Wysłany: 2020-03-28, 15:13 Ładownia i jej oświetlenie
Karrex napisał/a:
macmann napisał/a:
...
Teoretycznie powinienem pod samą ramą też puścić pokładnik wzdłużny? Jest to o tyle ważne, że w lukach chcę umiejscowić akumulatory i elektronikę, przez co muszą być "mobilne".
...
Po co sobie chcesz utrudniać życie jakimiś dodatkowymi belkami, otwory robisz takie jak ci wygodnie będzie przy dalszych modyfikacjach. Z wierzchu ma wyglądać, że jest inaczej
A jednak pokusiłem się o to "utrudnienie" i luk ładowni w/g mnie bardzo zyskał.
Jak napisałem Karrexowi robię ładownię podświetlaną. I tutaj potrzebuję Waszej pomocy. Na belkach podpór chcę dać punktowe światło. Czy ktoś wie czym była oświetlana ładownia? W rachubę wchodzi kaganek olejowy, latarnie olejowe lub lub łuczywo (choć ze względu na ładunek raczej wątpię aby te ostatnie były stosowane ). To pytanie jest o tyle ważne, że zamawiam diody do modelu i jeśli były latarnie olejowe, mogę pokusić się o ciut większego LED-a (raster 0603 czyli 2mm)
Wymiary latarni:
podstawa 3x3mm
wysokość 3 mm
czapka ok 2 mm
całość 3x3x5mm - Co daje w rzeczywistości 21cm x 35cm
- jeśli zaś kaganki muszę zastosować najmniejsze jakie są na rynku (tzw. raster 0201 co daje 0.67mm wielkości). Kaganek (o ile takie występowały), chcę zrobić podobny do górniczego - w okręgu. na podstawie 2mm. Główną rolę oświetleniową przejmą diody typu COB (stosowane np. w żarówkach LED) - w ładowni przewiduję 3 sztuki ustawione na miękkie światło odbijające się od pokładu ładowni, więc latarnie (kaganki) będą sprawować rolę pomocniczą. Pytanie dodatkowe - jak wyglądało oświetlenie pokładów w XVIIw (nie licząc latarni na rufie)? Może jakieś przykłady?
PS
Schemat elektroniki rozrósł się już do małego komputera - diody COB pracują na innym napięciu niż zwykłe LED-y i wymagają chłodzenia, a każda sekcja będzie miała oddzielny generator. Łącznie jak obliczyłem ta "lampka nocna" będzie miała moc ok 15W-20W, zaś całość będzie miała włącznik zmierzchowy i sterowanie z pilota (jasność na poszczególne sekcje i ustawianie poszczególnych generatorów). Wygląda na to, że muszę zrezygnować z elektroniki w ładowni i prawdopodobnie umieszczę ją pod forkasztelem. Ze względu na moc "lampki" rezygnuję tez z akumulatorów - będzie pracować z zasilaczem.
Koledzy - przeszukując swoje "złomy" natknąłem się na uszkodzone matryce. Jak wiadomo, podświetlenie składa się z warstw, a jedna z nich jest matowa, rozpraszająca światło. Grubość foli to ok 0.8mm, dość twarda, ale nie na tyle aby nie dała się ciąć skalpelem. Mam tego w taflach 4szt (tafla 680mmx450mm). Mogę się nieodpłatnie (no za wyłączeniem przesyłki ) podzielić z chętnymi. Tu przykład szkła do latarni 2,5mm x 10mm naciętego - wycinanie i nacięcia robiłem tylko skalpelem. Cianoakryl idealnie klei ją
Może się idealnie nadać na szyby w modelu Mam też taką samą folię przezroczystą ale o grubości 0.5mm (dla tych co lubieją tworzyć mebelki). Przy okazji rozwiązałem problem szkła o który pytałem w dyskusji
Dioda COV napięcie 2.8V prąd 220mA wymagany radiator (UWAGA _ DIODA GRZEJE SIĘ DO 65 st)
To ok 50% mocy diody 1W. Ja zastosuję 3 diody połączone szeregowo na napięciu 7,5V (vide zdjęcie 1) sterowane prądowo. Zdjęcia z 25% i 50% mocą diody1W COV, zamieściłem, aby pokazać, że jedną diodą COV można oświetlić całą sekcję (np.rufę). Problem jest tylko z odprowadzeniem ciepła, oraz modułem kontroli prądu (należy pamiętać, że diody - tak zwykłe LED jak i COV wysterowujemy prądem a nie napięciem - niezbędny prosty układ elektroniczny - np. taki: sterownik LED z pamięcią ). Oczywiście można zastosować rezystor, ale ten po pierwsze daje spore straty, a po drugie musi być odpowiedniej mocy aby się nie grzał i nie spalił.
Znalazłem idealne (jak myślę) diody do podświetlenia, tak wnętrz jak i lampek. To 2 diody w jednej obudowie o wielkości 1,6mmx1,6mm. Diody mają barwę żółtą i pomarańczową oddzielnie sterowane - co pozwala na dobranie barwy płomienia - a przynajmniej mam taką nadzieję. Zamówiłem 100 szt za całe 40 zł z przesyłka pobraniową . Typ diody to RF-P1S196TS-B52.
Dane:
Wymiary 1,6x1,6x0,7mm
Prąd diody LED 20mA
Napięcie pracy 1,8...2,4/1,8...2,4V
Wersja diody LED dwukolorowa
Kąt świecenia 140°
Jasność koloru pomarańczowego 30...90mcd
Jasność koloru żółtego 90...200mcd
Dzięki Tak sobie przy okazji myślę tylko czy na wnętrza kabin monochromatyczne światło będzie dobre. Nie wiem czy planujesz wnętrza 'umeblowywać', czy tylko je podświetlać zza matowych szybek, natomiast w świetle monochromatycznym wszystko będzie po prostu żółto-pomarańczowe. Nawet dla gołego oka będą przekłamane barwy.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum