SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
[HMS Victory] Olinowanie
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 4461
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-08-27, 12:12   Więźba - truss pendant

Więźba (truss pendant) – (śr. 0,65 mm,) więźba jest owijana na 1/3 długości (w miejscu, gdzie styka się z masztem oraz reją). Cała więźba składa się z dwóch lin, a jej zadaniem jest „przytwierdzenie” rei do masztu. Po każdej stronie burty na rei jest mocowana jedna więźba; na końcu każdej z lin tworzących więźbę znajduje się oko z kauszą. Każda z więźb jest oplatana wokół rei w ten sposób, że od dziobowej strony rei lina przechodzi pod szponami rejowymi, a po rufowej stronie rei, lina więźby jest łączona saizingiem, tworząc w ten sposób pętlę zaciśniętą na rei. Końce więźby są mocowane na rei w ten sposób, aby na sterburcie oko było skierowane do dołu, a na bakburcie do góry. Dalej wolny koniec więźby mocowanej po stronie sterburty przekładany jest przez oko z kauszą więźby zamocowanej na rei po stronie bakburty, a wolny koniec więźby po stronie bakburty przez oko z kauszą więźby na sterburcie. Oba wolne końce liny przechodzą za kolumną masztu, po jego rufowej stronie. Na końcach każdej więźby są zawieszone podwójne bloki (dł. 3 mm), zamocowane w stropie (śr. 0,3 mm) z dwiema pętlami. Więźba jest mocowana do górnej pętli bloku półsztykiem (single half hitch). Ten blok połączony jest z drugim podwójnym blokiem (dł. 3 mm), liną (śr. 0,3 mm) tworzącą talię. Dolny, podwójny blok zamocowany jest hakiem do oka w pokładzie u podstawy kolumny foka. Talia odkładana jest na knagach, mocowanych w dolnej, dziobowej części kolumny fokmasztu. Górny blok tworzący talię znajduje się mniej więcej ok. 45 mm nad pokładem.

Nave line (śr. 0,2 mm) – lina używana do podtrzymywania więźby. Do każdej liny więźby, za kolumną foka, za pomocą oka szplajsowego jest zamocowana lina tworząca „mostek”. Na środku tego „mostka” mocowana jest nave line przy pomocy oka szplajsowego. Dalej nave line przechodzi przez pojedynczy blok (dł. 2 mm) mocowany stropem (śr. 0,2 mm) do poprzecznego jarzma pod platformą marsa i na końcu odkładana jest na 9 naglu na kołkownicy za kolumną foka.

 
 
REKLAMA

Posty: 4461
Wysłany: 2014-08-29, 12:55   Winda / Jeer

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 4461
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-08-29, 12:55   Winda / Jeer

Winda (jeer) – jest to układ lin i bloków do podnoszenia i opuszczania fokrei. Elementem windy jest talia utworzona z liny oraz dwóch bloków – górnego potrójnego oraz dolnego podwójnego. Bloki tworzące talię mają dł. 6,5 mm. Dolny blok jest mocowany do rei w pobliżu slingu, za pomocą podwójnego stropu (śr. 0,7 mm), który tworzy długą i krótką odnogę, a obie odnogi uformowane są w pętle. Dłuższa odnoga przechodzi za reją, dookoła niej, a krótsza przed reją, gdzie obie odnogi się spotykają i są łączone za pomocą przewiązu. Górny blok jest również mocowany podwójnym stropem (śr. 0,7 mm), tworzącym długą i krótką odnogę. Ten blok jest umieszczony tuż pod platformą marsa na tyle, na ile pozwala na to foksztag. Strop tego bloku jest mocowany na głowie kolumny foka za pomocą przewiązu (śr. 0,4 mm, lina koloru czarnego), przechodzącego przez pętlę utworzoną w dłuższej odnodze stropu; krótsza odnoga mocowana jest do dłuższej saizingiem owiniętym dookoła stropu. Przewiązy w górnej części przechodzą przez kliny w kształcie mostka; kliny te znajdują się na głowie kolumny fokmasztu, po każdej stronie burty. Przewiąz jest owijany wokół głowy kolumny siedmiokrotnie. Przewiązy owijane są po skosie w dół i krzyżują się wzajemnie tworząc literę „X” (patrząc od dziobu lub rufy). Obydwa bloki łączone są liną (śr. 0,7 mm) tworzącą talię. Koniec liny tworzącej talię jest mocowany do rei za pomocą węzła zaciskowego (timber hitch); mocowanie tej liny znajduje się pomiędzy stropem podwójnego bloku windy a slingiem. Następnie talia przechodzi przez wewnętrzny krążek potrójnego bloku, dalej przez wewnętrzny krążek bloku podwójnego, przez środkowy krążek potrójnego, przez zewnętrzny bloku podwójnego, przez zewnętrzny krążek bloku potrójnego, a następnie biegnie w dół gdzie przechodzi przez krążek w pachole kołkownicy za kolumną foka i odkładana jest wokół nagielbanki (pomiędzy skrajnymi naglami a pachołem kołkownicy).

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 4461
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-09-02, 15:55   Tackle pendant / Perty

Tackle pendant – (śr. 0,6 mm). Lina służąca do przenoszenia ciężkich ładunków z okrętu na nadbrzeże lub odwrotnie; w czasie złej pogody linę odciągano w kierunku rufy i mocowano hakiem do oka w ławie wantowej, aby zapobiegać zbyt dużym obciążeniom dla brasów. Długość liny powinna być taka, aby sięgała przynajmniej od noku rei do okucia wytykowego. Na noku rei jest zamocowana okiem szplajsowym, na drugim końcu do tackle jest zamocowany podwójny blok (dł. 3 mm) połączony talią (śr. 0,3 mm) z pojedynczym blokiem (dł. 3 mm) zamocowanym hakiem do ławy wantowej foka, za 4 jufersem; talia odkładana jest na 7 pachole znajdującym się na nadburciu fordeku. Kiedy lina nie jest używana, jest podnoszona do rei za pomocą wewnętrznej i zewnętrznej liny podciągającej (inner, outer tricing line), a dolny, pojedynczy blok tackle za pomocą haka mocowany jest do podwantek. Tackle z talią spoczywa wówczas wzdłuż rei.
Zewnętrzna lina podciągająca (śr. 0,16 mm) jest mocowana tuż powyżej podwójnego bloku, następnie przechodzi przez pojedynczy blok (dł. 2 mm) mocowany do rei po zewnętrznej stronie ćwiartkowego okucia dla wytyków (od strony noku rei), dalej przez kolejny pojedynczy blok (dł. 2 mm), mocowany do pierwszej wanty poniżej belki podwantkowej i odkładana jest wokół pierwszej wanty, powyżej jufersa.
Wewnętrzna lina podciągająca (śr. 0,16 mm) jest zamocowana tuż powyżej haka niższego bloku tackle pendant, następnie przechodzi przez pojedynczy blok (dł. 2 mm) zamocowany do pierwszej wanty obok bloku dla liny zewnętrznej i odkładana jest wokół drugiej wanty, powyżej jufersa.



Perty – (śr. 0,45 mm) – wykonywane tak samo jak pozostałe perty; podtrzymywane są przez 3 szelki (śr. 0,3 mm). Na noku rei perta jest mocowana okiem szplajsowym, na drugim końcu oko szplajsowe perty jest mocowane do rei za pomocą przewiązu, za przeciwległymi szponami fokrei. Na fokrei nie ma nokpert.
 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 4461
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-09-05, 19:01   [HMS Victory] Topenanta / Lift

Topenanta (lift) – (śr. 0,4 mm) – Na prowadnicy linowej na dybach kolumny foka, w dwóch pierwszych szczelinach znajduje się strop tworzący pętlę; strop jest owijany na całej długości. Na końcach stropu zamocowane są dwa pojedyncze bloki (dł. 4,2 mm), a dodatkowo, pod blokami strop jest uformowany w małe oka. Strop tworzący pętlę powinien być na tyle długi, aby obydwa bloki w nim mocowane znajdowały się tuż poniżej dolnej krawędzi dybów. Strop z blokami jest następnie przewiązywany dookoła kolejną liną tworzącą pętlę, biegnącą pod dybami poprzecznie do osi okrętu; ta pętla jest utworzona z liny łączonej krótkim szplajsem. Stała część topenanty mocowana jest do oka utworzonego w stropie bloku znajdującego się pod dybami, dalej przechodzi przez pojedynczy blok (dł. 4,2 mm), który mocowany jest na noku rei w stropie z blokiem ramiennym (shoulder block), następnie przez pojedynczy blok pod dybami (ten sam, do którego stropu mocowana jest stała cześć topenanty), dalej biegnie w dół pomiędzy wantami gdzie przechodzi przez krążek w pachole (kevel) znajdującym się na nadburciu fordeku (na wysokości dziobowego końca ławy wantowej foka) i na tym pachole jest odkładana.

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 4461
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-09-15, 22:34   Brasy / braces

Brasy (braces) – (śr. 0,38 mm) – stałe części brasów mocowane są węzłem wyblinkowym do pętli grotsztagu, tuż powyżej gałki tureckiej, a następnie biegną w kierunku fokrei, gdzie przechodzą przez pojedyncze bloki brasów (dł. 4,2 mm). Bloki brasów mocowane są do długich stropów (brace pendant), których długość jest równa 1/5 długości rei. Stropy do rei zamocowane są za pomocą oka szplajsowego. Dalej brasy przechodzą przez pojedynczy blok (dł. 4,2 mm) mocowany przewiązem do pętli grotsztagu, jak najbliżej platformy marsa grota, a następnie biegną w dół do pokładu, przechodzą przez krążek w pachole kołkownicy za kolumną grota i na tych pachołach są odkładane.


    Informację o tym, że bloki brasów są mocowane do rei za pomocą brace pendant znalazłem dopiero niedawno i pochodzi ona z oficjalnej strony okrętu gdzie stwierdzono, że obecne plany olinowania nie odpowiadają dokładnie metodzie, która była stosowana do mocowania brasów do rei. Praktyka mocowania bloków brasów za pomocą stropów łączonych w tzw. „dog & bitch” wprowadzona została dopiero ok. 1815 roku. Sporządzany przeze mnie opis odpowiada stanowi okrętu z okresu bitwy pod Trafalgarem, a zatem taki rodzaj mocowania brasów jest nieprawidłowy. Takie błędne mocowanie brasów do rei znajduje się na rysunku opisującym mocowanie stałej topenanty blindrei. Rysunek ten wymaga poprawienia, podobnie jak rysunek obrazujący przebieg brasów blindrei, na którym blok brasu powinien znajdować się na długim stropie a nie bezpośrednio przy rei. Podobne informacje dotyczące sposobu mocowania bloków brasów za pomocą długich stropów znajdują się również w książce Davida Steel’a „The Elements and Practice of Rigging And Seamanship”.
 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 4461
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-10-23, 23:23   Szoty / sheets

Szoty (sheets) – (śr. 0,6 mm) – stała cześć szota jest zakończona okiem z kauszą zamocowanym do oka znajdującego się na burcie, przed dolną krawędzią 7 gunportu na górnym pokładzie. Dalej szot przechodzi przez pojedynczy blok (dł. 6,3 mm) mocowany w rogu szotowym, następnie biegnie w kierunku rufy gdzie przechodzi przez dolny krążek podwójnego szybra znajdującego się za 7 gunportem na górnym pokładzie. Po przejściu przez szyber szot prowadzony jest w kierunku dziobu, a jego koniec odkładany jest na pachole krzyżowym (staghorn) znajdującym się po wewnętrznej stronie burty górnego pokładu (pod podestami ćwierćpokładu), pomiędzy 6 i 7 gunportem.


 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 4461
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-11-21, 16:27   Halsy, kontraszoty / Tacks

Halsy, kontraszoty (tacks) – (śr. 0,6 mm) – stała część halsu zakończona jest okiem szplajsowym, mocowanym w zwężeniu na noku bumpkina; dalej przechodzi przez pojedynczy blok (dł. 6,3 mm) mocowany do rogu szotowego foka, przez blok ramienny (dł. 6,3 mm) mocowany stropem na noku bumpkina a następnie biegnie w kierunku fordeku gdzie mocowany jest do dużej knagi znajdującej się w dziobowym narożniku fordeku, u zbiegu dwóch belek - dziobowej i burtowej. Chciałbym tu zwrócić uwagę na to, że na obecnym okręcie taka knaga nie jest zamocowana, a hals odkładany jest wokół dużego pachoła, tego samego na którym odłożony jest szot blindy. Informacja o odłożenia halsu na tej knadze pochodzi z książki C.Nepean'a Longridge'a. Takie samo miejsce odkładania tej liny określone zostało przez Davida Steel'a. Rysunek tak umieszczonej knagi znajduje się również na niektórych rysunkach w planach modelarskich Stefana Hebdy.

 
 
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 4461
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2015-01-30, 23:33   Nokgordingi / Gordingi

Nokgordingi (leech lines) – (śr. 0,2 mm) stała część liny mocowana jest węzłem gordingowym (buntline hitch) do ucha na liku bocznym foka; dalej lina przechodzi przez pojedynczy blok (dł. 2,5 mm) zamocowany przewiązem do fokrei (na wysokości pierwszych szelek perty licząc od noku rei), następnie przez zewnętrzny krążek, zewnętrznego, podwójnego bloku (dł. 3 mm) zawieszonego pod platformą marsa (ten blok wykorzystywany jest również do brasu blindy). Dalej lina przechodzi przez bliźniaczy blok zamocowany pod platformą marsa, w jej rufowej części, następnie w dół do pokładu gdzie odkładana jest na 1 i 8 pachołku na rufowej belce na fordeku (obok dzwonnicy).

Gordingi (buntlines) – (śr. 0,25 mm) – (dwie liny na każdej burcie) w dolnej części mocowane są za pomocą węzła gordingowego do uch w dolnym liku foka; dalej biegną do góry po przedniej stronie żagla, przechodzą przez 2 pojedyncze bloki (dł. 2,5 mm) zamocowane przewiązem po dziobowej stronie fokrei (pierwszy blok na wysokości pierwszych, a kolejny na wysokości drugich szelek perty, licząc od masztu), dalej przez środkowy, podwójny blok (dł. 3 mm) mocowany pod platformą marsa w jego dziobowej części, przez drugi podwójny blok (dł. 3 mm) znajdujący się w rufowej części platformy marsa i dalej w dół do pokładu gdzie są mocowane do 3 i 6 pachoła na rufowej belce na fordeku (obok dzwonnicy).

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu