SHIPMAN Strona Główna SHIPMAN
FORUM MODELARSTWA SZKUTNICZEGO

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat :: Następny temat
K. Kotwica / Kotwica admiralicji
Autor Wiadomość
Karrex
Admirał Wszechflot i Mórz


Posty: 5607
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2013-02-08, 12:31   K. Kotwica / Kotwica admiralicji

Kotwica
– przyrząd służący do unieruchomienia statku (czasem także innych pływających obiektów) przez zaczepienie o dno.

Istnieje kilka podstawowych typów kotwic, różniących się budową i kształtem, wszystkie jednak działają na tej samej zasadzie: gdy statek rzuci kotwicę, a następnie, dryfując, zaczyna ją wlec, łapa lub łapy kotwicy zagłębiają się w dnie. W tym stanie kotwica stawia wielki opór, utrzymujący (zazwyczaj) statek w miejscu. Zarytą w dnie kotwicę można podnieść tylko wyrywając ją pionowo do góry.


Szkic typowej kotwicy średniowiecza

Budowa
We wszystkich typach kotwic wyróżnia się część główną – trzon, oraz chwytające dno łapy. Łapy zazwyczaj zakończone są pazurami – wyjątkami od tej reguły są kotwice pługowa i patentowa Danfortha, które mają szczególnego kształtu jednolite łapy-pazury. Pazury ułatwiają zagłębianie się łap w dnie i zwiększają siłę trzymania kotwicy.

Typy kotwic
• kotwica admiralicji,
• kotwice patentowe: Danfortha, Halla, Matrosowa, Trottmana, Bruce'a,
• kotwice pługowe: CQR (ang. Coastal Quick Release), Delta, Rocna,
• kotwica czterołapowa (tzw. rybacka lub drapak),
• kotwice inne : Northill, Trydent, Superb, żebrowa, Wishbone, HCA,

Kotwica admiralicji
- jeden ze starszych typów kotwicy służący do unieruchomienia jednostki pływającej (statku, okrętu). Składa się z trzonu zakończonego dwoma ramionami na końcu których wyprofilowane są łapy, oraz belki poprzecznej. Łapy mają za zadanie wbijać się w dno, płużyć i w ten sposób hamować ruch statku, okrętu. Belka poprzeczna układa kotwicę na dnie pod takim kątem, aby zawsze jedno z ramion w czasie wleczenia kotwicy zagłębiało się w dno. W trzonie jest pierścień (często owinięty linką) do połączenia z liną (węzłem kotwicznym) lub łańcuchem kotwicznym (szeklą).




Kształt drewnianych poprzeczek przy typowych kotwicach epoki żagla.
A – prawie niezmienna na okrętach angielskich;
B i C – francuskie z lat 1680.;
D i E – francuskie z połowy XVIII w.;
F – hiszpańska z połowy XVIII w.;
G – najbardziej charakterystyczna dla okrętów francuskich z drugiej połowy XVIII i pierwszej połowy XIX w.



kotwica admiralicji z XVII w. w Gdyni

Sztok kotwicy - POPRZECZKA KOTWICY, BELKA KOTWICY. Zacytuję wyjaśnienie pana Krzysztofa Gerlacha:
    "- Poprzeczka kotwicy nosi w językach germańskich praktycznie tę samą nazwę, wywodzącą się od holenderskiego i niemieckiego "kija, pałki, laski". Dla Anglików i Niemców to "stock", dla Holendrów "stok" albo też "stock". Zatem "sztok" jest czystą i dość paskudną (pijany w sztok) kalką z germańskiego, dla której nie widzę najmniejszego uzasadnienia, skoro my przecież swój "kij" albo "pałkę" również mamy! Na dodatek ta kalka przywędrowała do nas zapewne za pośrednictwem zaboru rosyjskiego, ponieważ Rosjanie w dobie wpływów holenderskich i niemieckich przyjęli dla poprzeczek swoich kotwic także "sztok". Tym bardziej bym go unikał. Trzeci powód dla negacji takiego tłumaczenia leży w obrazowości - w językach germańskich nazwa "stock/stok" mówi jasno ludziom tych narodowości, o jaką część kotwicy chodzi, podobnie jak nasza "poprzeczka". Tymczasem dla Rosjan lub Polaków "sztok" jest dźwiękiem bez sensu w sytuacji, gdy wcale nie chodzi o element, dla którego rodzima nazwa nigdy się nie wykształciła lub nie znalazła akceptacji."


Zobacz też tematy:
» Kotwice
http://santisimatrinidad.jun.pl/viewforum.php?f=71
» Kabestan XVIII, pocz. XIX w.
http://santisimatrinidad....php?p=3166#3166


___________________________________________________________________________

KABESTAN

Tradycyjnym urządzeniem do podnoszenia kotwicy, stosowanym na żaglowcach, był ręczny kabestan kotwiczny. Na statkach z napędem mechanicznym wyparty został przez kabestan mechaniczny, a następnie mechaniczną windę kotwiczną.

Winda kotwiczna/Kołowrót (żargonowo również braszpil) – urządzenie służące do podnoszenia i opuszczania kotwicy. Zasadniczą cechą odróżniającą windę od kabestanu jest pozioma oś bębna.

Winda kotwiczna może mieć napęd ręczny lub mechaniczny, np. za pomocą silnika elektrycznego.

Kabestan – urządzenie o podobnym zastosowaniu co winda lub wciągarka, ale z bębnem usytuowanym na osi pionowej, a nie na poziomej.
Służy do wciągania (tzw. wybierania) na pokład lin lub łańcuchów kotwicznych, cum, a w żeglarstwie także do wybierania lin olinowania ruchomego obsługujących żagle i drzewca. Grubsze liny obsługuje się zazwyczaj kabestanami cały czas, mniejsze tylko podczas końcowego napinania (dociągania).



Na starych żaglowcach kabestany były pokaźnych rozmiarów a obsługiwała je grupa marynarzy napierających na handszpaki – drewniane uchwyty wtykane w górną część bębna kabestanu na czas pracy. Na największych jednostkach przy najtrudniejszej czynności – wyrywaniu kotwicy z dna – pracowała czasem niemal cała załoga, a kabestany kotwiczne były kilkupiętrowe i z 10 osobami do jednego handszpaka.



Dolna głowica kabestanu

Na Victory kabestan obsługiwało 260 osób (14 handszpaków górnej głowicy i 12 dolnej).
Od końca XIX w. zaczęto stosować kabestany parowe a następnie elektryczne. Natomiast małe ręczne kabestany są rozpowszechnione na jachtach żaglowych.

Do urządzeń kotwicznych zaliczamy także łoże kotwicy i kluzę kotwiczną.

Kluza - na dużych jednostkach pływających jest to okrągły lub owalny otwór w burcie, nadburciu lub powierzchni pokładu, często o wzmocnionych brzegach, przez który przeprowadza się liny cumownicze albo linę lub łańcuch kotwiczny. Na małych jednostkach kluza ma postać okucia w postaci metalowego ucha.



Stosowane są także półkluzy czyli analogiczne do otworów uchwyty, jednak z wycięciem od góry, przez które można linę lub łańcuch wkładać, zamiast przewlekania.

Kotbelka (ang. cathead) to na dużych starych żaglowcach pozioma belka wystająca poza burtę, służąca w ostatnim etapie wyciągania kotwicy do wyjęcia jej z wody i położenia na pokładzie lub podpięcia na burcie. Do kotbelki mocowana była zazwyczaj talia z liną zakończoną hakiem, którym łapano pierścień kotwicy.


cathead, kotbelka

Zdjęcia pochodzą ze strony http://nautarch.tamu.edu/model/report2/

Nazwa cathead wzięła się prawdopodobnie od ozdoby - głowy lwa, która była umieszczana na zakończeniu belki.




Zobacz też tematy:
» Kotwice
http://santisimatrinidad.jun.pl/viewforum.php?f=71
» Kabestan XVIII, pocz. XIX w.
http://santisimatrinidad....php?p=3166#3166
_________________
Pozdrawiam
Karol



 
 
REKLAMA

Posty: 333
Wysłany: 2013-02-08, 18:52   

 
 
ppawpp
Nadkapitan


Posty: 333
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-02-08, 18:52   

w uzupełnieniu tematu kotbelki, a właściwie sposobów jej olinowania zamieszczam zdjęcia znalezione w necie (część to oczywiście Koga i Shipman)


Batawia



Kotbelki na modelach małych żaglowców



_________________
pozdrawiam
Paweł
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Chronicles v 0.2 modified by Nasedo

| | Darmowe fora | Reklama
Strona portalu