się stało. Zatem trzeba byłoby ewentualnie pomyśleć nad takim lakierem, który odbija UV i zabezpieczyłby przed tym efektem. Puki co stosuje bejcę w kolorze czerwonym.
A właśnie a propos forniru mam do was pytanie:
Kumpel z pracy przyniósł mi parę arkuszy różnych fornirów i mam problem (mimo działu o tym) z ich odróżnieniem, który jest który, a mianowicie:
Pierwszy od lewej: tak mi się zdaje to olcha i z tego tnę deski na pokład, a następne???
Niestety wybitnym fachowcem od fornirów to nie jestem. Na podstawie tych gatunków z którymi pracowałem lub które widziałem (nie widząc w realu Twoich), mogę Ci jedynie napisać, co mi to przypomina.
1. Może być olcha lub brzoza (jeżeli po szlifowaniu drobnym papierem jest gładkie - może być widoczny nawet połysk, będzie to brzoza, jeżeli ma taki "meszek" coś jak skórka brzoskwini, to będzie olcha).
2. To może być któryś z mahoni (sapeli) lub mahoniopodobnych (meranti), może to być również wiśnia (merbau też jest podobny, ale ma białawe cętki).
3. To może być jakiś orzech (włoski, amerykański, inny).
4. To mi najbardziej przypomina dąb (na jesion jest chyba za ciemny - jeżeli w widocznym rysunku masz kanaliki, to będzie dąb, jeżeli nie ma kanalików, to będzie coś innego).
5. Któryś z orzechów (amerykański lub inny).
6. To może być palisander (rosewood).
7. Też coś podobnego już widziałem, może to być również odmiana palisandra (???) może znajdę to poprawię.
8. Mi to przypomina wenge (jeżeli jest twarde, ale dość łatwo się rozszczepia to jest wenge).
Dąb (4) i palisander? (6, 7) za bardzo się nie nadają do modelarstwa szkutniczego w małych skalach (np. 1:84) - dąb przez te kanaliki, są za duże, przeskalowane, a 6 i 7 mają zbyt wyraźny rysunek słojów - są ozdobne i bardziej nadają się na intarsję podstawki lub gabloty.
Polecana na poszycie. Kolor ciepły, czerwonobrązowy, nie zróżnicowane na biel i twardziel. Słoje przyrostu rocznego wyraźnie widoczne.
Częstą "wadą" (wykorzystywaną w zdobnictwie) jest falisty przebieg włókien (występuje również w jabłoni, brzozie, jaworze - spotkałem również w orzechu amerykańskim).
arkusz wygląda na pofalowany, ale to złudzenie wywołane nieregularnym przebiegiem włókien, które bardziej lub mniej widać w zależności od kąta padania światła.
Na modelu na pewno to dobrze nie wygląda, więc trzeba uważać przy kupnie gruszy przez internet, nie widząc towaru.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum