Instrukcja fabryczna wykonania modelu;
Model powinien być wykonany wyłącznie z materiałów fabrycznych dostarczonych w zestawie handlowym oraz przewidzianych opisem – instrukcją budowy;
4.1.2 Dopuszczalne czynności poza instrukcją w modelu kartonowym;
malowanie płaszczyzn odwrotnych (niezadrukowanych), na które nie przewidziano naklejania innych elementów dla ich zamaskowania;
retusz krawędzi poszczególnych elementów;
w modelach lotniczych użycie gotowych osłon kabin produkowanych do konkretnego rodzaju modelu;
lakierowanie lakierem bezbarwnym;
użycie materiałów nie kartonowych na anteny, olinowanie, relingi, poręcze, uchwyty, osie, wały, lufy (do 2 mm), maszty, łańcuchy przewidziane w opisie – instrukcji modelu jako szablony.
4.2. KATEGORIA WALORYZOWANA – OTWARTA.
4.2.1 Wymagana dokumentacja:
plany modelarskie modelu w trzech rzutach;
udokumentowanie malowania wykonanego przez modelarza;
pełne udokumentowanie zmian wykonanych w modelu, w stosunku do fabrycznej instrukcji wykonania (zdjęcia, publikowane plany, rysunki i opisy).
4.2.2 W modelach kartonowych waloryzowanych dopuszczalne jest użycie innych materiałów – model musi jednak zachować cechy modelu kartonowego.
4.2.3 Niedopuszczalne są wszelkiego rodzaju wypełnienia wewnętrznych przestrzeni zamkniętych materiałami nie kartonowymi. /pianki, silikony, żywice ,drewno itp./
4.2.4 Nie dopuszcza się wykonywania modeli oraz ich detali z masy papierowej.
4.2.5 Dopuszcza się szpachlowanie i malowanie całego modelu jednak w tym przypadku niezbędnym elementem umożliwiającym ocenę zachowania przez model cech modelu kartonowego jest pełna dokumentacja fotograficzna obrazująca kolejne fazy powstawania modelu.
Niestety, odpowiedniej regułki co do "waloryzacji" modeli szkutniczych nie znam (oprócz tej bankowej ), więc zamieszczę opis jak ja to rozumiem.
Wg mnie "waloryzacja" to jest wykonanie modelu poszerzonego o detale, których nie przewidział producent zestawu oraz zrobienie na modelu "naturalnego postarzenia" (patyny) czy "efektów używalności" (odpryski farby, rdzawe zacieki, rdza etc.), aby wyglądał jak oryginał ("plastikowcy" nazywają to brudzeniem, przeciwieństwo to "full scratch"). Być może jest to pojęcie szersze i wchodzi w to jeszcze dokładność wykonania detali, i całego modelu.
Przystępując do waloryzacji, dobrze zgromadzić archiwum (najlepiej z planami i detalami naszego modelu, detali z oryginałów - jeżeli takowe istnieją lub innych jednostek czy modeli), na którym będziemy się wzorować. Dobrze też mieć podparcie w wiedzy historycznej, żeby wiedzieć i mieć pewność jak taki detal wyglądał w konkretnym wieku (lub roku) w danym państwie.
Np. poprzeczki kotwic admiralicji
Anglicy mieli prostą górną krawędź, a ramiona porzeczki zwężały się ku końcom. Z widoku z góry boki ramion również zwężały się ku końcom. Częstym błędem jest, że modelarze uwzględniają to pierwsze zwężenie, a drugiego już nie. Czasem zdarza się błąd wklejenia poprzeczki "do góry nogami".
Francuskie miały ramiona po łuku ku górze.
Hiszpanie wzorowali na francuskich, ale też wykonywali z prostą górną krawędzią - jak angielskie.
http://img26.imageshack.u...0/kotwice20.jpg
Kształt drewnianych poprzeczek przy typowych kotwicach epoki żagla.
A – prawie niezmienna na okrętach angielskich;
B i C – francuskie z lat 1680.;
D i E – francuskie z połowy XVIII w.;
F – hiszpańska z połowy XVIII w.;
G – najbardziej charakterystyczna dla okrętów francuskich z drugiej połowy XVIII i pierwszej połowy XIX w.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum