SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
Sekretariat - Statki z planu Piraci z Karaibów

Jaki statek po Czarnej Perle zrobilibyście z serii Piraci z Karaibow
Dauntless - Pierwowzór wzięty z HMS Victory
7%
 7%  [ 2 ]
Interceptor - Pierwowzór wzięty z Lady Washington
11%
 11%  [ 3 ]
Flying Dutchman - Wedlug planów Mallpapa
26%
 26%  [ 7 ]
Endeavour
38%
 38%  [ 10 ]
Queen Anne's Revenge
15%
 15%  [ 4 ]
Głosowań: 19
Wszystkich Głosów: 26

Autor Wiadomość
Rufi
II Oficer


Posty: 167
Skąd: Berlin
Wysłany: 2012-12-29, 18:48   

Fregata – klasa okrętów średniej lub dużej wielkości. Nazwa klasy istnieje co najmniej od XVI wieku do chwili obecnej, lecz przeznaczenie i charakterystyki fregat zmieniały się znacznie na przestrzeni epok. Nie należy jej mylić z fregatą w znaczeniu typu ożaglowania. Zwykle miały między 28 a 50 armat. Były szybkie i potężne, fregaty wahała oceanów, wystające morską potęgę w każdym zakątku globu. HMS Rose repliki HMS Providence (On Stranger Tides filmowych)

East Indiaman - duży, uzbrojony statek handlowy o napędzie żaglowym, zdolny do dalekich, samodzielnych podróży do Indii, Chin lub Indii Holenderskich. Nazwa East Indiaman wywodzi się od angielskiego terminu oznaczającego okręt wojenny: Man of War. W tym przypadku oznaczało to, że statek handlowy w służbie Kompanii Wschodnioindyjskiej był jednocześnie okrętem wojennym. Miał 3 maszty, jak fregaty. Ze względu na konieczność noszenia ciężkich armat, kadłub z East Indiamen - w przypadku większości okrętów wojennych w czasie XVII w. była znacznie szersza niż w linii wodnej na górnym pokładzie, tak że broń przewożona na górnym pokładzie były bliżej centrum -lini do pomocy stabilność. Jest to znane jako Tumblehome. Statek zwykle miał dwie kompletne talie noclegowe w kadłubie i podniesionym Poop Deck. Aby utrzymać ciężar w galeriach, linie kadłuba w kierunku rufy były pełne. Później zwykle budowane bez tej funkcji żeby płynąć szybciej, co sprawilo w East Indiamen komercyjna niekorzyść, a potrzeba ciężkiego uzbrojenia minęło. Black Pearl z POTC jest East Indiaman

Galleon: duże, multi- żaglowy okręt wojenny lub statek handlowy, cechujący się wysoką, zwężającą się ku górze nadbudówką rufową oraz galionem – figurą na dziobie okrętu, z reguły uzasadniającą jego nazwę. Okres dominacji galeonów przypadał na XVI–XVII w., choć funkcjonowały jeszcze w XVIII w. Galeony były jednostkami 3-masztowymi, rzadko 4-masztowymi z żaglami rejowymi na pierwszych dwóch masztach (fokmaszt i grotmaszt) oraz nad i pod bukszprytem, oraz żaglami łacińskimi na jednym – dwu ostatnich (bezanmaszt i ew. bonaventura). Uzbrojone były w od kilkunastu (galeony małe i handlowe) do ponad setki dział różnych wagomiarów i kalibrów, najczęściej niewielkich. Pojemność galeonów sięgała 750 łasztów (tonaż od 100 do 600-700 ton, największe do 2300 ton). Długość kadłuba wahała się od ok. 30 do 55 m, szerokość od 7 do 14 m.. Zemsta Królowej Anny jest galeon.

Okręt liniowy – nazwa historycznej najsilniejszej klasy okrętów artyleryjskich, wywodząca się od ich taktyki walki w szyku liniowym, w składzie floty liniowej. Pierwsze okręty liniowe pojawiły się w II połowie XVII wieku, kiedy to stosowanie nowego szyku okrętów i wzrost siły ognia artylerii okrętowej spowodował, że możliwe stało się całkowite niszczenie okrętów przeciwnika za pomocą samej artylerii[1]. Podstawowym sposobem walki morskiej przestał być abordaż, a za to wprowadzono najodpowiedniejszy dla walki artyleryjskiej szyk, w którym okręty płynęły jeden za drugim w linii i prowadziły ogień do linii okrętów przeciwnika z dział, których większość umieszczona była na burtach (bateria burtowa). Taktykę tę nazwano właśnie walką w szyku liniowym. Najsilniejsze okręty, zdolne do walki w linii, nazywano "okrętami linii" (ang. ship of the line), skąd powstała nazwa "okręt liniowy" lub "liniowiec". Były to drewniane okręty żaglowe o wyporności do 2500 ton. Okręty te miały początkowo jeden, później dwa, a w końcu trzy zakryte pokłady działowe (poziomy rozmieszczenia armat) ciągnące się na całej długości okrętu, oraz do dwóch dalszych odkrytych pokładów działowych. Ich uzbrojenie składało się z 50÷120 dział, a załoga liczyła 500÷900 marynarzy. HMS Dauntless i Endeavor były Okretami liniowymi.

Fluita: jest holenderski typ żaglowca dedykowany i zaprojektowany pierwotnie, jako statk handlowy. Pochodzący z Holandii w 16 wieku, statek został zaprojektowany w celu ułatwienia transoceanicznych dostawę z maksimum przestrzeni i sprawności załogi. Tani statek - który może być zbudowany w dużych ilościach - zazwyczaj prowadzi 12 do 15 armat, ale nadal nieco łatwym celem dla piratów. Niemniej Fluita była istotnym czynnikiem w 17 wzrost wiecznej holenderskiej imperium morskiego. Konstrukcja Fluita dużej mierze podobne do wczesnych galeonów. Statki te zazwyczaj waży 200-300 ton i było około 80 stóp długości (24,4 m). Gruszkowaty statek miał duży ładowni pobliżu wodnicy i stosunkowo wąskiego pokładu powyżej. Fluita został plac takielunek z dwóch lub trzech masztach. Maszty były znacznie wyższe niż galeonów umożliwienia większej szybkości. Latający Holender był Fluita.

Bryg - typ ożaglowania statku, posiadający dwa maszty, oba z ożaglowaniem rejowym. Maszty brygu, kolejno licząc od dziobu to fokmaszt oraz grotmaszt. Bryg to także historyczna klasa okrętów żaglowych, używanych w XVII-XIX wieku. Okręt ten, znacznie mniejszy od fregat, używany był zarówno do ochrony portów i wybrzeży jak i do służby rozpoznawczej i walki na pełnym morzu, także jako okręt eskortowy statków handlowych. Stał się popularnym okrętem bojowym korsarzy na Karaibach. Brygi miały wyporność od 75 do 150 łasztów, długość kadłuba wynosiła najczęściej 33 metry, a szerokość 10 metrów. Zanurzenie okrętu - 5 metrów. Cała artyleria znajdowała się na górnym pokładzie - na ogół 16 do 24 dział. Załoga liczyła średnio 150 ludzi.... Interceptor był to bryg.

Dżonka - dalekowschodni niewielki statek drewniany bez stępki, przeważnie 1-, 2- lub 3-masztowy, o charakterystycznych wielokątnych żaglach przypominających wachlarz, plecionych z włókien roślinnych, zaopatrzonych w liczne, poziome usztywniające listwy biegnące promieniście w poprzek całego żagla. Jedynym statkiem o charakterze Dżonki możemy zaobserwować w trzeciej części POTC.
_________________
Rufi

"... w życiu liczą się tylko chwile..."

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu