SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
Kaliakra, 1984 / Bułgaria
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5607
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-08-31, 13:13   Kaliakra, 1984 / Bułgaria

Kaliakra



STS Kaliakra (bul. Калиакра) – to trzymasztowa barkentyna, szkolny żaglowiec bułgarskiej marynarki handlowej wykorzystywany również jako żaglowiec szkolny Akademii Marynarki Wojennej im. Nikoły Wapcarowa w Warnie, kształcącej oficerów bułgarskiej marynarki wojenne

Nazwa jednostki wywodzi się w prostej linii od pierwszej Kaliakry, która jednakowoż nie była żaglowcem tylko okrętem wojennym i chlubą bułgarskiej floty wojennej w czasach przełomu wieków XIX i XX.

Nosi imię czternastowiecznej bohaterki bułgarskiej, która skacząc ze skały, wybrała śmierć, zamiast niewoli w rękach tureckich najeźdźców. Odlana z brązu postać kobiety - wyobrażenie bohaterki - zdobi dziób żaglowca.



"Kaliakra" na pierwszy rzut oka wydaje się być bardzo podobna do Pogorii czy Iskry. I nic dziwnego, skoro wszystkie trzy jachty zaprojektował Zygmunt Choreń, a zbudowała je Stocznia Gdańska, wówczas jeszcze imienia Lenina. Budowę Kaliakry rozpoczęto 5 października 1983 roku w Gdyni. Kadłub budowany był w hali, dnem do góry. Po zwodowaniu 28 stycznia 1984, kadłub został przeholowany do Gdańska, aby tam dokończyć budowę. Bułgarska załoga, która w lecie 1983 zapoznawała się z jednostką tego typu na pokładzie ISKRY, odebrała nowy żaglowiec już 29 czerwca, aby zaprowadzić go do macierzystego portu w Warnie. Jesienią tego samego roku Kaliakra rozpoczęła regularną służbę.
Od swoich 'starszych sióstr' bułgarska jednostka nieco się niegdyś różniła, a to za sprawą korekt projektu. Początkowo jednostka miała maszty różnej wysokości, a na fokmaszcie zaledwie cztery żagle rejowe. Przyczyną tych kombinacji była obawa przed zbyt wysoko umieszczonym środkiem ciężkości (mógł mieć na to wpływ drewniany teakowy pokład), co mogło, zdaniem przyszłego armatora, skutkować kłopotami ze statecznością. W efekcie powstała jednostka niegrzesząca przesadnie urodą. Jednak w trakcie eksploatacji, obawy okazały się bezpodstawne i kiedy Kaliakra powróciła do Polski w 1989 roku na swój pierwszy remont klasowy, jej fokmaszt został wydłużony. Zrównawszy jego wysokość z grotmasztem, umożliwiono postawienie piątego żagla rejowego (bombramsla) oraz dodatkowego sztaksla.
Kaliakra ma specyficznie zaaranżowane wnętrze. Ma jedną kabinę z sześcioma hamakami, cztery z dwoma (wciąż hamakami), i jedną z jedenastoma miejscami noclegowymi rozpinanymi na czas wypoczynku ich właścicieli. Oczywiście dotyczy to kadetów, załoga stała ma normalne koje. Kaliakra należy do Szkoły Morskiej z Warny, ale w porcie macierzystym stoi rzadko, większość czasu spędza w morzu z kadetami, ostatnio coraz częstszymi gośćmi są turyści z wypchanymi portfelami, którzy za rejsy na pokładzie słynnego w Bułgarii statku gotowi są słono zapłacić.

Żaglowiec ma dużą autonomię, co sprawia, że można bezproblemowo żeglować na długich trasach. Jest ponadto bardzo szybki, wielokrotnie wygrywał regaty podczas zlotów żaglowców, znakomicie radził sobie na kursach ostrych, co wśród rejowców nie jest wcale takie częste.

W 2009 roku Kaliakra obchodziła Srebrny Jubileusz, przypłynęła do Polski na zlot żaglowców w Gdyni. Jej stan techniczny budził zazdrość, bo na tle wielu jednostek prezentowała się nienagannie. Odmalowana, na tradycyjny czarny kolor burt, nowe żagle i wymieniony częściowo takielunek, jednym słowem w przygotowanie do obchodów jubileuszu włożono dużo pracy i oczywiście kosztów.
W historii żaglowca liczne są polskie akcenty, co oczywiste z uwagi na pochodzenie. Ale w 2009 roku doszedł kolejny. Podczas regat Tall Ships Races z Gdyni do Skt Petersburga łeb w łeb szły Kaliakra z Pogorią i załogi między sobą toczyły zupełnie nieformalny pojedynek. Szybsza była nasza jednostka, ale wkrótce po wyjściu na prowadzenie straciła maszty. Bułgarzy nie tylko dowieźli swój takielunek do mety, to jeszcze aktywnie włączyli się do pomocy Pogorii po złamaniu masztu z anteną.

Podstawowe dane techniczne:

długość całkowita: 52,0 m
szerokość: 8,0 m
zanurzenie: 4,0 m
masa: 392 tony
powierzchnia żagla
• rejowe 264 m2
• całkowita 1080 m2
załoga 15/ 34 kadetów


Wykaz ważniejszych rejsów Kaliakry i lista zdobytych nagród

• 1986 Cutty Sark Tall Ships Race sklasyfikowany jako pierwszy w obydwu wyścigach I jako trzeci po przeliczeniu
• 1987 Cutty Sark '87 - Baltic Race
• 1988 Cutty Sark '88 - Baltic Race
• 1989 Sail Training Association of The Netherlands (STAN)
• 1990 Cutty Sark Training Ships Race '90
• 1992 Grand Regatta Columbus '92
• 1996 Cutty Sark '96 Mediterranean Race wygrał the silver cup I specjalną plakietkę za zwycięstwo w klasie A
• 1997 Cutty Sark '97
• 1998 Cutty Sark '98 Tall Ships Races Loyalty Prize
• 2000 Tall Ships '00 wygrał pierwszy wyścig z Genui do Kadyksu 2001 Cutty Sark Tall Ships Race '01 zdobył nagrodę Peter and Simon Crouter Memorial Trophy
• 2002 Cutty Sark Tall Ships '02 The Greville Howard Memorial Shield
• 2005 The Tall Ships Races '05
• 2006 The 50th Anniversary Tall Ships Races '06
• 2007 The Tall Ships' Races Mediterranean '07
• 2009 The Tall Ships Races '09

http://marynistyka.pl/sla...c-kaliakra.html
http://www.kormoran.aplus...a/kaliakra.html
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu