SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
[HMS Victory] BŁĘDY W KOLEKCJI / W INSTRUKCJI
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
  Wysłany: 2011-02-18, 16:22   [HMS Victory] BŁĘDY W KOLEKCJI / W INSTRUKCJI

Pisałem o 1 numerze kolekcji DeA HMS Victory w miarę obiektywnie w moim wątku i wyszło miodzio ;-)
Niestety już na dzień dobry trafiło się trochę dziegciu.

:arrow: Na stronie http://www.hmsvictory.pl/elementy_statku.php rażące jest (przynajmniej dla mnie) określenie dot. HMS Victory >>STATEK (zapewne dosłowne tłumaczenie z którejś wersji, bez znajomości tematu i właściwej nomenklatury). Statek Victory z 1828 – parowy wiślany statek spacerowy Królestwa Polskiego (środkowej Wisły) o napędzie bocznokołowym, pływał w rejonie Warszawy.

Mnie uczono, że jednostka wojenna to OKRĘT (w Polsce ORP przed nazwą jednostki), natomiast STATEK to jednostka cywilna (handlowa, pasażerska i inne).
HMS Victory jest okrętem, żaglowcem, do tego liniowcem 1 rangi, trójpokładowcem.


Dalej.
:arrow: Pisałem o poprawnych elementach działa, u mnie takie były, ale nie jestem naiwny i wiem, że następne działka mogą odbiegać bardziej od ideału, pisał o tym Przemek:
PDyner napisał/a:
... armatki pójdą prawdopodobnie do wymiany, bo jak zapewne zauważyliście każda jest innej średnicy i są także widoczne różnice w rzucie bocznym. Trochę to rozsierdziło ludzi budujących to cudo czemu dali wyraz na forum poświęconym statkom wydawanym przez DeA ( http://forum.model-space.co.uk/ - dla zainteresowanych) i wydawnictwo obiecało je wymienić aczkolwiek nic nie jest jeszcze pewne (sytuacja trochę w typie :" i chciałabym, i boje się")
...



:arrow: Kolejny kwiatek to schemat lawety na stronie DeAgostini:

Jest nieprawidłowość dot. lawety. I nie chodzi mi o niezgodność materiału, z którego są zrobione lufy ;-)
/żenujące jest to, że ta fotka jest również w niemieckich i naszych materiałach promocyjnych/

Przemek napisał/a:
...w Angielskiej wersji instrukcji pierwsza armata ma źle złożoną lawetę - jest szersza od strony lufy a powinno być na odwrót. Mam nadzieję, że w Polskiej wersji zostało to poprawione.
...

Ciekawe jak w kraju Nelsona dopuszczono do takiego błędu. W niemieckiej i naszej jest to poprawione, ale w reklamie pozostało.

:arrow: Odwrotnie bloczki (to każdemu może się zdarzyć) ;-) .

:arrow: Nieprawidłowo wyprofilowana poprzeczka kotwicy, jak również błędne owijki.

:arrow: Ostatni wyłapany "kwiatek", będzie w 6 numerze, to łódź okrętowa (ostatnio mój konik ;-) ) o długości 10,36m. W polskiej kolekcji została użyta nazwa tzw. długa łódź (??? ang. longboat), zapewne wzięte z dosłownego tłumaczenia z niemieckiej kolekcji langboot, choć mamy spolszczoną nazwę longbot dla tego typu łodzi.

Na stronie http://www.hms-victory.com , można się dowiedzieć, że na HMS Victory jest 6 łodzi:
LAUNCH (34ft - 10.36m),
BARGE (32ft - 9.75m),
PINNACE (28ft - 8.54m),
2x CUTTER (25ft - 7.62m)
CUTTER (18ft - 5.48m)
Niestety brak informacji o łodzi, która w 2008 roku wzbogaciła ekspozycję typu
YAWL (26ft - 7,93m)
Spis ten potwierdza post pana Krzysztofa:

Krzysztof Gerlach napisał/a:
"...pod koniec XVIII w. regulamin stanowił, że brytyjski okręt 1 rangi winien mieć 7 łodzi:
szalupę (launch), barkę (barge), pinasę (pinnace), jol (yawl), 2 kutry (cutter), jolkę (small cutter), do czego wielu admirałów i kapitanów dodawało – nielegalnie - rozmaite prywatne gigi, welboty, skify.
..."

Czyli jest 7 łodzi (patrz >>Łodzie okrętowe na HMS Victory) i największa launch to SZALUPA - z historią HMS Victory jest związana co prawda jeszcze jedna łódź, ale na pewno nie jest to tzw. długa łódź ang. longboat :shock: .
Chodzi mi o paradną barkę króla Jerzego III.

:arrow: Kolejny detal.
Wydawca w instrukcji napisał:
Cytat:
...
Gródź jest symetryczna, dlatego nawet włożona odwrotnie, pasuje do szczeliny w stępce.
...


W przedniej grodzi wycięcie na dziobową podłużnicę jest lekko przesunięte (w prawo, po stronie napisów).
Wrażenie większej niesymetryczności potęgują jeszcze wypalone cyfry (jedynki są na osi zamiast liczby np.11).

Jak można zauważyć podszedłem do błędów, równie obiektywnie.

W zeszytach ma się znaleźć kompendium wiedzy, których jestem bardzo ciekaw, na tematy:
>> Okręty wojenne (brytyjskie, francuskie i hiszpańskie),
>> Świat Admirała Nelsona,
>> Modelarstwo okrętowe
Po tych "kwiatkach", które wymieniłem, kolekcja "lekko" traci na wiarygodności, moim zdaniem oczywiście.

Apel do kolegów.
Wyłapujmy wszelkie błędy i opisujmy na forum.
 
 
REKLAMA

Posty: 5606
  Wysłany: 2011-02-19, 14:02   Błąd w instrukcji na Wyspach.

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-02-19, 14:02   Błąd w instrukcji na Wyspach.

Błąd w instrukcji na Wyspach.

Chyba za późno opisano na forach błąd w instrukcji ;-) (bodajże po 6 miesiącach).
http://modelshipworld.com...er=asc&&start=0
bo wielu (modelarzy bez doświadczenia) wykonało tak lawety, wkładając dodatkową pracę w waloryzację:

Opis tego konkretnie monogramu, jest na stronie forum DeAgostini i jest to oferta komercyjna
(bodajże 5£ jeden stempel, 7£ dwa stemple - drugi do karonad + koszt wysyłki).
Wzór monogramu do samodzielnego wykonania >>TUTAJ

Poruszyłem ten problem, aby uczulić młodych modelarzy, że w instrukcjach potrafią zakraść się (nawet poważne) błędy.
Tak też było w instrukcji montażu steru (w zestawie Santa Marii - Artesania Latina) - zawiasy zamontowano odwrotnie.
 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-04-22, 22:25   [HMS Victory] Błędy

Przez 1 błąd na stronie DeAgostini określający >>Elementy statku, większość buduje STATEK Victory, nie OKRĘT czy chociażby ŻAGLOWIEC, dla wszystkich szalupa (launch) jest dalej długą łodzią (longboat) - sukcesem jest informacja, że nie jest łodzią ratunkową (za to łodzią ratunkową jest kuter? [cutter]). Na Victory są trzy kutry. Nie będę się tu rozwodził nad absurdalnością takiego stwierdzenia, ale na 650 członków załogi potrzeba ok. 43 takich łodzi, żeby spełniały warunki łodzi ratunkowych. Jak już pisał p.Krzysztof, łodzie te były też oczywiście wykorzystywane jako łodzie ratunkowe, ale tylko dla znikomej garstki załogi. Reszta była powierzana opatrzności boskiej.

Zeszyt 9
DeA napisał/a:
...
W tym wydaniu znajdziesz drewniane elementy do budowy ławeczek wioślarskich, listwy poszycia wewnętrznego, kabestan i maszt oraz kratownice, kotwicę i metalowe wiosła stanowiące osprzęt długiej łodzi okrętu Victory.
...

poszycie wewnętrzne - chodzi o gretingi, ew. podłogę na dnie łodzi i raczej ma niewiele wspólnego z poszyciem wewnętrznym; użyta nazwa potnice*
kabestan - chodzi o kołowrót, ew. windę (wyciągarki w osi poziomej). Kabestany są wyciągarkami w osi pionowej;
metalowe wiosła - każdy próbuje swoje detale upodobnić do oryginału, ale czy na oryginale były metalowe wiosła ;-) (tu oczywiście żarcik, kotwice też nie były z żywicy :-) )

W schemacie MONTAŻ ELEMENTÓW, na rufie, pod L - zastrzały rufowe, znajdziemy opis stewa dziobowa (??? pewnie chochlik) interesujące, aż chciałoby się zapytać "a co na to lekarz?" :lol:

I chociaż dalej mamy długą łódź, to odnotowuję sukces - odnalazł się okręt Victory :lol:
________________
*) Potnice - deski odgradzające przestrzeń ładunkową w ładowni od poszycia burt. Zabezpieczają ładunek od zamoknięcia na skutek kontaktu z wodą kondensującą na chłodnym poszyciu. Potnice najczęściej wykonane są z desek o grubości 30-50 mm, szerokości kilkunastu centymetrów, z drewna drzew liściastych, nie plamiącego. Mocowane są do wręgów w sposób pozwalający na łatwe zdemontowanie i wymianę.
B. Gładysz: Poradnik marynarza. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie, 1979.
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-08-03, 21:55   Launch

Zeszyt 10

W instrukcji greting (potnica) jest koloru białego, a kratownice (gretingi) koloru czarnego, natomiast na szalupie w Portsmouth gretingi są koloru brązowego (ławki zresztą też).

No i mam dylemat. Przy budowie opieram się na zdjęciach szalupy z muzeum, ale kuszą mnie te kratownice (gretingi).

W instrukcji w numerze 11, jest podana długość szalupy
Cytat:
...
łódź mierzy 114–115 mm
...

Ciekawi mnie z czego wynika skrócenie łodzi o 8-9 mm, skoro długość szalupy wynosi 10,36 m (10360 mm), co w skali 1:84 daje ok. 123,33 mm.
Długość 115 mm wskazuje, że szalupa (tzw. długa łódź) jest w skali 1:90

Zrobiłem zestawienie wszystkich łodzi na HMS Victory w skali 1:84

LAUNCH (34ft - 10.36m) - ok. 123,33 mm,
BARGE (32ft - 9.75m) - 116 mm,
PINNACE (28ft - 8.54m) - ok. 101,66 mm,
YAWL (26ft - 7,93m) - ok. 94,4 mm,
2x CUTTER (25ft - 7.62m) - ok.90,7 mm,
CUTTER (18ft - 5.48m) - ok. 65,24 mm.
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2011-08-24, 22:19   Wręga 15 - błędy cd.

Wręga 15

O tym, że w kolekcji zdarzają się pokrzywione i rozszczepione elementy (wręgi, podłużnice) już pisałem, pisałem również, że w poprzednich kolekcjach (SJB, ST) zdarzały się pomylone wręgi. Niestety kolekcji HMS Victory również nie ominęło fatum niewłaściwych wręgów, mianowicie wręga 15 (globalnie) i w niektórych wręga 18. Pisali o tym nasi forumowicze:

Janek napisał:
...Po suchym złożeniu szkieletu (bez tylnego pokładu) w moim zestawie 15 ma 2,5mm za dużo w obrysie przy pokładzie. W przyrodzie musi być równowaga więc 18 ma 2mm za mało. Nie wiem jak będzie po przypasowaniu tylnego pokładu. Ma nadzieję, że przy swoim małym doświadczeniu dam radę to wszystko wyprowadzić i kadłub będzie miał prawidłowy kształt. Biorąc pod uwagę inne wręgi to muszę niestety stwierdzić, że DeA, a raczej ten kto to wycina laserem te wręgi, robi to bardzo niestarannie. Jedne wcięcia są na ścisk inne luźne a 90% cięć jest pod pewnym kątem - na pewno nie 90 stopni. Na 8szt. wręg 32 - 3 szt. były każda innego kształtu. Szkoda, że DeA nie kontroluje wykonawcy.
...

Przemek napisał:

...Ten sam problem pojawił się w niektórych modelach w serii angielskiej ( tak, tak w moim także :lol: ). Wręga 15 sprawiała wrażenie rozchodzenia się na wysokości górnych pokładów. Na forum angielskim były pokazane różne skomplikowane sposoby korekty tego błędu. Ja zastosowałem najprostszy: przy skosowaniu wręg zjechałem 15 tak, aby nie wystawała poza obrys. Od wewnątrz też będzie pokrycie, a wręgi będzie trzeba pocienić do 3mm lub nawet 1.5 mm, więc wszystko się ładnie "wyprostuje"
...

Janek napisał:

...Zza grubą wręgą 15 nie było problemu, o ile nie liczyć straconego czasu na szlifowanie.
Z 18 poradziłem sobie oklejając ją trzema warstwami forniru 0,6mm


...

Zdaję sobie sprawę, że jest to błąd producenta, ale DeA miało rok (różnica czasowa między edycją angielską a polską) na to aby wyegzekwować od tegoż wymianę w polskiej edycji na właściwe wręgi, a jednak tego nie zrobiło.
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
Tryton
Kontradmirał
Moderator


Posty: 536
Skąd: 3city
Wysłany: 2011-12-19, 14:24   Bloczki

Cytat:
Odwrotnie bloczki (to każdemu może się zdarzyć) ;-) .
[...]
Jeszcze mała uwaga (wiem, że to nie Twoja wina, bo tak jest w instrukcji) - podwójne bloczki przy karonadzie, dałeś odwrotnie tzn. otworki powinny być bliżej mocowania do podstawy łoża (lawety).

Bloczki przy karonadzie (wg instrukcji :shock: ), są zamocowane odwrotnie tzn. otworki powinny być bliżej mocowania do podstawy łoża (lawety).



Ci koledzy co robią model dokładnie z instrukcji (to by się nawet chwaliło, gdyby nie błędy w tejże), niestety nieświadomie dalej powielają błąd montowania bloczków. A że w późniejszych etapach bloczków będzie coraz więcej, warto wyodrębnić post, aby uzmysłowić zasadę działania bloczków (wielokrążków), aby dla każdego było jasne jak bloczek powinien być zamontowany.

Posłużę się schematem budowy bloczka, aby pokazać którędy przebiega lina,

i rysunkami talii

różne rozwiązania talii

Na zdjęciu widać jak lina talii przechodzi przez bloczek (bloczki).

Bloczki są w naturalnym kolorze drewna.

Problematyczna stała się talia (dwa bloczki podwójne czy jeden podwójny jeden pojedynczy) jak widać przy łożu na talii jest pojedynczy bloczek, a podwójny jest przy falszburcie. Ale na następnej fotce są już dwa podwójne bloczki.

Dwa podwójne bloczki mają sens przy ciężkich przedmiotach, a karonada chyba do takich należy ;-)

Strop bloczków (w kolekcji z drutu i przyznam, że zbyt rewelacyjnie to nie wygląda). Nie będę dawał odsyłacza do relacji profesjonalistów, ale posłużę się przykładem naszego kolegi (PDyner), którego HMS Victory też jest pierwszym modelem i który pokazuje, że można to zrobić dużo lepiej.
http://santisimatrinidad....php?p=1871#1871
_________________
Tryton




 
 
gruby9999
Szyper


Posty: 216
Skąd: Polska
Wysłany: 2011-12-29, 22:04   

trzeba tez zauważyć jakość wykonania bloczków z kolekcji zarówno ST jak i Victory ....


Te bloczki to po prostu moim zadniej kawałek drewienka z dwoma otworkami i tyle. Chyba bloczek podwójny powinien mieć 4 otwory a pojedynczy dwa itp itd...
_________________
Pozdrawiam Michał

 
 
Tryton
Kontradmirał
Moderator


Posty: 536
Skąd: 3city
Wysłany: 2012-02-07, 23:45   Błędna instrukcja na filmie / 12funtówka

O większości błędów z początków kolekcji była już mowa, dodam jeszcze filmy instruktażowe na stronie DeAgostini,
poziom tragiczny, facet raczej nie ma zielonego pojęcia co robi.

Film z montażem - Działa
cz. I
http://www.hmsvictory.pl/filmy/film2.php?id=5
cz. II
http://www.hmsvictory.pl/filmy/film2.php?id=6

Przy sklejaniu burt wózka lawety, element "podłogi" został wklejony dokładnie odwrotnie. Laweta powinna być węższa z przodu (pysk, wylot lufy działa), a szersza z tyłu (grono z zapałem lufy działa).





Osie kół (drut mosiężny) mają za małą średnicę. Średnica osi powinna być równa szerokości koła i równa średnicy kuli danego działa.

Trzpień lufy również ma za małą średnicę, jest luźny w okuciu. Okucie powinno dolegać do trzpienia.



Na burtach lawet powinny znajdować się oczka (obręcze) przez które powinna przechodzić lina hamująca.


http://img3.imageshack.us/img3/4118/02brcanon.jpg
Schemat rozmieszczenia talii.

No i bloczki o których wspomniał kolega gruby9999, totalna pomyłka duże, przeskalowane, a strop z drutu to już <cenzura> <sorki>
_________________
Tryton




 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu