SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
[HMS Victory] Olinowanie
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-02-04, 23:33   Fał / Halliard

Fał (halliard) – (śr. 0,5 mm) – na obu końcach fału znajdują się oka z hakiem;
„dziobowy” koniec fału jest mocowany hakiem do oka znajdującego się w dolnej części dyb bukszprytu.
„Rufowy” koniec fału jest mocowany hakiem do oka w stropie, który przytwierdzony jest do blindrei, w centralnym punkcie rei, pomiędzy slingiem.
Fał jest owijany liną na całej długości.

 
 
REKLAMA

Posty: 5606
Wysłany: 2014-02-05, 23:33   Gejtawa / Clue line

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-02-05, 23:33   Gejtawa / Clue line


Gejtawa (clue line)
– (śr. 0,2 mm) – liny pracujące po wewnętrznej stronie żagla. Górny koniec gejtawy mocowany jest do blindrei obok bloku gejtawy; dalej przechodzi przez blok zamocowany do rogu szotowego żagla, biegnie do góry i przechodzi przez blok gejtawy zamocowany do rei. Blok gejtawy jest mocowany stropem dookoła rei; strop zakończony jest dwoma pętlami, które łączone są przewiązem; blok znajduje się ok. 1 cm od slingu (licząc od slingu w kierunku noków rei). Ostatecznie gejtawa odkładana jest wokół dziobowej belki na fordeku.

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-06-25, 21:25   Gordingi / Buntlines

Gordingi (buntlines) – (śr. 0,2 mm) – liny pracujące po zewnętrznej stronie żagla. W dolnej części gordingi mocowane są do pętelek przytwierdzonych do dolnego liku żagla, dalej przechodzą przez kauszę zamocowaną stropem do blindrei, przez blok (dł. 2 mm) zamocowany stropem po każdej stronie bukszprytu poniżej kauszy dla stałej topenanty blindrei i odkładane są wokół dziobowej belki na fordeku.

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-06-25, 21:30   Szoty (sheets)

Szoty (sheets) - (śr. 0,4 mm) – stała część szotu mocowana jest do oka przytwierdzonego do burty powyżej pierwszego gunportu na niższym pokładzie działowym; dalej lina przechodzi przez blok (dł. 3 mm) zamocowany do rogu szotowego i ostatecznie odkładana jest na dużym pachole znajdującym się na końcach dziobowej belki na fordeku.

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-07-15, 21:22   Oberblinda, oberblindreja

Oberblinda (spritsail topsail),
oberblindreja (spritsail topsail yard)


Reja oberblindy jest zawieszana pod bomstengą nie za pomocą slingu, ale więźby (parral); tego rodzaju więźba zbudowana jest z rakslotów (koralików) nanizanych na liny i przedzielanych deseczkami (płaskimi w dolnej części, a w górnej półokrągło wypukłymi po bokach i wklęsłymi na środku). Liny więźby na jednym końcu zakończone są okiem natomiast drugi koniec każdej z lin jest wolny. Liny zakończone okiem oplatają reję na bakburcie, a oba oka mocowane są przewiązem. Więźba spoczywa na górnej powierzchni bomstengi, a wolne końce lin oplatają reję na sterburcie, następnie liny biegną w kierunku bakburty spoczywając na więźbie, pomiędzy rakslotami (w zagłębieniu deseczek). Ostatecznie liny oplatają reję na bakburcie. Niestety nie mam pewności w jaki sposób wolne końce lin były mocowane po stronie bakburty (czy łączono je saizingiem czy też obwiązywano wokół lin więźby, pomiędzy reją a bomstengą). Żadne z dostępnych mi źródeł tego nie wyjaśnia.

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-07-18, 21:22   [Victory] Topenanta / Lift

Topenanta (lift) – (śr. 0,2 mm) – zakończona okiem szplajsowym, mocowanym dookoła noku rei; dalej przechodzi przez jedną z dwóch kausz, zamocowanych w stropie w zwężeniu przed nokiem bomstengi (zob. rysunek nok bomstengi-olinowanie stałe) i odkładana jest na 1 i 8 pachołku na dziobowej belce fordeku.

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-08-03, 21:11   Fał (halliard) / Brasy (braces)

Fał (halliard) – (śr. 0,2 mm) – Zewnętrzny koniec fału jest uformowany w pętlę, która jest zamocowana do pętli utworzonej w stropie pojedynczego bloku (dł. 2,3 mm), zamocowanego w zwężeniu przed nokiem bomstengi (zob. rys. nok bomstengi – olinowanie stałe). Dalej przechodzi przez pojedynczy blok (dł. 2,3 mm) zamocowany stropem w centralnym punkcie oberblindrei, następnie przez blok na noku bomstengi (ten sam, do którego mocowany jest koniec fału) i ostatecznie odkładany jest na 4 pachole dziobowej belki na fordeku.



Brasy (braces) – (śr. 0,2 mm) – mocowane okiem szplajsowym do noków oberblindrei. Następnie brasy biegną do góry, przechodzą przez pojedynczy blok (dł. 2,3 mm) zamocowany pod platformą marsa fokmasztu, w jego dziobowej części, dalej przez kolejny pojedynczy blok (dł. 2,3 mm) zamocowany pod platformą bliżej rufy i ostatecznie odkładane są na 4 i 5 pachołku (licząc od bakburty) znajdującym się na belce obok dzwonnicy.



Gejtawa (clue line)
– (śr. 0,2 mm) – przebieg liny i mocowanie bloków gejtawy oberblindy jest identyczne jak dla gejtawy blindy; gajtawy oberblindy odkładane są wokół dziobowej belki na fordeku, obok gejtawy blindy.

Szoty – Niestety nie mam pewności co do tego, w jaki sposób ta lina przebiegała na okręcie. Po przestudiowaniu różnych źródeł jedyną wspólną informacją jaką znalazłem było to, że stała część szotu mocowana była na noku blindrei, na zewnątrz od mocowania topenanty ruchomej; następnie szot biegł w kierunku rogu szotowego oberblindy. Żaden z dostępnych mi rysunków lub opisów nie podaje jednak, jaki jest dalszy przebieg tej liny i gdzie była odkładana.
 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5606
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-08-03, 21:22   OLINOWANIE RUCHOME FOKMASZTU

OLINOWANIE RUCHOME FOKMASZTU
Fokreja (fore yard), fokżagiel (fore course)


Sling – (lina koloru czarnego, śr. 1,0 mm) – Sling jest liną tworzącą pętlę. W dolnej części slingu utworzona jest mała pętla z kauszą, do której mocowany jest kołnierz slingu. Sling tworzą dwie odnogi - dłuższa oraz krótsza; krótsza odnoga (znajdująca się po stronie sterburty) zakończona jest okiem szplajsowym. Dłuższa odnoga (znajdująca się po stronie bakburty) przechodzi przez mały otwór w platformie marsa foka (znajdujący się przed wspornikiem dybów) i spoczywa w szczelinie wykonanej na prowadnicy linowej (bolster) ułożonej na dybach. Sling spoczywa w szczelinie znajdującej się bliżej rufy; dwie dziobowe szczeliny są przewidziane dla stropu topenanty fokrei. Dalej długa odnoga biegnie w dół (po stronie sterburty), przechodzi przez oko szplajsowe, którym zakończona jest krótka odnoga i ostatecznie koniec slingu jest mocowany do dłuższej odnogi za pomocą 3 owijek (saizing). Drugim elementem tworzącym sling jest kołnierz slingu. Kołnierz jest liną połączoną w pętlę krótkim szplajsem. W górnej części kołnierza jest zamocowana duża kausza. Kołnierz jest owijany wokół fokrei w jej centralnym punkcie w ten sposób, że część pętli z okiem i kauszą przechodzi przez drugą cześć pętli, co powoduje jej zaciągnięcie na rei, a oko z kauszą znajduje się powyżej rei. Obie kausze, w slingu i w kołnierzu, łączone są następnie za pomocą przewiązu (śr. 0,3 mm). Sling i jego kołnierz na całej długości są wypełniane oraz owijane liną i płótnem. Z powodu lenistwa rysownika ;) , fokreja na schemacie ma przekrój koła, choć w miejscu mocowania slingu ma w rzeczywistości przekrój ośmioboku, z uwagi na zamocowane na rei listwy (battens).

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu