SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
Ożaglowanie / Typy żagli
Autor Wiadomość
PanDora
Żaglomistrz



Posty: 214
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2012-05-29, 18:19   Ożaglowanie / Typy żagli

OŻAGLOWANIE – wszystkie żagle na jednostce żaglowej (statku, okręcie, jachcie).

Ożaglowanie rejowe
- prostokątny lub trapezowy żagiel rozpięty poniżej poziomej belki zwanej reją, reja zamocowana jest do masztu poprzecznie do osi podłużnej żaglowca, żagle rejowe mogą być obracane wokół masztu w niewielkim zakresie (do kilkudziesięciu stopni) tym samym żaglowiec z ożaglowaniem rejowym nie może pływać ostro pod wiatr.

W ożaglowaniu rejowym stosuje się zazwyczaj wysokie maszty z kilkoma piętrami rej. Odmianą ożaglowania rejowego jest ożaglowanie parawanowe, w którym na maszcie znajduje się pojedynczy czworoboczny, wydłużony w pionie żagiel. Ten typ ożaglowania zastosowano na RV Oceania.

Zobacz też:
» Żagle, reje
http://santisimatrinidad....php?p=1729#1729
» Olinowanie ruchome
http://santisimatrinidad....php?p=1718#1718


Ożaglowanie skośne

Ożaglowanie bermudzkie (Marconi) - trójkątny żagiel przymocowany likiem przednim do masztu i dolnym do bomu. Obecnie najpopularniejsze, ze względu na łatwość obsługi i dobre własności aerodynamiczne.

Na kursach ostrych (bajdewind) pozwala na bardzo efektywne wykorzystanie siły aerodynamicznej, jednakże na kursach pełnych (baksztag i fordewind) nie osiągnia tak dobrych parametrów aerodynamicznych jak np. ożaglowanie rejowe, czy gaflowe.

Ożaglowanie gaflowe - czworokątny żagiel rozpięty z boku masztu pomiędzy poziomym bomem na dole i ukośnym gaflem (lub rożcem) na górze, gafel opiera się o maszt gardą.


Ożaglowanie gaflowe z topslem - odmianą żagla gaflowego jest żagiel gaflowy z topslem.


Ożaglowanie łacińskie - trójkątny żagiel rozpięty poniżej długiej ukośnej rejki, rejka zamocowana jest jednym końcem w okolicy dziobu.


Ożaglowanie arabskie - zbliżone do łacińskiego, rejka nie schodzi tak nisko przy dziobie łodzi.


Ożaglowanie rozprzowe - czworokątny żagiel zamocowany z boku masztu i rozpięty dzięki rozprzy, która biegnie od masztu (na dole) po przekątnej żagla do jego narożnika (na górze).

Żagiel przymocowany jest przednim likiem do masztu oraz rogiem do końca rozprzy, dolny lik może być przymocowany do bomu, ale jest on stosowany raczej w nowszych konstrukcjach, dla polepszenia własności aerodynamicznych żagla. Liki wolny i górny nie są mocowane do drzewc.
Podczas żeglugi jednym z halsów, rozprza znajduje się przed żaglem, co powoduje zaburzenia jego kształtu, jednak przy dobrym żaglu nie wpływa to znacząco na jego pracę.
Podobnie jak w ożaglowaniu gaflowym można używać topsla.
Ożaglowanie rozprzowe stosowane było na wielu łodziach roboczych.
Obecnie najczęściej można je spotkać na jednostkach klasy Optimist (OPP), gdzie rozprza zamocowana jest stosunkowo wysoko na maszcie oraz używany jest bom.

Jeszcze jeden przykład ożaglowania rozprzowego: Pomeranka

Pomeranka 450

Ożaglowanie lugrowe - czworokątny żagiel rozpięty pomiędzy rejką na górze a bomem na dole, rejka zamocowana jest do masztu ukośnie i niesymetrycznie, żagiel lugrowy może również nie mieć bomu.

Ożaglowanie tego typu charakteryzuje się prostotą konstrukcji oraz niskimi wymaganiami konstrukcyjnymi. Było ono powszechnie stosowane do końca XIX wieku.

Ożaglowanie lugrowe chińskie - odmianą żagla lugrowego jest żagiel lugrowy chiński


Ożaglowanie guari (huari) - odmiana ożaglowania gaflowego, z gaflem prawie pionowym, co daje (w stosunku do tradycyjnego ożaglowania gaflowego) większą smukłośc. Żagiel jest usztywniony pełnymi listwami.


Informacje z zasobów Wikipedii
_________________
Pozdrawiam
PanDora



 
 
REKLAMA

Posty: 732
Wysłany: 2014-09-28, 05:54   O żaglach słów kilka

 
 
Andi
Admirał


Posty: 732
Skąd: Wołów
Wysłany: 2014-09-28, 05:54   O żaglach słów kilka

Dwa główne typy ożaglowania, to ożaglowanie rejowe i skośne - inaczej suche. Cechą ożaglowania rejowego jest czworoboczny kształt żagli głównych i umieszczenie ich na rejach. Ożaglowanie skośne składa się z żagli trójkątnych lub czworobocznych, która są zamocowane w płaszczyźnie symetrii statku.
Ożaglowanie skośne może być proste, wtedy żagle są rozpinane pomiędzy masztem i bomem, albo gaflowe, wówczas główne żagle rozpina się pomiędzy masztem, bomem i gaflem.

W ZALEŻNOŚCI OD ILOŚCI I ROZMIESZCZENIA MASZTÓW I ŻAGLI, ROZRÓŻNIAMY NASTĘPUJĄCE TYPY OŻAGLOWANIA:



KET - jednomasztowiec z jednym żaglem trójkątnym, lub czworobocznym. Żagiel nosi nazwę grot.
SLUP - jednomasztowiec z jednym żaglem trójkątnym rozpiętym między masztem a dziobem (fok), oraz jednym trójkątnym lub czworobocznym od masztu do bomu (grot).
KUTER - jednomasztowiec z trzema przednimi żaglami trójkątnymi oraz grotem gaflowym i żaglem górnym zwanym topslem. Żagle przednie noszą wspólną nawę sztaksli i kolejne nazywają się fok, kliwer i latacz.
JOL - dwumasztowiec, którego niewielki maszt tylny - bezan jest umieszczony na rufie, poza sterem. Ożaglowanie przedniego masztu może być typu slub lub kuter. Maszt tylny ma zwykle tylko jeden żagiel.
KECZ - dwumasztowiec, którego bezan jest znacznie większy, niż na jachcie typu jol. Umieszczony jest zwykle między sterem a masztem przednim. Kecze mają ożaglowanie składające się ze sztaksli, grota i bezana, lub gaflowe. Górny żagiel na grotmaszcie nosi wówczas nazwę grottopsel, a na bezanmaszcie bezantopsel.



KECZ SZTAKSLOWY -ten rodzaj występuje bez bomu, lecz z dwuczłonowym gaflem, albo w ogóle bez drzewc na przednim maszcie. Trójkątny grot jest rozpinany pomiędzy masztem i nokiem gafla, albo pomiędzy masztami. Ożaglowanie sztakslowe stosuje się również na szkunerach - np. Zawisza Czarny
SZKUNER - dwumasztowiec, choć są też szkunery o większej liczbie masztów. Jego maszt przedni zwany jest fokmasztem, jest niższy od masztu głównego - grotmasztu i znajduje się między nim a dziobem. Żagle przednie szkunera to sztafok, kliwer, i latacz. Żagle masztu przedniego to fok i fortopsel. Żagle masztu głównego to grot i grottopsel. Na szkunerach używany jest też mały żagiel górny rozpinany między topami masztów - grotstensztaksel.

Dawniej na żagle używana była bawełna, a w "epoce syntetyków" najbardziej popularnym materiałem na żagle jest tzw. dakron czyli syntetyczne włókno poliestrowe, które ma podobne właściwości mechaniczne do płótna. Większość żagli turystycznych jest wykonanych z tego materiału, jest on powszechnie dostępny i stosunkowo tani. Obecnie są już dostępne na rynku zestawy naprawcze, które mają formę samoprzylepnej taśmy dakronowej. Dzięki temu możemy sami zreperować tymczasowo małe rozdarcia na żaglu. Aktualnie mamy dostęp do całej gamy nowoczesnych materiałów syntetycznych i kompozytowych. Możemy wyróżnić laminaty poliestrowe o różnych nazwach handlowych, na uwagę zasługują tutaj żagle wykonane z kevlaru dość powszechnie stosowane w jachtach regatowych. Na niektóre żagle wymagany jest materiał o niskiej masie i tutaj możemy wyróżnić tkaniny nylonowe o gramaturze poniżej 35 g/m^2. Na materiały są nanoszone specjalne powłoki o różnych właściwościach. Najczęściej stosowanymi są powłoki które chronią żagiel przed szkodliwym wpływem promieniowania UV, dzięki takiej ochronie żywotność żagla wzrasta nawet do 50 %. Ważną własnością jest także zabezpieczenie tkaniny przed chłonięciem wody i tutaj zastosowanie znajduje teflon którym pokrywa się żagle. W specjalnych warunkach zastosowanie znajdują materiały kompozytowe będące mieszanką różnych dostępnych tkanin i materiałów. Taki zabieg przynosi bardzo dobre rezultaty i pozwana na zoptymalizowanie właściwości a przede wszystkim wagi żagli co ma kolosalne znaczenie podczas startów regatowych.



Źródło:
Na podstawie książki "Żeglarstwo Morskie" Wł. Głowacki W-Wa 1974 Wydawnictwo Sport i Turystyka, rys. Jarosław Gliński, Maciej Roszkowski, Małgorzata Paczkowska, oraz opracowania Pana Marcina Gruszczyka

Pozdrawiam.
_________________
Andi


 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu