SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
[HMS Victory] Olinowanie
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 4461
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2012-07-31, 20:02   [HMS Victory] Olinowanie

Wykonanie olinowania zbliża się wielkimi krokami ;-) , więc myślę przydatny będzie opis olinowania opracowany przez kolegę Jarcio. Opis przygotowany jest do skali 1:96, więc wymiary trzeba będzie przeskalować do odpowiedniej skali (w przypadku kolekcji DeA 1:84).
Publikacja za zgodą autora.

Olinowanie HMS Victory


Jarcio napisał:
"...W założeniu nie ma to być typowy, ogólny rysunek olinowania, lecz opis przebiegu poszczególnych lin na okręcie. [...] Byłoby fajnie, gdyby wszyscy znawcy sznurkologii [...] przyłączyli się do tego projektu, poprawiali moje błędy i uzupełniali moje braki edukacyjne, zwłaszcza jeśli chodzi o poprawność polskiego nazewnictwa. Wszelkie merytoryczne sugestie mile widziane.

Wszystkie podane w opisach wielkości (np. długości bloków, średnice lin), zostały określone dla modelu w skali 1:96, a zatem budujący w innej skali będą niestety musieli to sobie przeliczyć.

Musicie mi jednocześnie wybaczyć jakość rysunków (żaden ze mnie Van Gogh), których większość jest, delikatnie mówiąc, pokraczna. W rysunkach zdecydowanie nie zachowywałem też odpowiedniej skali. Mam jednak nadzieję, że w miarę czytelnie będą one obrazować układ olinowania.

Na początku chciałbym przedstawić poszczególne liny tworzące olinowanie stałe, opisując je według kolejności w jakiej wykonywano to olinowanie na okręcie tj:
1. Olinowanie bukszprytu, w pierwszej kolejności gammoning, później watersztagi i wanty
2. Olinowanie kolumn masztów (fok, grot, bezan), w pierwszej kolejności wanty później sztagi
3. Olinowanie steng masztów (fok, grot, bezan), w pierwszej kolejności stenwanty, dalej stenpaduny a następnie stensztagi
4. Olinowanie bramsteng (fok, grot, bezan), w pierwszej kolejności bramstenwanty, dalej bramstenpaduny i bramstensztagi

Tytułem wstępu przedstawiam kilka rysunków obrazujących typowe sposoby łączenia lin, dla lepszego zobrazowania stosowanej w opisach terminologii.


(na rysunku podałem nieprawidłową nazwę - zamiast „odcięty szplajs” powinno być „podwójny szplajs”)

Łącznik cięgłowy bukszprytu (Gammoning) Przewiąz

1) Średnica liny - 0,65 mm (0,74 mm)
2) Każdy z dwóch łączników jest utworzony z liny przekładanej dziewięciokrotnie na bukszprycie i w otworach stewy.
3) W górnej części łącznik jest zakończony okiem, owija bukszpryt na „siodle” (gammoning fish), przechodzi przez oko i jest „zaciągany”; dalej biegnie w dół do otworu w stewie, z powrotem do góry, w dół do otworu w stewie itd. Na siodle lina łącznika układana jest od rufy w kierunku dziobu, a w otworach stewy odwrotnie – od dziobu do rufy, co tworzy układ lin w kształcie litery „X”.
4) Po ułożeniu 9 zwojów, lina jest jeszcze dwu lub trzykrotnie owijana wokół bukszprytu i mocno zaciągana. Następnie końcówką tej liny, całość łącznika jest przewiązywana siedmio lub dziewięciokrotnie w połowie jego długości; koniec liny mocowany jest do łącznika, w tzw. seizing.
5) Po zamocowaniu wszystkich lin, pomiędzy łącznik a stewę dziobową, powyżej otworów w stewie należy wstawić kliny celem dodatkowego napięcia zwojów tworzących łącznik; kliny należy wstawić po obu stronach stewy.



cdn.

Dodatkowe przykłady jak wykonać przewiąz.

http://www.modelshipmaster.com/about/274.gif

Uproszczony do pięciu w kolekcji DeA
http://img507.imageshack....1kopiowanie.gif
zdjęcie z angielskiego forum
Zobacz w relacji Dziadka
http://santisimatrinidad....php?p=4877#4877
 
 
REKLAMA

Posty: 4461
Wysłany: 2012-07-31, 20:08   Watersztagi (Bobstays)

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 4461
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2012-07-31, 20:08   Watersztagi (Bobstays)

Watersztagi (Bobstays) Sztagi bukszprytu

1) Średnica sztagów – 0,65 mm (0,74 mm)
2) Są to trzy sztagi, wewnętrzny, środkowy i zewnętrzny.
3) Sztagi wewnętrzny i środkowy przechodzą przez dwa otwory w przedniej części stewy dziobowej; lina tworząca watersztag jest połączona długim szplajsem, co tworzy z tej liny zamkniętą pętlę; szplajs znajduje się na górnej części serca.
4) W górnej części każdego watersztagu mocowane są „serca” (sercówki dł. 3,6 mm [4,1 mm]); tuż poniżej tych sercówek, sztag jest przewiązywany dookoła liną (seized); dodatkowo watersztag wewnętrzny i środkowy są dookoła przewiązane liną tuż przed otworami w stewie dziobowej, przez które przechodzą.
5) Watersztag zewnętrzny nie tworzy pętli jak dwa pozostałe; jego dolne końce są zakończone okiem z kauszą oraz hakiem; haki mocowane są do oczek przytwierdzonych po każdej stronie burty, w części dziobowej, na głównym pasie wzmocnień (main wale), blisko stewy.
6) W miejscu gdzie watersztag zewnętrzny styka się ze stewą dziobową, obie „odnogi” sztagu są połączone liną owiniętą dookoła sztagu (seized), co tworzy kształt odwróconej litery „Y”.
7) Każde z sercówek watersztagów przewiązywane jest za pomocą talrepu z odpowiednimi sercówkami (dł. 3,6 mm [4,1 mm]) przytwierdzonymi do bukszprytu; sercówki do bukszprytu mocowane są za pomocą stropu, na końcach którego znajdują się oka szplajsowe; oka szplajsowe są łączone przewiązem na górnej powierzchni bukszprytu i spoczywają na klinach – na pierwszym klinie (licząc od rufy) watersztag wewnętrzny, na drugim środkowy, na trzecim zewnętrzny.
8) Wszystkie liny watersztagów (również stropy) są wypełniane (wormed) i owijane (served).




cdn.
 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 4461
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2012-07-31, 23:20   Wanty bukszprytu (Bowsprit shrouds)

Wanty bukszprytu (Bowsprit shrouds)

1) Średnica want – 0,65 mm (0,74 mm)
2) Z każdej strony burty są mocowane po dwie wanty, nie owijane (served) i nie wypełniane (wormed).
3) Wanty w górnej części (bliżej bukszprytu) zakończone są okiem szplajsowym, w którym osadzone jest serce (dł. 3,6 mm [4,1 mm]); oko jest dodatkowo owinięte liną na łączeniu (seized).
4) W dolnej części want są oka z kauszą i hakiem; haki mocowane są do dwóch oczek przytwierdzonych po każdej stronie do burty, na linii dolnego pasa wzmocnień, w okolicy pierwszej ambrazury.
5) Każde z serc want łączone jest za pomocą talrepu z odpowiednim sercem (dł. 3,6 mm [4,1 mm]) przytwierdzonym do bukszprytu; serca do bukszprytu mocowane są za pomocą stropu, na końcach którego znajdują się oka szplajsowe; strop ma „odnogi” nierównej długości – długą i krótką, gdyż serce znajduje się z boku bukszprytu; oka stropu są łączone przewiązem na górnej powierzchni bukszprytu. Strop był wypełniany i owijany na całej długości.
6) W pierwszej kolejności, za stropem watersztagu wewnętrznego, mocowany jest strop z sercem dla wanty na sterburcie (w dolnej części mocowanej do rufowego oka na burcie), a następnie kolejny strop dla wanty na bakburcie. Taki sam układ jest powtórzony dla want mocowanych za stropem watersztagu środkowego (w dolnej części ta wanta mocowana jest do dziobowego oka na burcie).



cdn.
 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 4461
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2012-08-02, 20:40   Perty bukszprytu (Bowsprit horses)

Perty bukszprytu (Bowsprit horses)

1) Średnica pert – 0,3 mm (0,34 mm)
2) Perty przebiegają powyżej bukszprytu.
3) W górnej części perty zakończone są okiem szplajsowym mocowanym do oka przytwierdzonego do dybów bukszprytu; oka mocowane są po bokach dybów, w ich górnej części, powyżej bomstengi.
4) Dalej perty biegną wzdłuż bukszprytu w kierunku rufy i przechodzą przez oka przymocowane do kołnierza dodatkowego foksztagu; dolny koniec tworzy oko z kauszą, które mocowane jest za pomocą przewiązu z okiem w podeście (w połowie jego długości).
5) Pomiędzy obiema pertami, od kołnierza dodatkowego foksztagu do dybów bukszprytu rozwieszona jest siatka.
6) Perty należy mocować dopiero po zamocowaniu dodatkowego foksztagu.



cdn.
 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 4461
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2012-08-06, 22:44   Przewiąz bomstengi (Heel lashing)

Przewiąz bomstengi (Heel lashing),
perty bomstengi i bramstengi (jibboom and flying jibboom horses)


1) Bukszpryt i bomstenga połączone są liną (śr. 0,2 mm [0,23 mm]) tuż powyżej siodła, na którym spoczywa stopa (heel) bomstengi; lina owijana jest wokół obu drzewc 3 lub 4 krotnie przy czym przynajmniej raz przechodzi przez otwór w stopie bomstengi.
2) Średnica pert – 0,3 mm [0,34 mm].
3) Perty bomstengi są utworzone z jednej liny połączonej krótkim szplajsem i biegną po obu stronach tego drzewca (identycznie perty bramstengi); górny koniec liny tworzącej pertę jest uformowany w oko poprzez owinięcie liny (seized) pod stengami; oko mocowane jest w zwężeniu przed nokiem bomstengi (perta bomstengi) i przed nokiem bramstengi (perta bramstengi).
4) W dolnej części perta bomstengi jest owinięta dookoła bomstengi, tuż przed dybami bukszprytu; perta bramstengi w dolnej części jest mocowana dookoła bomstengi, tuż przed okuciem na noku bomstengi.
5) Na całej długości pert wiązane są supły, co 10 mm [11,4 mm].



cdn.
 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 4461
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2012-08-10, 21:01   Sztagi delfiniaka (Martingales)

Sztagi delfiniaka (Martingales)

1) Średnica sztagów – 0,3 mm (0,34 mm)
2) Są to trzy sztagi - wewnętrzny, środkowy i zewnętrzny.
3) Górny koniec sztagu wewnętrznego jest mocowany do kauszy na ślizgaczu bomstengi; dalej przechodzi przez pierwszy otwór w delfiniaku (najbliżej bukszprytu), następnie przez pojedynczy blok (dł. 3 mm [3,4 mm]) na bakburcie; blok osadzony jest w stropie mocowanym dookoła bukszprytu, pomiędzy slingiem blindrei, a stropem dla stałej topenanty blindrei; na końcu sztagu zamocowany jest podwójny blok (dł. 3 mm [3,4 mm]) połączony liną z pojedynczym blokiem (dł. 3 mm [3,4 mm]) tworząc talię; pojedynczy blok mocowany jest hakiem do środkowego oka w pachole na bakburcie. Koniec liny odkładany jest wokół pachoła lub wokół talii (pomiędzy blokami).
4) Górny koniec sztagu środkowego jest mocowany w zwężeniu przed nokiem bomstengi za pomocą oka szplajsowego, zaraz za pertą bomstengi; dalej przechodzi przez drugi otwór w delfiniaku (licząc od bukszprytu), następnie przez pojedynczy blok (dł. 3 mm [3,4 mm]) na sterburcie; blok mocowany jest do tego samego stropu, co blok na bakburcie; na końcu sztagu jest talia (składająca się z bloku podwójnego i pojedynczego) mocowana hakiem do środkowego oka w pachole na sterburcie. Koniec liny odkładany jest wokół pachoła lub wokół talii (pomiędzy blokami).
5) Górny koniec sztagu zewnętrznego jest mocowany w zwężeniu przed nokiem bramstengi za pomocą oka szplajsowego, zaraz za pertą i zewnętrzną gają; dalej przechodzi przez trzeci otwór w delfiniaku (licząc od bukszprytu), następnie przez pojedynczy blok (dł. 3 mm [3,4 mm]) na sterburcie; blok osadzony jest w stropie zamocowanym dookoła bukszprytu obok poprzedniego stropu z dwoma blokami; w tym samym stropie, ale na bakburcie jest osadzony blok (dł. 2 mm [2,3 mm]) dla fokbombramsztagu. Na końcu sztagu jest talia (składająca się z bloku podwójnego i pojedynczego) mocowana hakiem do górnego oka w pachole na sterburcie. Koniec liny odkładany jest wokół pachoła lub wokół talii (pomiędzy blokami).



cdn.
 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 4461
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2012-08-17, 20:20   Gaje (Guys) i bumkin sztag (boomkin stay)

Gaje (Guys) i bumkin sztag (boomkin stay)

1) Gaje przewidziane są dla bomstengi oraz bramstengi bukszprytu i pełnią tę samą rolę co wanty bukszprytu.
2) Gaja wewnętrzna (guy traveller) - (śr. 0,35 mm [0,4 mm]) przebiega po obu stronach burty; w górnej części zakończona jest okiem szplajsowym, osadzonym na kauszy zamocowanej na ślizgaczu bomstengi. Dalej przebiega ponad reją oberblindy (spritsail topsail), a następnie przechodzi przez pierwszą (licząc od bukszprytu) z trzech kausz, zamocowanych stropem na zewnętrznej ćwiartce blindrei (spritsail yard). Na końcu gaja mocowany jest podwójny blok (dł. 2,8 mm [3,2 mm]) łączony talią z blokiem pojedynczym (dł. 2,8 mm [3,2 mm]). Blok pojedynczy mocowany jest hakiem do oka zamocowanego do dziobowej wręgi (ponad półokrągłymi toaletami). Koniec liny jest odkładany wokół dziobowej belki z pachołami na fordeku.
3) Gaja środkowa (guy pendant) - (śr. 0,35 mm [0,4 mm]) przebiega po obu stronach burty; w górnej części zakończona jest okiem szplajsowym mocowanym w zwężeniu przed nokiem bomstengi; dalej przebiega ponad reją oberblindy, a następnie przechodzi przez środkową z trzech kausz, zamocowanych stropem na blindrei. Na końcu, gaja środkowa mocowana jest za pomocą talii jak gaja wewnętrzna, ale do środkowego oka na dziobowej wrędze. Koniec liny jest odkładany wokół dziobowej belki z pachołami na fordeku.
4) Gaja zewnętrzna - (śr. 0,35 mm [0,4 mm]) przebiega po obu stronach burty; w górnej części mocowana jest w zwężeniu przed nokiem bramstengi; dalej przechodzi przez ostatnią z trzech kausz, zamocowanych stropem na blindrei. Na końcu gaja mocowana jest za pomocą talii jak pozostałe gaje, do ostatniego, skrajnego oka na dziobowej wrędze. Koniec liny jest odkładany wokół dziobowej belki z pachołami na fordeku.
5) Bumkin sztag (śr. 0,35 mm [0,4 mm]), wypełniany i owijany na całej długości. Sztag jest podwójny a na każdym jego końcu znajduje się pętla z kauszą. Górny koniec również tworzy pętlę z kauszą, która mocowana jest przewiązem do kauszy w stropie przytwierdzonym w zwężeniu przed nokiem bumkina. Następnie sztag rozchodzi się w odwróconą literę „Y” i jego dolne końce mocowane są do oczek przytwierdzonych do stewy dziobowej (mocowane na sposób, w jaki perty bukszprytu przytwierdzane są do oka w dybach).




cdn.
 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 4461
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2012-08-25, 15:22   Liny noków steng bukszprytu, ślizgacz bomstengi i bramstengi

Układ lin na nokach steng bukszprytu, ślizgacze bomstengi i bramstengi

Ślizgacz – żelazny pierścień, służący do mocowania olinowania. Ślizgacz, z uwagi na to, że jego średnica była większa od średnicy drzewca na którym był umieszczony, mógł być swobodnie przemieszczany w górę i w dół stengi bukszprytu. Ślizgacz był obłożony skórą z wyjątkiem fragmentu, na którym była zamocowana kausza, hak i szekla.

Liny mocowane do ślizgacza bomstengi

1 - kausza do sztagu kliwra
5 i 7 – kausze do gaja wewnętrznego na sterburcie i bakburcie
6 – kausza do wewnętrznego sztagu delfiniaka
2 – hak do halsu kliwra (tack of the jib)
3 – szekla do autholera kliwra
4 – blok dla inholera kliwra
8 – blok dla niderholera kliwra



Liny mocowane do ślizgacza bramstengi

1 – kausza do sztagu latacza
2 – hak do halsu latacza (flying jib tack)
3 – szekla do autholera latacza
4 – blok (dł. 2,3 mm [2,3 mm]) dla niderholera latacza
5 – kausza dla inholera latacza





cdn.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu