Gdyby zastosować układ z kolekcji, wymiary byłyby następujące:
Fokmaszt - 5,78 mm (52 cm w rzeczywistości)
Grotmaszt - 6,19 mm (55,7 cm)
Bezan - 5,78 mm
Plan jest dostosowany do tych wymiarów powyżej, czyli dla grotmasztu będzie to 5 + 1 (podwantka zaczyna się o jedną wyblinkę więcej jak pisałem w poprzednim poście) razy 6 mm,
czyli będzie miała 36 mm.
1) Jeżeli Twój wymiar będzie miał 5 mm i zechcesz zachować długość z kolekcji to dodasz jedną wyblinkę na podwantkę, czyli 6 + 1 x 5 mm = 35 mm.
2) A jeżeli będziesz chciał zachować ilość wyblinek na podwantce 5 to będziesz miał długość 30 mm.
...
52 cm to juz w sumie chyba długośc wraz z fokstengą i fokbramstenga ?? bo nie czaję skąd taka duza cyfra
...
52 cm jest to wymiar 5,78 mm w rzeczywistości (razy 90)
Cytat:
czyli pozostając przy kratkach z kartki (5mm) na samym fokmaszcie (do pierwszej platformy) mam zrobic 33 wyblinki + 5 na podwantkę?
Ilość wyblinek wyjdzie Ci z podzielenia długości najkrótszej wanty od pierwszej wyblinki (przy jufersie) do topu (przy platformie).
Podałeś wymiar want na fokmaszcie 22 cm (220 mm),
przykładowo: jest to wymiar od pierwszej wyblinki (nad jufersem) do topu, to musisz podzielić 220 mm na 5 mm i wyjdą Ci 44 wyblinki
Tu tylko przykładowo opisałem jak obliczyć ilość ... ale myślę, że 3, 4 wyblinki przy topie można sobie odpuścić, tam wanty są bardzo zagęszczone.
Podwantka,
ja bym zrobił 6 wyblinek i przy 44 wyblinkach podwantka zaczynałaby się na 38 wyblince od dołu.
...
i teraz jaką długość ma podwantka? Jakoś jest to określone?
...
Być może jest to w jakiejś mądrej książce opisane, tak jak długość tarlepów, ale ja w tej chwili nie dysponuję danymi na ten temat. Tylko tyle co w instrukcji w kolekcji
Dla porównania dodam podwantki z HMS Victory z innej mądrej książki
bodajże 10 wyblinek
14 wyblinek (z jakiejś instrukcji Victory)
Podwantki na francuskim Rivoli (model Dr Michaela)
Mam pytanie, na załączonym ostatnim w poprzednim poście zdjęciu widać reling czy na naszej Świętej Trójcy też owy był?
z tego co widzę na zdjęciach zamieszczonych przez Karola w temacie Artykuł w ASTILLERO nr22 w poście Astillero nr21 widzę, że na ST były relingi z siatki tylko nie wiem czy po całych burtach czy też nie i jakiej wysokości one były?
Na pytanie, czy na Santisima Trinidad były chwytacze - siatki na hamaki, siatki relingowe nikt Ci nie odpowie. To możesz traktować jako prace nadobowiązkowe.
Zobacz temat:
» [Santisima] Siatki na hamaki / Chwytacze kul http://santisimatrinidad....php?p=2971#2971
gruby9999 napisał/a:
...
mam mały dylemat wedle instrukcji od DeA liny od grotmasztu wychodzą dwie i obie są mocowane do bukszprytu, tylko tez nie wiem czy mają przechodzić z jednej strony fokmasztu czy też jedna z lewej, druga z prawej strony???
[...]
Kolejne wątpliwości to czy między linami szła jeszcze jedna lina tak jak zaznaczyłem na czerwono (tak jak np. w Victory) i tam jedna lina jest dowiązana do fokmasztu, a nie do bukszprytu.
Co Wy o tym sądzicie???
...
Z tymi sztagami na ST to faktycznie może być problem.
Na Victory z topu każdego masztu (najniższej kolumny, stengi mają swoje sztagi) wychodzą dwa sztagi (stay i preventer stay).
Wczoraj "rozkminiałem" mizzen stay, który notabene też jest inaczej niż w The Rigging of Period Ship Models.
Wg mnie możesz sztagi grotmasztu zrobić jak w instrukcji DeA lub jak jest na Victory - oba sztagi powiązane (czerwone linie) i z jednej strony fokmasztu.
Możesz też zrobić dwa sztagi (bez wiązania) i z jednej strony fokmasztu jak na modelu tzw. pokazowym
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum